• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190510
+
-

خانه‌نشینی دانش‌آموزان دارای معلولیت درست بود؟

اواخر بهمن‌ماه گذشته بود که خانواده‌های دانش‌آموزان دارای معلولیت با تحصن در برابر شورای اسلامی شهر تهران، خواستار رسیدگی به وضعیت سرویس مدارس این دانش‌آموزان شدند. آنها در این تجمع اعتراضی خود اعلام کردند هزینه‌های نگهداری این بچه‌ها به اندازه کافی بالا هست و توان پرداخت روزانه هزینه تاکسی سرویس برای رساندن بچه‌هایشان به مدارس را ندارند. از طرفی شرایط جسمی و روحی بچه‌ها به‌گونه‌ای نیست که بتوانند از وسایل نقلیه عمومی برای حاضر شدن در مدارس استثنایی استفاده کنند. اظهارنظر برخی نماینده‌های عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این‌باره قابل توجه بود. جعفر تشکری‌هاشمی ازجمله این نماینده‌ها بود که یک‌ماه قبل از اعتراض خانواده‌ها، در صحن شورای شهر تهران نسبت به مشکل سرویس مدارس استثنایی تذکر داده بود. او همچنین با حضور در جمع این خانواده‌ها و طرح این پرسش که مگر انعقاد قرارداد و تعیین شرکت‌های ذینفع چقدر زمان می‌برد که باعث شده تا خانواده‌های این عزیزان دچار مشکل شوند، از عقب ماندن بچه‌های استثنایی از درس و مدرسه به‌خاطر نرفتن به مدرسه انتقاد کرد.
خانواده‌های دانش‌آموزان دارای معلولیت می‌گفتند شهرداری تهران در اول مهرماه تقبل کرده که هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی را بپردازد و این سرویس برای خانواده‌ها رایگان شود. در دوره محمدباقر قالیباف نیز گویا اینطور بوده و البته بعدا تغییر کرده است، علیرضا زاکانی هم این موضوع را پذیرفت. حالا بعد از گذشت حدود 3‌ماه از جنجالی شدن قصه سرویس مدارس بچه‌های مدارس استثنایی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر از درنظر گرفته شدن کمک‌های دولتی برای سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از سوی شهرداری‌ها می‌دهد. به‌گفته حمیدرضا طرفی، برای نخستین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ مصوب مجلس شورای اسلامی کمک‌های دولتی برای سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از سوی شهرداری‌ها دیده شده است: «این مسئله در شهر تهران مقداری متفاوت از سایر شهرهاست و براساس مصوبات شورای شهر تهران، شهرداری مکلف است خدمات سرویس ایاب و ذهاب رایگان را برای دانش‌آموزان استثنایی فراهم کند.» اینطور که طرفی خبر می‌دهد، دیگر قرار نیست پرداخت کمک‌های سرویس مدارس استثنایی به‌صورت مستقیم از سمت شهرداری‌ها به پیمانکاران انجام شود، بلکه این هزینه از طریق مدارس پرداخت می‌شود. در همین راستا مبلغی هم پیش از سال به مدارس داده شده و مطالبات راننده‌ها هم پرداخت شده است.
براساس ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که مصوب مجلس شورای اسلامی سال ۹۷ است، تردد افراد دارای معلولیت شدید در سطح شهر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید رایگان باشد و شرط‌هایی را هم برای این ایاب و ذهاب مشخص می‌کند که باید ایمن، مناسب‌سازی شده و در دسترس باشد. براساس این قانون، معتقدیم که دانش‌آموزان استثنایی، گروهی از افراد دارای معلولیت هستند که این موضوع باید در مورد آنها اجرایی شود.» معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت می‌گوید: «این قانون تصریح کرده است که خدمات تردد و حمل‌ونقل افراد دارای معلولیت باید ارائه شود و از سوی دیگر، بودجه دولتی هم علاوه بر درآمد عمومی شهرداری‌ها برای این موضوع درنظر گرفته شده است تا به این واسطه این خدمت را برای دانش‌آموزان هم فراهم کنند.» البته چاره‌اندیشی برای تردد دانش‌آموزان دارای معلولیت محدود به تهران نمی‌شود و به‌گفته طرفی، با وزارت کشور هماهنگی‌های لازم  انجام خواهد شد تا دستورالعمل جامعی برای همه شهرداری‌های کشور فراهم شود و در فضای تعامل مناسب، سازوکار و چارچوبی را مشخص کنیم تا ظرفیت شهرداری‌ها به‌کار گرفته شود و بتوانیم در کل کشور تردد دانش‌آموزان استثنایی را حل کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید