23
دو شنبه 15 آذر 1400
شماره 8380
جهان
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کشتار و انکار؛ سرگذشت عفو عمومی طالبان

به‌رغم اعلام عفو عمومی از سوی رهبران طالبان، نظامیان سابق افغانستان همچنان در این کشور قربانی می‌شوند
گزارش 2
کمتر از 4‌ماه از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان می‌گذرد؛ حکومتی که وعده تغییر خط‌مشی و برقراری صلح در افغانستان را داد، اما همانطور که انتظار می‌رفت رفتار کرد و به ترور، کشتار و ایجاد ناامنی ادامه داد.
ویژه
رسانه‌ها در ترکیه ادعا کرده‌اند که نیروهای امنیتی این کشور، برنامه ترور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور را کشف کرده‌اند. او حالا یکی از ده‌ها رهبر دنیاست که از سوءقصد جان سالم به در برده است.
کشته شدن چندین روستایی بی‌گناه در پی شلیک اشتباهی سربازان هند، با خشم و اعتراض در ایالت ناگالاند مواجه شده است.
نیویورک‌تایمز به نقل از برنامه جهانی غذا نوشته که حدود 23میلیون نفر از مردم افغانستان طی زمستان پیش رو با بحران دسترسی به موادغذایی روبه‌رو خواهند بود؛ آماری که بیش از نیمی از جمعیت این کشور را شامل می‌شود.

مکرون در خلیج‌فارس در جست‌وجوی پول و نفوذ

رئیس‌جمهور فرانسه بر تداوم سیاست مشهور خود مبنی بر احیای نفوذ تاریخی این کشور در خاورمیانه اصرار دارد
گزارش ۱
رسانه‌های منطقه‌ای طی روزهای گذشته ابعاد مختلف سفر 3روزه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به خلیج‌فارسبه مقاصد قطر، امارات و عربستان را مورد بررسی قرار دادند. این چهارمین تور سفرهای خاورمیانه‌ای مکرون طی یک سال گذشته به‌شمار می‌آید. آخرین و شاید مهم‌ترین ایستگاه این سفر، عربستان سعودی بود؛ جایی که مکرون و محمد بن‌سلمان، رهبر جوان سعودی به توافق‌های نظامی و اقتصادی جدیدی دست یافتند. اما این برای مکرون کافی نبود.