• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15787
+
-

نقش دادستانی در امنیت مردم

محمد بخشی محبی|‌ معاون امور اجتماعی دادگستری خراسان رضوی:

حدود 1800 واحد گردشگری در استان خراسان رضوی فعالند. این فرصت مناسبی برای توسعۀ جهانگردی بود که به دلایلی‌ چون امور مالی، سهل‌انگاری‌هایی در این زمینه‌ها صورت گرفته است. فشارهای دادستانی باعث شد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان جا به ‌جا شود. با وجود این‌که چند ماه بیش‌تر از زمان آغاز خدمت او نمی‌گذشت، چون در 10 موضوعی که به او محول شده بود، در وقت مناسبی اقدام نکردند، منتج به مکاتباتی در حوزه دادستانی شد که در غیر این صورت ما برخورد قضایی را صورت خواهیم کرد. زیرا سهل‌انگاری که در موضوع گردشگری صورت می‌گیرد به عنوان تضییع حقوق عامه تلقی می‌شود و با آن برخورد قضایی خواهد شد و مشمول ماده 598 می‌شود. بنا بر این پروند کیفری در این زمینه تشکیل شد و مدیر آن هم تغییر پیدا کرد. با توجه به این‌که با اتفاقات بد و ناگواری که در محدوده شهر مشهد افتاد و حجم بالای زائرانی که به مشهد می‌آیند و آلودگی‌ هوا در مشهد به حد بحران رسیده بود، باید در این زمینه تصمیماتی اتخاذ می‌شد. 

قانون هوای پاک خیلی کمک کرد و ما با 37 مکاتبه‌ای که مرتبط با هوای پاک بود، از همه ارگان‌ها اجرای وظایفشان در این زمینه را خواستیم. به گونه‌ای که رئیس جمهوری دستوری صادر کردند و اولین جلسه مختص مشهد و آلودگی هوا در دی ماه برگزار شد. بر این اساس از دی ماه سال گذشته بنزینی که وارد مشهد می‌شود، یورو4 است که باعث کاهش آلودگی هوا شد. در مورد آلودگی صوتی کمیته پایشی تشکیل شده است که در همه چهارراه‌های اصلی مشهد به صورت آزمایشی پایش می‌کند و تذکر می‌دهد. فرودگاه را نیز به این سمت می‌بریم که ایجاد باند سوم، تمامی پروازها از مشهد خارج شود. بر این اساس 750 هکتار زمین از آستان قدس تملک شد.

در مشهد برای اولین بار بر لزوم استاندارد سازی آسانسورها در مکان‌های دولتی تاکید کردیم و از ابتدای بهمن برخی آسانسورهای غیراستاندارد پلمپ شدند. همچنین در حوزه استانداردسازی مهدکودک‌ها و پارک‌ها نیز مکاتباتی کردیم. دادستانی در حوزه ساماندهی معادن نیز وارد شد. در استان حدود 800 معدن داریم که تخریب‌های گسترده‌ای دارند و با توجه به قانون که تاکید دارد که هر فعالیت باید دارای پیوست محیط زیستی باشد، توجیهات لازم صورت گرفت که تمامی معادن باید این پیوست را داشته باشند و این اتفاق افتاد و مکاتباتی در این زمینه در حال انجام است. معادنی که نتوانند شرایط زیست محیطی را رعایت کنند، تعطیل خواهند شد. در حوزه سلامت، برای گوشت پرونده کشوری مطرح شد. در مورد شیر کمیتۀ ساماندهی داریم و شیرهای سرگردان در مشهد باید شناسنامه دار باشند و به این سمت و سو حرکت کنند.
در موضوع اقتصاد در دو سال و نیم گذشته مشکل حدود 1000 واحد تولیدی و صنعتی که با دارایی، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی مشکل داشتند، در کمیسیون حمایت قضایی 5 نفری بررسی شد و مانع از بیکاری و مشکلات اقتصادی بسیاری شدیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید