• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51321
+
-

روی خوش گردشگران نوروزی به تهران

نوروزگاه‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی شهرداری، پایتخت را از معبر به مقصد گردشگری کشور تبدیل می‌کند

گزارش
روی خوش گردشگران نوروزی به تهران

مجید جباری/خبر‌نگار

شاید هنگامی که مسئولان شهری برای نخستین بار از تبدیل تهران به مقصد گردشگری در سال‌های پیش رو سخن به میان آوردند کمتر کسی تصور می‌کرد این هدف دست‌کم به این زودی‌ها قابل دستیابی باشد. تهران که تا سال‌های قبل عموما معبر گردشگران و یا مبدا مسافران به نقاط مختلف کشور بود و هیچ‌گاه در رتبه‌بندی شهرهای مقصد گردشگری جایگاهی نداشت، امسال با جهشی خیره‌کننده در جذب گردشگران پایتخت مواجه بود. در این میان، با وجود اینکه نقش ویژه برنامه‌های نوروزی شهرداری تهران در کنار دیگر دستگاه‌های مربوطه غیرقابل انکار است اما بی‌تردید برپایی نوروزگاه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین پیاده‌راه‌ها در مناطق مختلف شهر آن هم در دومین تجربه‌ خود، به باور بسیاری از مردم و کارشناسانی که از این محل‌ها دیدن کرده‌اند بیش از سایر برنامه‌ها در جذب گردشگران به پایتخت نقش داشته‌اند. مسافران نوروزی با استقبال از نوروزگاه‌های مناطق مختلف شهر ضمن گشت و‌گذار در پایتخت و بازدید از اماکن تاریخی - فرهنگی، در برنامه‌های نوروزگاه‌ها و پیاده‌راه‌های شهرداری تهران شرکت کردند. جالب اینکه برنامه‌های گردشگری تهران سمت و سویی پیدا کرده که مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان می‌گوید تا افق 1404یکی از رتبه‌های برتر در مقاصد جذب گردشگر خواهد شد.

تلاش برای تبدیل تهران به مقصد گردشگری
محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پیش از این با تأکید بر اهمیت موضوع گردشگری و میراث فرهنگی از تلاش مجموعه شورا و شهرداری برای تبدیل تهران به مقصد گردشگری سخن گفته و اضافه کرده بود:«تلاش خواهیم کرد تهران را از یک معبر و مسیر جذب گردشگر به یک مقصد مهم گردشگری تبدیل کنیم. تهران خود را آماده می‌کند تا به جای اینکه معبر و مسیر جذب گردشگر باشد، تبدیل به مقصد مهمی برای گردشگری شود. این شهر ظرفیت‌های بزرگ و ارزشمندی برای گردشگری دارد و می‌تواند در حوزه‌هایی همچون توریسم‌درمانی و سلامت و... یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری داخلی و خارجی باشد.»

اجرای حلقه‌های ماهانه گردشگری 
حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران هم با اشاره به اجرای حلقه‌های گردشگری ماهانه در شهر تهران گفت: « در کمیته میراث‌فرهنگی و گردشگری و باتوجه به رویکرد جدید مدیریت شهری به مسئله گردشگری و میراث‌فرهنگی، برنامه‌های ماهانه‌ای داریم که ستاد گردشگری، مناطق مختلف شهرداری و اعضای شورای شهر در آنها مشارکت می‌کنند. طی این برنامه‌ها، حلقه‌های گردشگری که در مناطق شهرداری قرار دارند، مورد بازدید این افراد قرار می‌گیرند تا اهمیت گردشگری برای آنان بیشتر مشخص شود و مسائل میراث‌فرهنگی و گردشگری در مرکز توجه مدیریت شهری قرار گیرد.»

چشم‌انداز روشن تهران در افق 1404
به گفته دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در دور اول سفرهای نوروزی(28اسفند تا 5فروردین ماه) بیش از 200هزار نفر در استان تهران اقامت داشته‌اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته حدود 8درصد رشد را نشان می‌دهد. برگزاری تورهای آسان به مقصد تهران توسط کمیته تورهای تهرانگردی موجب رشد اشغال در مراکز اقامتی استان شد. بنابراین شیب رشد سفرهای نوروزی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد تهران در سال 1404به مقاصد برتر در سفرهای نوروزی تبدیل می‌شود.

یک تیر و دو نشان
شهرداری تهران با تدارک ویژه برنامه‌های شاد و مفرح در میادین اصلی، خیابان‌های معروف و همچنین نقاط پر تردد شهر در نوروز 98، علاوه بر جذب گردشگران شهرهای دیگر، شهروندان تهرانی هم که شهر را به مقصد شمال و جنوب و خارج از کشور ترک نکرده بودند، به این نقاط کشاندند تا از این برنامه‌های شاد و مهیج استفاده کنند. بنابراین به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران که در دومین تجربه‌ خود در استفاده از برنامه‌های فرهنگی توانسته است گام بلندی برای جلب نظر مسافران و گردشگران شهرهای دیگر بردارد، می‌تواند در سال‌های آینده با الگوبرداری از شهرهای موفق در این زمینه، رتبه تهران را در جذب گردشگران ارتقا بخشیده و پایتخت را به مقصد شماره یک کشور در ایام نوروز و تعطیلات تابستانی تبدیل کند.


آشنایی با تنوع فرهنگی اقوام ایرانی 
محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران 

از همان روزهای آغازین افتتاح نوروزگاه‌ها جمعیت قابل‌توجهی از نوروزگاه عطر یاس بازدید کردند. انتظار ما از نوروزگاه‌ها دقیقا فضایی بود که مردم با تنوع فرهنگی اقوام ایرانی آشنا شوند. همچنین آرامش و قدم زدن، دو نکته مهم در زمینه نوروزگاه و هدف مهم ما در رابطه با پیاده‌راه‌ها و قدم زدن مردم همراه با کشف شهر و زیبایی‌های نوروز بود. تهران در بهار بسیار زیباست چرا که اثری از ترافیک و آلودگی هوا نیست و شهروندان و مسافران می‌توانند از این فضا بهره و لذت کافی را ببرند. برهمین اساس، امسال ۴٠ نوروزگاه و پیاده‌راه با افزایش 3برابری نسبت به سال قبل در تهران برپا شد. به‌نحوی که هر منطقه تهران دست‌کم یک نوروزگاه در سطح شهر داشت و برنامه‌های تفریحی، سرگرمی، موسیقی و... ازجمله برنامه‌های این نوروزگاه‌ها بود. ایده کلی شهرداری تهران برای جشن‌های نوروز ۹۸ در راستای بیرون آمدن مردم برای تفریح و پر شدن اوقات فراغت‌ از خانه‌هایشان بود که بر همین اساس از سوم تا دهم فروردین‌ماه از ساعت ۸ تا ۱۱ شب برنامه‌های شاد و مفرحی تحت عنوان نوروزگاه در معابر مختلف شهر تهران برپا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید