• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99874
+
-

هیجی کاتا و اونو

ویترین
هیجی کاتا و اونو


«گستره خیال» دربرگیرنده کتاب‌هایی در گستره تئاتر و سینماست که در نشر نو منتشر می‌شود. این مجموعه از گام‌های گونا‌گونی شکل گرفته که هر گام را کتاب‌هایی متفاوت ولی با هدفی همانند به هم می‌رساند. هر یک از کتاب‌های این مجموعه به زندگی و آثار پیشگامان تئاتر امروز جهان پرداخته‌ است که شیوه درک و اجرای تئاتر را دگرگون کرده‌اند. کتاب‌ها به‌دقت نظم و نسق یافته تا خواننده بتواند به درکی مناسب از مؤلفه‌های بنیادین کار هر چهره مهم تئاتر برسد.
نسخه اصلی «هیجی‌کاتا و اونو» سال۲۰۰۷ توسط انتشارات راتلج در لندن چاپ شده است. این‌ کتاب توسط ناشر انگلیسی در قالب یکی از عناوین مجموعه «اجراگران» (پرفورمنس پرکتیشنرز) منتشر شد که هدف از انتشار آن، آشنایی مخاطبان با شیوه و زندگی کنشگران کلیدی تئاتر در قرن بیستم و چگونگی تأثیرپذیری و تأثیرگذاری‌شان بر یکدیگر است.
بوتو یکی از گونه‌های نمایشی ژاپنی مانند نو، کابوکی، کیوگن، بون‌راکو و دیگر نمایش‌های شرقی و یک‌رقص است. این رقص هم از 3 عنصر موسیقی، رقص و نمایش شکل گرفته است، ولی ترکیب عناصرش، اصلا شبیه گونه دیگر نیست؛ یعنی می‌توان گفت برخی اجراهای آن مانند بوتوی دیگر نیست. این‌ نمایش، بیشتر اجرایی‌ است تا آنکه در بند متن باشد. بنابراین هیچ نوشتار و توضیحی، چگونگی آن را منتقل نمی‌کند؛ به‌همین‌دلیل در مقدمه کتاب پیش‌رو اشاره شده که کتاب نمی‌تواند مخاطب را به‌طور کامل از تجربه بوتو آگاه کند اما تلاش می‌کند تا حد امکان، فضا و موقعیت شکل‌گیری و گسترش آن را روشن کند. ‌کتاب درباره 2 نفر  از بزرگ‌ترین چهره‌های تاریخ بوتو یعنی تاتسومی هیجی‌کاتا و کازو اونو است. این‌دو با وجود تفاوت‌های بنیادین خود، در مسائل مهمی مشترک بودند؛ مثل کودکی نابسامان، تأثیر جنگ‌های پیاپی، ویرانی و از همه‌مهم‌تر، بیان هنری‌شان. در کتاب پیش‌رو، علاوه بر دستاوردهای 2 چهره مذکور، داستان بنیانگذاری بوتو در ژاپن هم پیش روی مخاطب گذاشته می‌شود.
هیجی کاتا و اونو، نوشته سوندرا فرالی و تاما ناکاموراست که نیاز اسماعیل‌‌پور و علیرضا اسماعیل‌‌پور آن را به فارسی برگردانده‌اند. نشر نو این کتاب 254صفحه‌ای را با شمارگان هزار و 100نسخه به بهای 38هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :