• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 فروردین 1399
کد مطلب : 98257
+
-

دومین حکم قضایی برای توقف مالچ‌پاشی در«بیت کوصر»

دادسرای اهواز، محیط‌زیست و منابع طبیعی را مکلف به پاسخگویی کرد

محیط‌ زیست
دومین حکم قضایی برای توقف مالچ‌پاشی در«بیت کوصر»

زهرا رفیعی - خبر‌نگار

 مالچ‌پاشی در شنزارهای «بیت کوصر» خوزستان برای بار دوم به دستور دادسرای انقلاب اهواز متوقف شد. در فاصله بین دستور توقف و اجرای مجدد پروژه مالچ‌پاشی تا زمانی که فعالان محیط‌زیست از دادگاهی دیگر برای جلوگیری از تخریب دستور موقت بگیرند، این زیستگاه زیر لایه سیاهی از مایعی داغ مدفون شد.

محیط‌زیست و منابع طبیعی پاسخگوی سؤالات قضایی
در آخرین روزهای سال گذشته، پرونده شکایت فعالان محیط‌زیست خوزستان از دادگاه دشت آزادگان صلب صلاحیه و به مرجعی بالاتر در دستگاه قضایی ارجاع شد. طبق حکم جدید دادیار شعبه۸، ادارات کل محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان در مدت ۱۲روز باید به پرسش‌های تخصصی مطرح شده پاسخ دهند.
طبق این حکم، مرجع قضایی به اداره کل منابع طبیعی خوزستان دستور داده که طبق اصل ۵۰ و بند ۲ و ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد ۹ و ۱۰ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و ماده۶۸۸ قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات، فعالیت مالچ‌پاشی در منطقه بیت کوصر تا انجام بررسی‌ و کارشناسی‌ لازم به‌صورت موقت متوقف شود.
شبنم قنواتی‌زاده، مدیر انجمن زیست‌محیطی دیده بان جلگه سبز خوزستان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: این پروژه پیوست زیست‌محیطی ندارد. کارگروهی با حضور 3نفر از اساتید دانشگاه‌های خوزستان، 3 نفر از نمایندگان تشکل ما، نماینده استاندار، سازمان‌های مردم‌نهاد، اداره کل منابع طبیعی، جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست به میزبانی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شده است. در جلسات این کارگروه کارشناسان بر مضر بودن مالچ‌پاشی در بیت کوصر اذعان داشتند. مالچ نفتی با این درصد از ترکیبات حلقوی آروماتیک، مضر است. طبق مقاله دکتر خلیلی مقدم استاد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان مالچ نفتی در خاک‌هایی که مالچ‌پاشی شده و 5، 20 و 40سال از آن گذشته است اثرات مضر خود را همچنان برجای می‌گذارد. ازجمله نتایج این تحقیق این است که مالچ باعث می‌شود رس خاک بیشتر شده و نفوذپذیری آن کاهش یابد، در این خاک‌ها سرب به‌عنوان عنصر مضر افزایش می‌یابد.
او با اشاره به فیلم منتشر شده از اعتراض زن عشایر ساکن در این شنزارها به مالچ‌پاشی و تأثیری که بر دام‌هایش دارد می‌گوید: پس از انتشار این فیلم، عشایر به باطل شدن مجوز چرایی که سازمان جنگل‌ها و مراتع به آنها می‌دهد، تهدید شده‌اند و از آنها خواسته‌اند که با تشکل‌های غیردولتی حرف نزنند.

جواب‌هایی که بیت‌کوصر را نجات می‌دهد
براساس حکم دادسرای اهواز، اداره کل حفاظت محیط‌زیست مکلف شده که در بررسی‌ خود به این سؤالات پاسخ دهد که آیا محل مربوطه جزو کانون‌های گردوغبار است؟ آیا محل مربوطه محل مهاجرت و زیستگاه پرندگان زمستان گذر و گونه‌های حمایت شده است؟ آیا در این محل گونه‌های جانوری وجود دارد؟ مالچ‌پاشی چه تأثیری بر پوشش گیاهی و جانوری در منطقه دارد و آیا انجام آن برای حال محیط‌زیست مضر است؛ آیا مالچ‌پاشی باعث آلودگی هوا و ایجاد گاز در هوا می‌شود؟مالچ‌پاشی چه تأثیری در نفوذ آب در خاک دارد و تا چند سال باعث تثبیت گردوغبار می‌شود؟ مالچ‌پاشی چه تغییرات فیزیکی یا شیمیایی یا بیولوژیکی در آب و هوا و خاک ایجاد می‌کند؟ آیا برای انسان یا سایر موجودات زنده و گیاهان و پوشش گیاهی منطقه مضر است؟در این مدت که مالچ‌پاشی صورت گرفته آیا گونه‌های جانوری و گیاهی تلف شده است؟ مساحت زمین درنظر گرفته شده برای مالچ‌پاشی و فاصله آن تا منطقه حفاظت شده میشداغ مشخص شود و چنانچه پروژه دارای پیوست زیست‌محیطی است ارائه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید