6o7
پنج شنبه 10 مرداد 1398
شماره 7725
روز هفتم
23023100
3000367
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

معصومیت پروانه‌ها و هزار راه نرفته

یادداشت اول
درد می‌کشد درختی که پوستش را خط و نقش می‌زنند تا به یادگار نوشته باشند: دوستت دارم لیلی! درخت هنوز جای تیغ و زخم را پس از 3 بهار رفته درد می‌کشد.
ویژه
واژه هنرمند به‌معنای واقعی کلمه برازنده‌اش است.
بیراه نگفته‌ایم اگر از او به‌عنوان امیرکبیر عرصه هنر ایران‌زمین یاد کنیم؛ محمد غفاری، استاد بزرگ نقاشی تاریخ معاصر ایران که معروف به «کمال‌الملک» است
سالن شماره دو ورزشگاه آزادی در روزهای بعد از درخشش والیبالیست‌ها در مسابقات لیگ جهانی آرام است.
گفت‌وگو با استاد محمود فرشچیان در نیوجرسی آمریکا به بهانه پیشنهاد ثبت ملی او به عنوان نخستین گنجینه زنده مینیاتور در یونسکو

دست‌هایم در 90سالگی لرزش ندارد

رقص مواج‌گونه قلم روی کاغذ با طنین رنگ‌رنگش را چه‌کسی جز استاد محمود فرشچیان می‌تواند به این زیبایی رقم بزند؟ چه‌کسی جز این نقاش چیره‌دست می‌تواند با حفظ سنت‌های نقاشی ایرانی، سبکی نو در این هنر دراندازد و بنیانگذار مکتبی نوین در عرصه مینیاتور ایران باشد؟ کدام دستی جز دستان فرشچیان می‌تواند چنین «عصر عاشورا» را با این عظمت برایمان تداعی کند؟ کدام صاحب هنر است که ضامن‌شدن امام رضاع برای آهو را چنین زیبا به تصویر کشیده و تجسم یتیم‌نوازی مولاعلیع را ترسیم کند؟ برای توصیف گوشه‌ای از هنرهای او کافی است که به جلوه‌هایی از عرض ارادت او به ائمه‌اطهارع نگاهی کنیم؛ جایی که نگارگری‌اش بر ضریح پاک‌ترین و معصوم‌ترین‌های جهان نقش بسته است.
در کنار معرفی مراکز نگهداری و نمایش آثار گرانقدر نقاش چیره‌دست ایرانی در شهر تهران، بد نیست به موزه‌هایی در شهرهای دیگر کشورمان اشاره کنیم.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
در دنیای تکنولوژی و عصر ارتباطات، هر روز موجی از اخبار گوناگون به گوش‌مان می‌رسد؛ خبرهای خوب، بد، ناراحت‌کننده، امیدبخش، ترسناک و... .