• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97109
+
-

28مرداد 1398

حال ناخوش غول خودروی ایران

حال ناخوش غول خودروی ایران

حوزه خودروسازی ایران، همیشه جزو حوزه‌ها و صنایع پرتنش بوده است. خاصه در 2سال اخیر هم که تورم لجام‌گسیخته پیش آمده است، خودروسازها هم فرصت را مغتنم شمردند تا قیمت‌ها را افزایش بدهند.  اما در مرداد‌ماه98 بود که صنایع خودروسازی ایران، به‌گونه‌ای دیگر خبرساز شد. این‌بار هاشم یکه‌زارع، که سال‌ها سمت مدیریتی در ایران‌خودرو داشت، ابتدا از سمت خود برکنار و بعدتر، در دفتر خود بازداشت شد. با انتشار همین خبر کوتاه، همه حساس شدند که ببینند چرا چنین اتفاقی افتاده است. خبر برکناری او را هم، علی ربیعی، سخنگوی دولت مطرح کرد. ربیعی در این مورد گفت که ادعای مدیران ایران خودرو در مورد اشتباه سیستمی «در افزایش قیمت 8محصول این شرکت بررسی شده» و مدیرعامل ایران خودرو به‌دلیل اینکه قیمت‌ها را عمدی و بدون هماهنگی افزایش داده بود امروز برکنار شد. خبرگزاری‌ها هم البته از دستگیری 2تن از مدیران این کمپانی خبر دادند و اینکه یک تیم بازرسی در بخش مالی آن مستقر شده تا بررسی‌های لازم را انجام بدهد.  این اتفاقات در حالی افتاد که در هفته‌های قبل‌تر از این دستگیری، دعوتنامه‌های تسویه‌ به‌دست شهروندان می‌رسید که قیمت‌ها در آن از قیمت‌های درنظر گرفته شده بالاتر بود. البته ایران‌خودرو این افزایش قیمت‌ها را تکذیب کرده و گفته بود که صرفاً مشکل نرم‌افزاری در سیستم فروش منجر به چنین امری شده است. اما بر کسی پوشیده نیست که خودروسازان ایرانی، با مشکلات مالی فراوانی دست به گریبان هستند. ازجمله با مشکل زیان و بدهی انباشته. به گفته سخنگوی کمیسیون  اصل90مجلس، ایران خودرویی‌ها زیان انباشته تا قبل از 98را 8میلیارد تومان اعلام کرده بودند که البته به گفته خودشان بیشتر هم بود و کم اعلام شده بود. جالب اینکه گفته می‌شود ایران‌خودرو قرار است تا چندی دیگر به بخش خصوصی هم واگذار شود، درحالی‌که با این وضعیت بدهی و زیان، مشخص نیست چه اتفاقی برایش بیفتد. هرچند دولت نیز کمک‌های گاه‌به‌گاه خودش را به این صنایع قطع نمی‌کند که خودش محل اشکال کارشناسان قرار گرفته است. ایران‌خودرو هم‌اکنون با بالای 100هزار خودروی معوق روبه‌رو است که باید به مشتریان خود تحویل بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید