• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103889
+
-

فعالان فرهنگی پیشنهادهای خوبی برای بهینه‌سازی فراغت اجباری این روزهایمان دارند

فیلم وکتاب دوای درد خانه‌نشینی


پرنیان سلطانی

همه سر کار می‌رویم، باشگاه‌ها و تالارهای عروسی باز شده‌اند، تورهای گردشگری کارشان را شروع کرده‌اند و شهر تقریبا به حالت عادی برگشته است. اما آمارها نشان می‌دهند هنوز تا شکست کرونا راه زیادی در پیش داریم. پس باید جز در موارد ضروری که مجبور به ترک خانه هستیم، در محیط امن خانه‌هایمان بمانیم تا سلامت خودمان و خانواده‌مان به خطر نیفتد. البته که تفریح هم لازم داریم؛ به‌خصوص حالا که بیشتر از 4‌ماه قرنطینه خانگی بوده‌ایم و حوصله‌مان حسابی سر رفته است. اما با شرایط موجود بهتر است تفریحات خارج از خانه‌مان را محدود کرده و سعی کنیم با تفریحات خانگی، حال دلمان را خوب نگه‌داریم. بی‌شک یکی از تفریحات سالم و بی‌دردسر خانه، خواندن کتاب‌ها و دیدن فیلم‌های روز دنیاست؛ فیلم‌ها و کتاب‌هایی که به لطف پیشرفت تکنولوژی به‌راحتی قابل دسترس هستند و علاوه بر اینکه باعث سرگرمی‌مان می‌شوند، چیزی هم به داشته‌هایمان اضافه می‌کنند. در این شماره سراغی از نصرالله حدادی، حمیدرضا پگاه، شوکت حجت، الهه رضایی، رسول نجفیان و محمدجواد جزینی گرفته‌ایم تا از این فعالان فرهنگی بپرسیم در این روزهای خانه‌نشینی اجباری، چه بخوانیم و چه ببینیم!



نصرالله حدادی
هر ایرانی‌ای که شاهنامه نخوانده، هیچ‌چیز نخوانده است!

نصرالله حدادی را اگر نگوییم برای همه، دست‌کم می‌توانیم بگوییم برای بیشتر تهرانی‌ها آنقدر چهره شناخته شده‌ای است که نیاز به هیچ معرفی‌ای ندارد. این تاریخ‌شناس و پژوهشگر تهران قدیم که حدود نیم قرن از عمرش را صرف تحقیق و کاوش در حوزه تاریخ تهران کرده، دانش تمام این سال‌هایش را بارها و بارها از طرق مختلف مانند صدا و سیما، جراید، تورهای تهرانگردی و... در طبق اخلاص گذاشته تا ما را بیشتر با پایتخت 233ساله ایران آشنا کند. نویسنده کتاب‌های «طهران قدیم» و «با من به طهران بیایید» توصیه می‌کند در این روزها که فرصت بیشتری برای مطالعه وجود دارد، حتما «شاهنامه» بخوانیم؛«من همیشه می‌گویم هر ایرانی‌ای که شاهنامه را نخوانده، انگار هیچ‌چیز نخوانده است! برای همین همه باید شاهکار فردوسی، شاعر بزرگ کشورمان را بخوانند. البته از بین نسخه‌های موجود، توصیه می‌کنم شاهنامه جلال خالقی‌مطلق را بخوانید؛ چرا که به‌دلیل اعراب‌گذاری‌های صحیح، بسیار آسان‌خوان است. این نسخه از شاهنامه را انتشارات سخن در 2شکل 4جلدی قطع رقعی و 2جلدی قطع رحلی منتشر کرده است».


   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  فتوت و اصناف

اثر: مهران افشاری و مهدی مداینی، انتشارات: چشمه
  مجموعه پژوهشگران معاصر ایران (12جلدی)
اثر: هوشنگ اتحاد، انتشارات: فرهنگ معاصر
  تراژدی خریت
اثر: علیرضا حسن‌زاده، انتشارات: مروارید



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  اجاره‌نشین‌ها

محصول سال 1365، کارگردان: داریوش مهرجویی
  لیلی با من است
محصول سال 1374، کارگردان: کمال تبریزی
  مجموعه بانوی عمارت
محصول سال 1397، کارگردان: عزیزالله حمیدنژاد






شوکت حجت
 از «سکو» تا «رهایی از دانستگی»

شاید نام شوکت حجت خیلی به گوش‌تان آشنا نباشد اما اگر بگوییم «سگارو» سفرهای میتی‌کومان، «ایشی زاکی» فوتبالیست‌ها، «تیکو» دور دنیا در 80روز، «نیلز» ماجراهای نیلز، «پنی» کارآگاه گجت، «نیچ» کماندار نوجوان، «سالی» زنان کوچک، «تاکشی» سال‌های دور از خانه، «فلیکس کینگ» قصه‌های جزیره و... با صدای او برایمان خاطره‌ساز شده، حتما این دوبلور، صداپیشه و مدیر دوبلاژ سرشناس ایرانی را خواهید شناخت. این بانوی فعال در حوزه دوبله که صدایش را بیشتر در انیمیشن‌های مختلف شنیده‌ایم، کارش را از سال 1363آغاز کرده و با هنر تیپ‌گویی‌اش بارها و بارها به‌جای شخصیت‌های کارتونی و بچه‌های شیطان و بازیگوش انیمیشن‌ها صحبت کرده و برایمان خاطره ساخته است. سردسته گروه مورچه‌ها در «نیک و نیکو» و راوی «مشاهیر بزرگ جهان» وقتی در جریان کارکرد صفحه پیشنهاد فیلم و کتاب قرار می‌گیرد، با همان انرژی‌ای که از او در انیمیشن‌های کودکی‌مان سراغ داریم، فیلم‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش را معرفی می‌کند. پیشنهادهای این صداپیشه و دوبلور نام‌آشنا از این قرار است.


کتاب‌های دوست‌داشتنی
نیروی حال

اثر: اکهارت تول، انتشارات: ذهن‌آویز
  جهانی نو
اثر: اکهارت تول، انتشارات: کلک آزادگان
رهایی از دانستگی
اثر: کریشنا مورتی، انتشارات: بهنام



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  سکو (The Platform)

محصول سال 2019، کارگردان: گالدر گازتلو- اوروتیا
  سریال قصه‌های جزیره
محصول سال 1990تا 1996، کارگردان: کوین سالیوان
  سریال پایتخت
محصول سال 1390تا 1399، کارگردان: سیروس مقدم





حمیدرضا پگاه
«گیلدا» را آنلاین ببینیم

حمیدرضا پگاه در دنیای بازیگری آنقدر چهره شناخته شده‌ای است که نیاز به معرفی ندارد. او که فعالیت حرفه‌ای‌اش را از سال 1372و با بازی در مجموعه «ضلع ششم» به کارگردانی مسعود فروتن آغاز کرد، تاکنون در بیش از 40فیلم سینمایی و تلویزیونی بازی کرده و حدود 20سریال در کارنامه هنری‌اش دارد. پگاه که بیشتر او را با بازی در سریال‌های «تفنگ سرپر» و «آخرین گناه» و همچنین فیلم سینمایی «این زن حرف نمی‌زند»، می‌شناسیم، پیشنهاد می‌کند در این روزهای خانه‌نشینی اجباری، منتظر اکران آنلاین فیلم «گیلدا» باشیم؛ فیلمی که آن را امید بنکدار و کیوان علیمحمدی در سال 1395ساخته‌اند و قرار است همین روزها به‌صورت آنلاین اکران شود. اگر می‌خواهید دیدن این فیلم را در برنامه پیش‌رویتان قرار بدهید، بد نیست بدانید که در این فیلم علاوه بر حمیدرضا پگاه، بازیگرانی ازجمله مهناز افشار، حامد کمیلی، سیاوش مفیدی، هادی حجازی‌فر، رضا شفیعی‌جم و... ایفای نقش کرده‌اند. البته که بازیگر «آوای باران»، «عاشقانه»، «رقص روی شیشه»، «دیدن این فیلم جرم است» و... پیشنهادهای دیگری هم برای گذران بهینه اوقات فراغت‌مان دارد که در ادامه خواهید خواند.


   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  قدرت بی‌قدرتان

اثر: واتسلاف هاول، انتشارات: نشر نو
  هنر شفاف اندیشیدن
اثر: رولف دوبلی، انتشارات: چشمه
  بیوه‌ها
اثر: آریل دورفمن، انتشارات: ماهی



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  گیلدا

محصول سال 1395، کارگردان: امید بنکدار و کیوان علیمحمدی
  سفر به چزابه
محصول سال 1374، کارگردان: رسول ملاقلی‌پور
  هجوم
محصول سال 1395، کارگردان: شهرام مکری






الهه رضایی
   «چرنوبیل» ببینیم و «ملت عشق» بخوانیم

محال است کسی متولد دهه 60باشد و الهه رضایی را نشناسد؛ خانم مجری مهربانی که هر روز منتظرش بودیم تا با آمدنش برنامه کودک شروع شود. کارش را در سال 1358و درحالی‌که فقط 15سال داشت شروع کرد. اما اوج محبوبیت و معروفیتش به همان دهه 60 برمی‌گردد که مجری برنامه کودک شبکه 2 بود. اگر چه الهه رضایی تا سال 1378هم اجرای برنامه کودک را برعهده داشت، اما قطعا همه ما او را با اجراهایش در دهه 60می‌شناسیم؛ اجراهایی که سال‌ها بعد در سال 1389زمینه‌ساز ساخت برنامه‌ای باعنوان «بچه‌های دیروز» شد تا به این ترتیب این مجری توانا بتواند با کودکان دیروز و بزرگسالان امروز تجدید خاطره‌ای داشته باشد. الهه رضایی که خودش هم این روزها سعی کرده از اوقات فراغتش بیشتر برای خواندن کتاب‌های خوب و اثرگذار و دنبال کردن فیلم و سریال‌های روز دنیا استفاده کند، فهرستی از کتاب‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌اش در اختیارمان قرار داد که در این صفحه به معرفی آنها بپردازیم. این شما و این هم سرگرمی‌های دوست‌داشتنی خانم مجری محبوب دهه 60.






 کتاب‌های دوست‌داشتنی
  ملت عشق

اثر: الیف شافاک، انتشارات: ققنوس
  شدن
اثر: میشل اوباما، انتشارات: مهراندیش، دُر قلم و...
  پرسه در پاریس
اثر: رضا فیاضی، انتشارات: ورا و کسری



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  فصل سوم سریال کارآگاه حقیقی (True Detective)

محصول سال 2019، کارگردان: نیک پیزولاتو
  زندانیان (Prisoners)
محصول سال 2013، کارگردان: دنیس ویلنیو
  مینی سریال چرنوبیل (Chernobyl)
محصول سال 2019، کارگردان: یوهان رنک





رسول نجفیان
گذر از قرنطینه با جناب مولانا و حضرت فردوسی!

