• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12502
+
-

عکاس ایرانی انتفاضه در تهران

آلفرد یعقوب‌زاده برگزیده با 28 سال عکاسی از مبارزات فلسطین در جشنواره جهانی فجر حضور پیدا می‌کند

عکس
عکاس ایرانی انتفاضه در تهران

او حالا 60ساله است اما وقتی 20ساله بود تحصیل در دانشگاه را برای هدفی به نام عکاسی رها کرد. آن روزها روزهای انقلاب بود و آلفرد جوان یک عکاس آماتور. جنگ که شروع شد با گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران همراه شد و برای رسانه‌های مختلف عکاسی کرد. عکس‌های جنگش در خبرگزاری‌ها و نشریات معتبر دنیا به چاپ می‌رسید و او با سودای عکاسی خبری راهی لبنان شد. جنگ‌های داخلی لبنان و بعد افغانستان تا سقوط طالبان وقایعی هستند که در فریم به فریم عکس‌های یعقوب‌زاده به راحتی قابل رصد هستند. او در سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود از بحران‌های داخلی سومالی، ازبکستان، تاجیکستان، کوبا، هند، ترکیه، روسیه، عراق، چین، چچن، سریلانکا و آمریکا هم غافل نبوده و هرجای دنیا که جنگ و ناآرامی را پشت سر گذاشته، هم برای ثبت وقایع با دوربینش در آنجا حاضر بوده است. به‌جز اینها اما آلفرد یعقوب‌زاده حدود 3دهه عکاسی از مبارزات مردم فلسطین و منازعات پیرامونش را در کارنامه دارد. آلفرد یعقوب‌زاده سال‌هاست در فرانسه اقامت دارد و امشب بعد از چند سال دوباره به ایران بازمی‌گردد. او مهمان ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر است، به ایران می‌آید تا علاوه بر افتتاح یک نمایشگاه عکس در حاشیه جشنواره، یک کارگاه پیشرفته عکاسی را هم به‌عنوان استاد بین‌المللی برگزار کند.

اصل خبر این است که همزمان با آغاز سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایشگاهی از عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده که طی 3دهه از فلسطین عکاسی شده است با حضور این عکاس برگزار خواهد شد. سیف‌الله صمدیان، مدیر رویدادهای ویژه سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به جزئیات برگزاری نمایشگاه عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده در جشنواره اعلام کرد: « در بخش نمایشگاهی «رویدادهای ویژه» جشنواره جهانی فیلم فجر و با توجه به حوادث جاری در سرزمین‌های اشغالی که این روزها شدت گرفته است، نمایشگاهی از عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده در تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه به‌عنوان رویداد جنبی بخش «زیتون‌های زخمی» این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر که روی نمایش فیلم‌های مهم از کارگردان‌های جهان با موضوع سرزمین‌های اشغالی تمرکز دارد، تدارک دیده شده است.»

به‌ گفته‌ صمدیان، آلفرد یعقوب‌زاده عکاس بین‌المللی ایرانی ساکن پاریس، طی 28سال - از نخستین قیام انتفاضه در ۱۹۸۷ تا قیام سال ۲۰۱۵- تصاویری از سرزمین‌های اشغالی ثبت کرده که نمایشگاه حاضر، منتخبی از ده‌ها هزار فریم عکس‌ گرفته‌شده طی این دوره‌ زمانی است.

مدیر رویدادهای ویژه سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین با اشاره به اینکه عکس‌های یعقوب‌زاده، به موضوعاتی چون سال‌های مقاومت، زندگی روزمره مردم و ساخته شدن دیوار حایل توسط رژیم اشغالگر قدس می‌پردازد، به همشهری گفت: « آلفرد یعقوب‌زاده مهمان سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در تهران است و همزمان با حضورش در تهران، ورک‌شاپ حرفه‌ای عکاسی در مناطق و زمان‌های بحرانی و جنگ را در ایران خواهد داشت که این ورک‌شاپ داوطلبان جدی در حوزه عکاسی و فیلمبرداری دارد.»
صمدیان با تأکید بر اینکه نمایشگاه عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه۱۳۹۷ ساعت۱۷ در گالری شماره۱۴ درخیابان خارک افتتاح خواهد شد، به همشهری می‌گوید: «آلفرد یعقوب‌زاده سابقه عکاسی 28ساله از وقایع فلسطین را دارد. هر عکس او مثل سکانس‌های یک فیلم مستند و درخشان درباره انتفاضه است.»

 او همچنین می‌گوید: «در بخش زیتون‌های زخمی جشنواره در سال گذشته روی فیلم‌هایی مرتبط با درگیری‌های خاورمیانه و به‌خصوص سوریه متمرکز بودیم اما امسال روی فیلم‌هایی درباره فلسطین و فیلمسازان فلسطینی متمرکز خواهیم بود و این نمایشگاه عکس و ورک شاپ هم به‌گونه‌ای مکمل این بخش جشنواره جهانی خواهد بود.» به گفته سیف‌الله صمدیان در ورک‌شاپ آلفرد یعقوب‌زاده قرار است 5مالتی مدیا برای مهمانان که شامل اعضای بخش دارالفنون جشنواره و البته عکاسان و فیلمسازان جوان هستند به نمایش درآید.

حالا با حضور آلفرد یعقوب‌زاده در ایران می‌توان امیدوار بود تا او کوله تجربیات منحصر به فردش را از عکاسی در دنیا برای هموطنان خلاق و با استعداد خود بر زمین بگذارد. خودش در جایی گفته بود که عکاسی‌اش را مرهون انقلاب اسلامی است و حالا در60 سالگی می‌خواهد آنچه را آموخته به جوان‌هایی که شاید مثل 40سال قبل او هستند، بیاموزد.

این خبر را به اشتراک بگذارید