• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28903
+
-

بار سنگین گرانی بر دوش مردم

یک مسئول: گرانی کالاها تاثیرات مخربی بر چرخه تولید و معیشت مردم دارد

بازار
بار سنگین گرانی بر دوش مردم

مریم نظری| ایلام - خبرنگار:


 افزایش قیمت اقلام غذایی از جمله قند، شکر، برنج، میوه، تره‌بار و... در شهرهای ایلام با توجه به این‌که اغلب این محصولات تولید خود استان هستند، سبب نارضایتی شهروندان شده است. شهروندان ایلامی می‌گویند قیمت بعضی از اقلام خوراکی پرمصرف تا حدی افزایش پیدا کرده که خیلی از خانوارها قدرت خرید همه آنها را ندارند. درست از زمان ایجاد نوسان در بازار ارز و چندبرابر شدن نرخ دلار قیمت کالاهای خوراکی همچون لبنیات و برنج و دیگر اقلام غذایی افزایش چشمگیری یافت. 

مشکل بزرگ‌تر از گرانی، احتکار بسیاری از کالاها از سوی برخی افراد سودجو است؛ موضوعی که به گرانی‌ها دامن زده و شهروندان و مسئولان را به دردسرهای عظیمی انداخته است. معضل احتکار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم این روزها گریبانگیر تمام کشور شده و مختص ایلام نیست. هر روز از گوشه و کنار کشور درباره این موضوع و نیز رو شدن دست تعدادی از محتکران می‌شنویم. 
شهروندان بر این باورند که نبود نظارت کافی بر بازارهای استان و قیمت کالاها یکی از اصلی‌ترین دلایل احتکار کالاها در انبارها و افزایش قیمت آنهاست. اظهارنظری که کارشناسان نیز آن را تایید می‌کنند و معتقدند نظارت مسئولان باید آن‌قدر دقیق و مسئولانه باشد که هیچ‌کس به خود اجازه انبار کردن کالاها و سودجویی و سوءاستفاده از شهروندان را ندهد. 


بازار نظارت می‌خواهد

یک شهروند ایلامی در این باره به همشهری می‌گوید: طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش رو به رشد قیمت اقلام خوراکی و مواد غذایی از جمله مرغ، گوشت و میوه، تره‌بار و... بوده‌ایم که این افزایش قیمت هیچ توجیهی ندارد. 
«رضا مرادی» می‌گوید: بعضی از اقلام غذایی وارداتی نیستند که افزایش قیمت دلار در افزایش قیمت آنها تاثیر داشته باشد. به نظر من فقط نبود نظارت و برخورد نکردن با محتکران مواد غذایی در گرانی‌ها تاثیر داشته است. 
این شهروند ادامه می‌دهد: طی روزهای اخیر شاهد کشف چند تن برنج، شکر و سایر اقلام خوراکی در سطح استان بوده‌ایم که بی‌شک در صورت برخورد جدی با این متخلفان شاهد تکرار چنین مشکلاتی نخواهیم بود. 


کشف ۱۲ تن شکر احتکارشده

اما در آشفته‌بازار گرانی‌ و احتکار مواد غذایی توسط سودجویان، مسئولان استان نیز بیکار ننشسته‌اند و درصدد پیدا کردن محتکران و باز کردن درهای انبارها و توزیع درست اقلام بین مردم هستند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند اگر از ابتدا نظارت درستی بر بازار صورت می‌گرفت، کار به اینجا نمی‌کشید. 
در این راستا، رئیس پلیس آگاهی استان ایلام در گفت‌وگو با همشهری از کشف6/12 تن شکر به ارزش ۴۴ میلیون تومان فقط در یکی از انبارهای شهر ایلام خبر می‌دهد. 
سرهنگ «علی مهری» می‌گوید: کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی با همکاری اداره مبارزه با جرائم اقتصادی این پلیس برای بازدیدهای دوره‌ای از انبارها و شناسایی مکان‌های دپوی کالای قاچاق موفق شدند این مقدار شکر را در یکی از انبارهای غیرمجاز شهر ایلام کشف کنند. 
وی با بیان این‌که اقدام محتکران کالا تاثیرات مخربی بر چرخه تولید و معیشت مردم دارد، تاکید می‌کند: با سوءاستفاده‌کنندگان و مخلان نظم اقتصادی به‌شدت برخورد خواهد شد. 


کشف 24 تن برنج 

مدیرکل تعزیرات استان نیز در گفت‌وگو با همشهری از کشف و ضبط 24 تن برنج احتکارشده در شهر ایلام خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: در جریان گشت مشترک تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یک انبار برنج در شهر ایلام کشف و پلمب شد. 
«نعمت‌الله بیرانوند» می‌گوید: متخلفان پس از تشکیل پرونده برای طی مراحل قانونی به شعب تعزیرات حکومتی ارجاع داده شدند تا حکم قانونی درباره آنها صادر شود. 


افزایش نظارت‌ها در بازار میوه

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از افزایش قیمت میوه و تره‌بار در استان اقدامات نظارتی تشدید شده است. 
بیرانوند اظهار می‌کند: این اقدام با هدف رصد وضعیت بازار میوه در زمینه میزان موجودی، نوسانات قیمت و پیشگیری از سودجویی احتمالی برخی فرصت‌طلبان صورت می‌گیرد. 
وی می‌افزاید: تمام مراکز ارائه میوه بازرسی می‌شوند و با تخلفاتی همچون گران‌فروشی و درج نکردن قیمت به شدت برخورد قانونی خواهد شد. این مسئول تاکید می‌کند: به تمام گزارش‌ها و شکایت‌های مردم در این زمینه با حساسیت ویژه‌ای رسیدگی خواهد شد. 
مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام می‌گوید: تمامی واحدهای صنفی موظف به درج قیمت کالا در معرض دید عموم هستند و شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف را اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، درج نکردن قیمت و موارد دیگر به شماره 32227402 گزارش دهند. 


برخورد جدی با متخلفان

دادستان ایلام در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که تولید تا توزیع در سطح بازار میوه و تره‌بار دچار مشکل شده است، عنوان می‌کند: تولیدکننده و کشاورز در صداقت و سلامت کامل قیمت‌های سال قبل را برای محصولات خود اعلام می‌کنند، اما در سطح توزیع در بازار شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌ها هستیم. 
«افشار خسروی‌زاد» تاکید می‌کند: همه ما دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نظامی یک مجموعه و یک بدنه واحد هستیم و در شرایط اقتصادی کنونی نباید دستگاه‌های مختلف و مرتبط وظایف خود را به دیگری محول کنند. 
خسروی‌زاد می‌گوید: به متخلفان و محتکران هشدار برخورد قضایی داده می‌شود و در صورت مشاهده هر نوع تخلف، بدون شک با آنها برخورد قانونی خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید