22
یکشنبه 14 آذر 1400
شماره 8379
ادب‌وهنر
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
۳۰سال پیش وقتی منتقدی قدیمی در مقدمه شعری از مسعود کیمیایی که برای پرویز دوایی سروده بود، نوشت؛ خیلی‌ها نمی‌دانند که کارگردان مطرح سینمای ایران دفتر شعر هم دارد، هنوز سال‌ها مانده بود تا «زخم عقل» منتشر شود.
منتقدان مشهور مجلات و سایت‌های معتبر سینمایی و تلویزیونی همزمان با ورود به آخرین‌ ماه سال‌جاری میلادی و نزدیک شدن به آغاز سال 2022، فهرست‌هایی از بهترین فیلم‌ها و سریال‌های منتخب سال 2021 را ارائه کرده‌اند. در این مطلب به فهرست 10فیلم و 10سریال برتر سال به انتخاب نشریه سایت‌اند‌ساوند و فهرستی از 10فیلم برتر سال به انتخاب چند منتقد مشهور حال حاضر سینما پرداخته‌ایم.
نگارخانه‌های تهران در سومین هفته از آخرین‌ماه پاییز، میزبان نمایشگاه‌هایی در حوزه‌های مختلف هنر‌های تجسمی هستند. به گزاش همشهری، در مهم‌ترین این رویدادها، آثار محسن وزیری مقدم با عنوان «پروژه تحقق نیافته» شامل بیش از صد مجسمه، طرح برجسته و طراحی‌های ریتمیک و مجسمه‌های متحرک او ۱۳۰۳ تا ۱۳۹۷ است که توسط بنیاد محسن وزیری مقدم حفظ شده است.
انجمن منتقدان فیلم نیویورک فهرست برندگان جایزه امسال خود را اعلام کرد.

زبان؛ برگ برنده «آتابای»

استقبال از فیلم نیکی کریمی ثابت کرد که توجه به زبان اقوام می‌تواند عامل جذابیت باشد
سینما
«آتابای» ساخته نیکی کریمی فیلمی است به زبان ترکی که وقایعش در روستای پیرکندی از توابع بخش ایواوغلی شهرستان خوی رقم می‌خورد. بخش عمده این فیلم زیرنویس فارسی دارد و تنها در معدود دقایقی بازیگران به زبان فارسی حرف می‌زنند.

در راه فجر/«شهرک» با ساعد سهیلی

علی سرتیپی، فیلم «شهرک» را متقاضی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر کرده است. «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی هفته گذشته از شورای پروانه نمایش مجوز گرفته و طبق گفته تهیه‌کننده آماده شرکت در جشنواره فجر است. «شهرک» دومین فیلم حضرتی پس از «سازهای ناکوک» است که ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، شاهرخ فروتنیان، کاظم سیاحی و‌رؤیا جاویدنیا بازیگران آن هستند.
پژوهش حرف اول را می‌زند
گزارشی از آغاز بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی
از امروز بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار می‌شود.دبیری این دوره از جشنواره را داوود فتحعلی‌بیگی برعهده دارد.