13
دو شنبه 7 تیر 1400
شماره 8255
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تورم ناشتایی

گزارشی از افزایش قیمت خوراکی‌هایی که عموم مردم برای وعده صبحانه مصرف می‌کنند
صبحانه می‌تواند یکی از گران‌ترین و البته جذاب‌ترین وعده‌های غذایی باشد. بعضی متخصصان تغذیه بر این باورند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است که جایگزین یا حذف‌کردن آن توصیه نمی‌شود.
ویژه
‌بیایید با هم صادق باشیم. گاه صبح‌ها بیرون آمدن از رختخواب غیرممکن به‌نظر می‌آید. افرادی که معمولاً صبح‌ها احساس گیجی و کرختی دارند، باید به‌خاطر داشته باشند که نوع غذایی که صبح‌ها به‌عنوان صبحانه مصرف می‌کنند، تأثیری باورنکردنی در تامین انرژی و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت در ادامه روز دارد. از این‌رو مهم است که برای تامین انرژی کافی مورد نیاز در طول روز، ‌عادت‌های قدیمی که بخشی از آنها ریشه در فرهنگ دارند را کنار گذاشت و با آگاهی و شناخت نسبت به مواد غذایی، وعده صبحانه را میل کرد.
فهرست سالم‌ترین کشورهای جهان سالانه از سوی مراکز نظرسنجی و پژوهشی ازجمله مرکز پژوهشی وال‌استریت 24.7 با بررسی شاخص‌های مختلفی منتشر می‌شود که کشورهای اسکاندیناوی و آسیایی معمولا در این فهرست جایگاه ویژه‌ای دارند.
زندگی بسیاری از ایرانی‌ها به‌خصوص ساکنان شهرهای بزرگ روی دور تند قرار گرفته است و برخی خود را با توجه به سلامت روحی و جسمی با سبک جدید زندگی ایرانی وفق داده‌اند. اما برخی نیز خود را در میان چرخ‌دنده‌های فشار روزمره رها کرده‌اند و با حذف آداب درست زندگی در تلاش هستند تا اندکی خود را سرپا نگه دارند.
طباخی‌ها، قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌ها، کافه‌باغ‌ها، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های سنتی و مدرن همه و همه از پاتوق‌هایی هستند که به شکل و قالب خاص خود صبحانه عرضه می‌کنند اما باید دید این روزها به‌خاطر کرونا و گرانی بازهم این پاتوق‌های صبحانه مانند سابق مشتری دارند یا خیر؟
بیشتر افراد در وعده صبحانه، موادی که برای آغاز روز و ادامه فعالیت‌ها در طول روز به آن نیاز دارند دریافت نمی‌کنند. صبحانه غنی از مواد پروتئینی علاوه بر اینکه صبحانه‌ای سالم و پرانرژی است، می‌تواند به کاهش وزن افراد هم کمک کند.
نظر دو کارشناس تغذیه و روانشناسی را درباره سود و زیان مطالعه هنگام خوردن صبحانه پرسیده‌ایم. آنها به حضور کتاب یا روزنامه کنار وعده صبحانه رأی منفی داده‌اند. دلایل را در یادداشت‌های آنها می‌خوانید.

صبح را دریاب

برنامه‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توان با انجام آنها یک صبح خوب و یک روز خوب را ساخت ما چند پیشنهاد برای شما داریم
هر صبحی، یک صبح تازه است که هیچ‌ وقت دو بار تکرار نمی‌شود. خیلی از ما سخت زندگی می‌کنیم و بسیاری از روزها برایمان دستگرمی است و فقط از آنها می‌گذریم تا شاید برسد آن روزی که زندگی واقعی و خوب شروع بشود! حال آنکه برای خیلی‌هایمان قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد و زندگی همین است که است. چقدر برای ما سخت است که صبح‌ها با انگیزه بیشتر و با نشاط از خواب بیدار شویم و با این فکر به روز پیش‌رویمان نگاه کنیم که انگار زندگی جدیدی به ما بخشیده شده است؟ با وجود گیر و گورهای زندگی، توقع بزرگی است که بخواهیم همه صبح‌ها حالمان میزان باشد و بدون بداخلاقی و انرژی منفی لحظه به لحظه روز را زندگی کنیم، اما واقعاً می‌شود حساب برخی صبح‌ها به‌خصوص صبح‌های آخر هفته را از بقیه اوقات جدا کرد و برایش برنامه ویژه ساده‌ای چید و دمی احساس رضایت و خوشبختی کرد! اینطور می‌توان گفت که خیلی چیزهای کوچک ساده وجود دارد که می‌شود با آنها یک صبح خوب ساخت که در ادامه روز آدم را بسازد.
خوردن صبحانه با علائم روانپزشکی ارتباط دارد

خوردن صبحانه با علائم روانپزشکی ارتباط دارد

همه ما می‌دانیم که خوردن صبحانه مزایای بی‌شماری دارد و وعده غذایی مهمی است.
صبح شگفت‌انگیز
صبح شگفت‌انگیز
یادداشت‌هایی درباره تجربه‌های شخصی از خوردن یک وعده صبحانه
از همین کلمه اول تا انتهای متن، می‌توان درباره بهترین صبحانه‌های جهان نوشت. پرونده «صبحانه» پر از متن‌های علمی، روانشناسی و اجتماعی و... درباره صبحانه است ولی اینجا قرار است کمی احساسی‌تر با موضوع برخورد کنیم.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
وعده‌های غذایی ما همه روزه از صبحانه شروع شده و به شام ختم می‌شود.
غذا و خوراکی برای ما ایرانی‌ها نوعی تفریح و خوشگذرانی است؛آیینی که برای آن مناسک خاصی تدارک دیده‌ایم و همچنان پس از سال‌ها از اجرای آن لذت می‌بریم.