18-19
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
شماره 8767
پرونده 2و3
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

چه زمان حکم مجازات جایگزین صادر می‌شود؟

نگاه
در ماده64 قانون مجازات اسلامی مجازات‌های جایگزین حبس پیش‌بینی شده‌اند. با استناد به این ماده، مجازات‌های جایگزین حبس عبارت از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است که درصورت گذشت و بخشش شاکی و وجود جنبه‌های تخفیف با ملاحظه به نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضع بزه‌دیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجرا می‌شوند.
ویژه
دوره‌ مراقبت یکی از انواع مجازات‌های جایگزین است که مدت زمان آن ارتباط با میزان مجازات حبس دارد. بدین‌ترتیب که برای جرائمی که مجازات قانونی آنها حداکثر 3‌ماه حبس است، تا 6‌ماه مراقبت درنظر گرفته می‌شود.
کاهش جمعیت کیفری و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های قوه قضاییه در سند تحول قضایی است که این امر طی چند سال اخیر به‌صورت ویژه در این دستگاه پیگیری شده و دستاورد‌های زیادی به همراه داشته است.

این مجرمان به زندان نمی‌روند

اقدامات فرهنگی جایگزین مجازات حبس می‌شوند
گزارش
از سال1392 که صدور احکام جایگزین حبس وارد قوانین کیفری کشور شد، دادرس‌ها و قضات کشور در موارد مختلف از این قانون استفاده کردند و با صدور این احکام سبب شدند تعدادی از خطاکاران بدون بند و زندان متنبه شوند.