25
چهار شنبه 1 دی 1400
شماره 8394
پرونده 3
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
چندوچون زندگی روی گسل‌ها در گفت و گو با سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران

ریسک بزرگی که به آن تن داده‌ایم

تهران در طول صد سال گذشته شاهد ساخت‌وسازهای بی‌برنامه و بدون نظارت بوده که باعث شده دیگر امروز توان مقابله با بحران‌های مختلف را نداشته باشد. افزایش لجام گسیخته جمعیت شهر تهران و تأثیرپذیری منفی جمعیت از خسارت‌های زمان بحران آنقدر زیاد است که وقتی صحبت از بحرانی مانند زلزله می‌شود می‌توان استرس و ترس و نگرانی را در چهره تک تک شهروندان ساکن در این شهر دید. این ترس و دلهره زمانی بیشتر می‌شود که مستندات علمی وزارت کشور نشان می‌دهد تهران تنها 20‌درصد در برابر بحران‌ها آمادگی دارد که کارشناسان معتقدنداین رقم با توجه به شرایط موجود خیلی خوشبینانه است. به گفته دکتر «علی نصیری» سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهر تهران در سال‌ها و دهه‌های گذشته مانند کلانشهرهای دیگر جهان با پدیده‌هایی مثل زلزله، سیل، برف و یخبندان شدید مواجه بوده است.»
محله‌به محله آماده رویارویی با زلزله

محله‌به محله آماده رویارویی با زلزله

برنامه پاسخ جمعیت هلال‌احمر به زلزله احتمالی تهران در حال تدوین است
تجربه ثابت کرده که در زمان وقوع حوادث طبیعی در ایران که دهمین کشور حادثه‌خیز دنیا نام گرفته است همیشه جمعیت هلال‌احمر و امدادگران داوطلبش پای ثابت مدیریت بحران منطقه حادثه‌دیده بوده‌اند. انگار وقتی این سرخ و سفیدپوشان هلال‌احمر در مناطق خسارت دیده حاضر می‌شوند دل مردم قرص می‌شود به بودنشان و در پناهشان آرام می‌گیرند. نیروهایی که اغلب داوطلب هستند و برای کمک به جان انسان‌ها و کاهش آلام بشری تلاش می‌کنند. جمعیت هلال‌احمر ایران یکی از آن نهادهایی است که ستاد بحران در زلزله احتمالی تهران، حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده. به گفته «مهدی ولی پور» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران، بخش اعظم آموزش شهروندان و تقویت بنیه محلی شهر در برابر زلزله تهران از مهم‌ترین مأموریت‌ها و برنامه‌هایی است که جمعیت هلال‌احمر تهران در قالب خانه‌های هلال دنبال می‌کند و می‌کوشد با توان‌افزایی نیروهای امدادی در برابر بحران زلزله برای رویارویی با این بحران آماده‌باشد.
130 پلاسکو در تهران داریم
130 پلاسکو در تهران داریم
در کوچه‌پسکوچه‌های قدیمی تهران که قدم می‌زنیم، خیابان‌های تنگ و باریک در کنار کوچه‌های آشتی‌کنان فارغ از هرگونه مشکلات شهری به ظاهر با هم زندگی مسالمت‌آ‌میزی دارند و یادآور خاطرات خوب گذشته‌های دور تهران هستند. همین‌طور که غرق مرور خاطرات تلخ و شیرین گذشته در یکی از کوچه‌های آشتی‌کنان وارد شده‌ای با صدای گوشخراش موتورسیلکت فکسنی ساکن یکی از خانه‌های قدیمی آن به خودت می‌آیی. نه راه پس‌داری نه راه پیش. باید یکی کوتاه بیاید تا دیگری عبور کند. این صحنه تکراری تلنگری وحشتناک برای ساکنان بافت‌های فرسوده است. اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد سازمان‌های امدادگر چگونه در این کوچه‌پسکوچه‌های کم‌عرض و محله‌های شلوغ به یاری مردم بیایند؟ اصلاً اگر زلزله‌ای رخ دهد چطور می‌شود به حادثه‌دیدگان کمک کرد؟ اینها سؤالاتی است که در گفت‌وگو با «جلال ملکی» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران مطرح شد.