چه او را با بازی‌هایش بشناسیم، چه با نوشته‌ها و اجراها و چه با صدای خاصش، فرقی نمی‌کند. به هر حال همه ما با رسول نجفیان و فعالیت‌هایش آشناییم؛ بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر، خواننده، نوازنده، مجری، نویسنده و کارگردان نام‌آشنایی که به جز همه اینها، مدرس کلاس‌های شاهنامه‌خوانی در مراکز فرهنگی مختلف هم هست. اگر هنوز به‌دنبال ردی از او در خاطرات‌تان می‌گردید، بد نیست کمی اسامی فیلم‌های «دزد عروسک‌ها» و «مسافر ری» و همچنین مجموعه‌های تلویزیونی «ستایش 3»، «از یادها رفته»، «معمای شاه»، «در حاشیه»، «خنده بازار»، «مرد هزار چهره»، «روشن‌تر از خاموشی»، «دندون طلا»، «شاهگوش» و... را مرور کنید. او که تاکنون 4آلبوم هم روانه بازار موسیقی کرده، شهرتش در دنیای موسیقی را مدیون ترانه‌ای است که همه ما گاهی زیر لب آن را زمزمه می‌کنیم: «عجب رسمیه، رسم زمونه / قصه برگ و باد خزونه / میرن آدما، از اونا فقط / خاطره‌هاشون به جا می‌مونه». این فعال فرهنگی که کلاس‌های شاهنامه‌خوانی‌اش همواره با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه می‌شود، توصیه می‌کند با آثار ماندگار جناب مولانا و حضرت فردوسی از قرنطینه گذر کنیم.


کتاب‌های دوست‌داشتنی
تذکره الاولیاء

اثر: عطار نیشابوری، انتشارات: زوار، سخن، اساطیر و...
فیه‌مافیه
اثر: جلال‌الدین محمد بلخی (مولانا)، انتشارات: نگاه، امیرکبیر و...
داستان‌های شاهنامه فردوسی
اثر: محمدحسین کیان‌پور، انتشارات: طرح آینده




فیلم‌های دوست‌داشتنی
دزد دوچرخه

محصول سال 1948، کارگردان: ویتوریو دسیکا
گیلانه
محصول سال 1383، کارگردان: رخشان بنی‌اعتماد، محسن عبدالوهاب
نقش عشق
محصول سال 1369، کارگردان: شهریار پارسی‌پور







محمدجواد جزینی
از «انگل» و «1917» تا «مدار صفر درجه» و «مردگان باغ سبز»

نمی‌شود اهل کتاب و کتابخوانی به‌ویژه داستان بود و محمد جواد جزینی را نشناخت. این نویسنده و منتقد ادبیات داستانی که دانش‌آموخته ادبیات فارسی است و نویسندگی داستان کوتاه را به شکل غیرحضوری در دانشگاهی در آمریکا گذرانده، از سال 1390نخستین مدرسه مجازی داستان‌نویسی در ایران را پایه‌گذاری کرده و حالا خودش مدرس داستان‌نویسی است. مؤسس «مدرسه داستان» که در واقع جایی برای یادگیری شیوه‌های نگارش برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی ایجاد کرده، اگر چه بیشتر آثارش در زمینه دفاع‌مقدس است، اما فعالیت‌های پژوهشی و مقاله‌های آموزشی در حوزه داستان‌نویسی هم کم نداشته. خالق «ایل بی‌سوار»، «خداحافظ قهرمان»، «آب، باد، آتش»، «تابستان پرماجرا»، «از حاشیه تا متن»، «کتاب خرمشهر»، «تاریخ تحلیلی رمان جنگ» و «کسی برای قاطر مرده گریه نمی‌کند»، مقاله‌های متعددی نیز در نشریات مختلف به چاپ رسانده که بسیار مورد توجه علاقه‌مندان به رمان و داستان‌نویسی قرار گرفته است.  فهرست پیشنهادی این نویسنده و مدرس داستان‌نویسی را از دست ندهید.



کتاب‌های دوست‌داشتنی
مدار صفر درجه

اثر: احمد محمود، انتشارات: معین
خاطرات پس از مرگ براس کوباس
اثر: ماشادو د آسیس، انتشارات: مروارید
مردگان باغ سبز
اثر: محمدرضا بایرامی، انتشارات: افق





فیلم‌های دوست‌داشتنی
انگل (Parasite)

محصول سال 2019، کارگردان: بونگ جون هو
ستیغ جهنمی (Hacksaw Ridge)
محصول سال 2016، کارگردان: مل گیبسون
  1917
محصول سال 2019، کارگردان: سم مندس


 

این خبر را به اشتراک بگذارید