25
چهار شنبه 31 شهریور 1400
شماره 8321
زنان و جنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

روایت دیگر

روایت جنگ اگر نگویم روایتی مردانه است، اغلب در رثای فتح‌الفتوح مردان است و لبریز از رشادت‌ها و ایثارگری‌های آنان.
ویژه
گیتی مخدوم از امدادگران دوران جنگ تحمیلی در شهر دزفول است. او ازجمله زنانی است که لابه‌لای بمباران و موشکباران در شهر ماند و بی‌وقفه به همراه 18زن دیگر دزفولی مشغول امدادرسانی و مداوای مجروحان جنگی شد؛ آن هم 24ساعته و به‌صورت متوالی. مخدوم در گفت‌وگو با همشهری روایتش از روزهای دفاع را بازخوانی کرد و گفت:«در دزفول یک گروه ۱۸ نفره از زنان بسیجی بودیم که یک دوره آموزشی را گذرانده و به 2 گروه ۹ نفره تقسیم شدیم.
تصویر زن در سینمای جنگی ایران از کلیشه آغاز شد.
در طول 8سال دفاع‌مقدس، زنان سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جنگ را بردوش ‌کشیدند.
فردوس مجدیان: هنوز دبیرستان را تمام نکرده بود که جنگ هشت ساله با حمله عراق به ایران آغاز شد.
حکایت عجیبی است ماجرای مادران انتظار؛ مادرانی که فرزندانشان یک روز برای جنگیدن از خانه رفته‌اند و هنوز نه خودشان بازگشته‌اند و نه تن و نه نشانی از رفتنشان؛ مادرانی که همچنان منتظرند که نشانی بیاید از جگرگوشه‌شان.
خدیجه میرشکاری، نخستین اسیر زن ایرانی و همسر شهید است که در اوایل جنگ در شهر سوسنگرد توسط نیروهای عراقی اسیر شد و پس از 2سال به کشور بازگشت. میرشکاری زمانی که به اسارت عراقی‌ها درآمد به‌شدت مجروح بود و روزهای سختی را در اردوگاه‌های عراق پشت سر گذاشت.

تنهایی، ترس، جنگ

روایت فاطمه معبودیان، همسر شهید احمدرضا عراقی از زندگی زنان در سال‌های دفاع مقدس
قریب به اتفاق همسران شهدا خودشان انتخاب کردند که با رزمندگان ازدواج کنند و بهترین روزهای‌شان در تنهایی و فراق همسرشان بگذرد اما هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردند این تنهایی دائمی باشد و بعد از این قرار است مشکلات زندگی را خودشان به دوش بکشند.
نگهبان ویرانه‌ها

نگهبان ویرانه‌ها

مرضیه اصفهانی‌الاصل، همسر صادق آهنگران از ایستادگی زنان خرمشهر پشت خط مقدم می‌گوید
جنگ یکباره وارد خانه‌ها شد و همه‌‌چیز را با خودش ویران کرد. صدای آژیر، آهنگ مشترک مردم شهر شده بود.
معرکه‌ای به نام نصرت
معرکه‌ای به نام نصرت
گزارشی از زندگی «نصرت بسیطی» تنها زن رزمنده در خط‌مقدم جبهه گیلا‌نغرب
فرحناز چراغی: همه او را به‌نام نصرت بسیطی می‌شناسند‎؛ نصرت خدایاری شهسواری معروف به خواهر بسیطی؛ از رزمندگان هشت‌‌سال دفاع‌مقدس که سرگذشت سلحشوری‌هایش را گیلانغربی‌ها به خوبی به‌یاد دارند.
نامش «فرنگیس حیدرپور» است و روایت شجاعتش در پنجم مهرماه سال59 در دفاع از خاک و مردم روستایش او را به یکی از زنان نام‌آور دفاع‌مقدس بدل کرده است. مهرماه 41سال قبل، پس از حمله عراق به روستای آوه‌زین، مردم به دره‌های اطراف فرار می‌کنند.