• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204593
+
-

از دانشمند یونانی تا راننده مهربان آژانس دوستی

مروری بر چند نقش ماندگار فردوس کاویانی

یاد
از دانشمند یونانی تا راننده مهربان آژانس دوستی

شقایق عرفی‌نژاد-روزنامه‌نگار

 اردیبهشت‌ماه۱۳۹۶ فردوس کاویانی پس از مدت‌ها، در جشن بازیگر حاضر شد و تغییر چهره‌اش واکنش‌های زیادی را از سوی مردم و دوستدارانش به‌دنبال داشت. او در آن جشن نتوانست جز یک جمله درباره خوشحالی‌اش از حضور در این جمع، چیز دیگری بگوید. 2ماه بعد همسر او در گفت‌وگویی با سایت آپارات خبر داد که او مبتلا به پارکینسون است و مراحل درمان را طی می‌کند. تا اینکه یکشنبه آخرین خبر رسید. او را می‌توان همچنان با نقش‌های ماندگاری که بازی کرده است به یاد داشت؛ از دانشمند محله بروبیا تا کمال سریال همسران.

دانشمند یونانی «محله برو بیا»
کاویانی در محله بروبیا 2نقش داشت. یکی از نقش‌هایش یک دانشمند یونانی بود که پسرش او را پدر بزرگوارم صدا می‌کرد و هر بار مسئله‌ای را طرح می‌کرد که پدرش بیشتر مواقع از پاسخ دادن ناتوان بود. نقش این پسر باهوش را که پدرش پسرعزیزوارم خطابش می‌کرد، آتیلا پسیانی بسیار جوان بازی می‌کرد. علاوه بر این یکی دیگر از نقش‌های فردوس کاویانی در این سریال یک پلیس راهنمایی و رانندگی بود که علائم رانندگی را به بچه‌ها یاد می‌داد و کمکشان می‌کرد رفت‌وآمد امن‌تری داشته باشند.

مش مهدی، اجاره‌نشین‌ها

کمدی به‌یادماندنی داریوش مهرجویی نقش‌های ماندگار زیاد دارد. یکی از آنها مش مهدی است با بازی فردوس کاویانی. مش مهدی با لهجه‌ای که دارد، سرکارگر و بناست و مستأجران خانه، او و کارگرهایش را به خانه می‌برند تا خانه‌هایشان را بازسازی کنند. کاویانی در نقش مش مهدی چنان سادگی و رفتار یک کارگر شهرستانی را نمایش می‌دهد که تماشاگر فراموش می‌کند او بازیگر است.

کمال «همسران»

بیراه نیست بگوییم نقشی که فردوس کاویانی را برای همیشه در یادها ماندگار کرد، نقشی بود که در سریال همسران بازی کرد. این سریال به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام سال۱۳۷۳ از تلویزیون پخش شد؛ سال‌هایی که کارگردان‌های مطرح برای تلویزیون سریال می‌ساختند و سریال‌ها واقعا دیده می‌شدند. همسران در اوایل دهه 70سبک جدیدی در سریال‌سازی بود و ارتباط متفاوتی از آنچه پیش‌تر در صداوسیما دیده بودیم را بین همسران نمایش می‌داد. کمال و مهین (با بازی مهرانه مهین‌ترابی)، همدیگر را دوست داشتند، با هم صمیمی‌ بودند، شوخی می‌کردند و حتی دعوا و قهرشان بامزه و دوست‌داشتنی بود. همین‌ها به اضافه داستان‌های ساده و جذاب سریال را پرمخاطب کرد و فردوس کاویانی به یکی از محبوب‌ترین بازیگران آن زمان تبدیل شد.

راننده شوخ «آژانس دوستی»

سریال آژانس دوستی با بازی فردوس کاویانی سال۷۸ از تلویزیون پخش می‌شد. سریالی در ۵۳قسمت با کارگردانی مشترک احمد رمضان‌زاده، محرم زینال‌زاده، حمیدرضا صلاحمند، مجید جعفری‌شیرازی، فرامرز قریبیان، کاوه دژکام و اکبر منصورفلاح که در زمان پخش با استقبال فراوان مخاطبان روبه‌رو شد. سریال ماجراهای یک آژانس کرایه اتومبیل بود و رانندگان و مسافرانی که هر بار داستان‌های مختلفی را از سر می‌گذراندند. بازیگران زیادی در این سریال حضور داشتند؛ ازجمله اسماعیل داورفر که نقش آقای رئوفی، مدیر آژانس را بازی می‌کرد؛ همینطور حسین پناهی، پژمان بازغی، حمید لولایی و اصغر همت. فردوس کاویانی هم نقش فردوس تهرانی، یکی از رانندگان آژانس را داشت که با زبان شوخ و مزه‌پرانی‌هایش سریال را دیدنی‌تر می‌کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید