• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31147
+
-

بی اعتنایی به ترامپ در آژانس

آمریکا: ما باید از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اطمینان پیدا کنیم؛ آژانس: ما اطمینان یافته‌ایم

هسته‌ای
بی اعتنایی به ترامپ در آژانس

در بیانیه‌ای که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا از طرف دونالد ترامپ در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت کرد، آمده بود: ما باید اطمینان یابیم که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است و راه‌های دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای به‌طور دائم از بین رفته‌ است؛ پاسخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه یوکیا آمانو قید شده بود: ما اطمینان یافته‌ایم! 

رئیس‌جمهور آمریکا به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیام داده که ما خواهان توافقی جامع با ایران هستیم که به‌طور کامل به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اقدامات بی‌ثبات‌کننده این کشور رسیدگی کند، اما بیانیه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شصت و دومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس، یک نکته اساسی و خلاف ادعاهای آمریکا را گوشزد می‌کند: «از کنفرانس عمومی پیشین تاکنون به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه داده‌ایم؛ ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش طبق برجام است و این بسیار حائز اهمیت است که ایران به پایبندی به این تعهداتش ادامه می‌دهد.»
ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، به نمایندگی از کشورش در شصت و دومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش کرد با قرائت بیانیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، نشست حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما این بیانیه با بی‌اعتنایی بقیه اعضا مواجه شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 12بار پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای طبق توافق برجام را تأیید کرده است.
پری ضمن قرائت پیام رئیس‌جمهور آمریکا گفت: همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است سوریه باید به‌طور کامل با آژانس درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌اش همکاری کند و درباره ایران نیز باید بگویم که برجام یک توافق ناقص بود که نمی‌توانست به درستی به سوءرفتار (از سوی ایران) رسیدگی کند. البته که پاسخی هم به این بیانیه علی‌اکبر صالحی به‌عنوان نماینده ایران در این نشست داد: سرنوشت برجام یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جهانی است و اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

خروج از برجام؛ ریشخند به اصول بین‌الملل

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران که در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخنرانی کرد، سرنوشت برجام را یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جهانی برشمرد و با اشاره به فرایند سخت و دشوار برای رسیدن به این توافق گفت: متأسفانه با وجود اینکه آژانس 12بار به‌طور مستمر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد این توافق گواهی داده است، ایالات متحده آمریکا در می‌2018تصمیم به خروج از این توافق گرفت؛ درحالی‌که قبل از آن نیز، چه در دولت قبلی و چه در دولت کنونی، به‌طور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی این تصمیم یکجانبه آمریکا را نقض صریح قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته شده حقوق بین‌الملل و چندجانبه‌گرایی برشمرد که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصر به فرد علم دیپلماسی را با خطر جدی، با تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، مواجه کرده است.

صالحی افزود: عکس‌العمل بین‌المللی به این اقدام غیرقانونی آمریکا تردیدهای جدی را در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است؛ این نگرانی صرفا به یکجانبه‌گرایی آمریکا بر نمی‌گردد بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب‌های فراگیر و تهدیدات تروریسم بوده، مرتبط است.
وی با اشاره به حمایت قوی ایران از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه از سال 1974تا‌کنون، ابراز کرد: نمی‌توان بی‌توجهی عمدی برخی از کشورها نسبت به تهدید واقعی ناشی از امتناع لجبازانه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده عدم‌اشاعه هسته‌ای و در اختیار گرفتن زرادخانه هسته‌ای قابل توجه و رد هرگونه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شماتت نکرد. این در حالی است که در مورد برنامه هسته‌ای ایران، همانطوری که در گزارش مدیرکل نیز آمده است، قوی‌ترین سیستم راستی‌آزمایی در مقایسه با سایر نقاط جهان در حال اجراست. این یکی از نمونه‌های بارز تناقض در دنیای امروز است که در رابطه با یک کشور پادمان معاهده عدم‌اشاعه هسته‌ای به‌طور جامع اجرا می‌شود؛ درحالی‌که در ارتباط با یک غیرعضو این معاهده کاملا چشمان‌شان را بسته‌اند و این رفتار فاحش تبعیض‌آمیز مضحکه گرفتن عدالت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید