• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95883
+
-

رشد صادرات، پیاز را گران کرد

رشد صادرات، پیاز را گران کرد


با وجود رشد تولید، قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم پیاز بین 7 تا 10 هزار تومان است . با مصطفی دارایی‌نژاد - رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه‌و‌تره‌بار- گفت‌وگو کرده‌ایم.

  علت گرانی گوجه و پیاز چیست؟ 
بر اساس قیمت‌های کشف شده انواع پیاز قرمز، سفید و زرد در میدان مرکزی میوه‌و‌تره‌بار تهران، اکنون نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم پیاز در میدان از 3تا حداکثر 6هزار تومان برای نوع ممتاز این محصول است که با احتساب نرخ سود خرده‌فروشی 35درصدی واحدهای صنفی در سطح شهر تهران، نرخ فروش این محصول در مغازه‌ها به حدود 8تا 10هزار تومان افزایش می‌یابد.

  علت بالاماندن قیمت پیاز چیست؟ 
در مورد کمبود و گرانی کنونی پیاز از 2‌ماه قبل به متولیان تنظیم بازار مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف تهران هشدار داده‌ایم؛ چرا که با وجود رشد تولید داخل، افزایش نرخ دلار و افت ارزش پول ملی، صادرات این محصول را به صرفه کرده است. در شرایطی که هر سال بخشی از تامین نیاز بازار داخلی از طریق واردات پیاز از پاکستان تامین می‌شد امسال شاهد صادرات این محصول به برخی کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، هند، پاکستان و حتی ارمنستان هستیم که هنوز هم در حال انجام است.

  نرخ عمده‌فروشی گوجه‌فرنگی چقدر  است؟
 قیمت کشف شده عمده‌فروشی هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی بوته‌ای در میدان مرکزی میوه‌و‌تره‌بار تهران از 2هزار و 500تا حداکثر 4هزار و 500تومان و نوع گلخانه‌ای این محصول از 5تا حداکثر 7هزار تومان تعیین شده است. با این روند باید حداکثر قیمت گوجه‌فرنگی بوته رس با احتساب سود خرده‌فروشی 35درصدی میوه‌فروشی‌های سطح شهر باید 6هزار و 500تومان و نرخ فروش بهترین نوع گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای حدود 10هزار تومان باشد. گرچه در ماه‌های گذشته بارندگی موجب کاهش برداشت و عرضه و گرانی گوجه‌فرنگی در بازار شده بود اما طی چند هفته اخیر وضعیت جوی خوب بوده است و برخی سودجویی‌ها عامل گرانی این محصول است. در مورد صادرات نیز، اغلب گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به کشورهای همسایه صادر می‌شود. اکنون گوجه‌فرنگی از مناطقی مانند جلفای اصفهان، پاکدشت ورامین و مناطق جنوبی کشور به بازارهای هدف صادر می‌شود اما سهم آن در کمبود و افزایش قیمت خرده‌فروشی این محصول در بازار چندان زیاد نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید