• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95796
+
-

ابلاغ پیام برجامی اروپا به ایران

روحانی در دیدار با وزیر خارجه اتریش: تحریم آمریکا مانند کروناست که ترس آن بیشتر از واقعیتش است

دیپلماسی
ابلاغ پیام برجامی اروپا به ایران


وزیر خارجه اتریش در سفر به تهران پیام مقامات اروپایی مبنی بر تعهد برای حفظ برجام را به مقامات ایرانی ابلاغ کرد. این پیام پس از جنگ لفظی بین ایران و اروپا بر سر مکانیسم ماشه دور تازه‌ای از رایزنی‌های برجام را نوید می‌دهد.
وزیر خارجه اتریش در بدو برنامه‌های خود با ظریف دیدار کرد، سپس به دیدار حسن روحانی رفت و دوباره در وزارت خارجه ایران با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی پشت میز مذاکره نشست.
در دور اول رایزنی‌های ظریف و «الکساندر شالنبرگ» طرفین ضمن استقبال از گسترش روابط خوب دوجانبه بر توسعه و تعمیق آن در همه زمینه‌ها تأکید کردند. آخرین تحولات مربوط به برجام و تعهدات طرف‌های اروپایی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی دور اول ظریف و شالنبرگ بود.
حسن روحانی در دیدار وزیر امور خارجه اتریش، روابط تهران و وین را بسیار خوب و دوستانه خواند و افزود: 2 کشور ظرفیت‌های خوبی به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی برای همکاری دارند و امیدواریم اتریش در توسعه همکاری‌ها به فشارهای غیرقانونی و نادرست آمریکایی‌ها اعتنا نکند.
وزیر خارجه اتریش در روزی به تهران سفر کرده که در ایران همه جا سخن از کروناست، همین باعث شد در جلسه او با روحانی هم پای کرونا به مذاکرات باز شود. رئیس‌جمهور در دیدار مقام اتریشی با بیان اینکه تحریم آمریکا مانند ویروس کروناست که ترس و وحشت آن بیشتر از واقعیت آن است، گفت: انتظار از اتحادیه اروپا این است که در برابر اقدامات غیرقانونی آمریکا ایستادگی کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه برجام و توافق هسته‌ای فقط تعلق به ایران، اروپا و یا کشورهای 1+5ندارد بلکه می‌تواند بر امنیت و صلح منطقه و جهان تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: ما هنوز هم بر این باور هستیم که می‌توانیم برجام و این توافق را حفظ کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای می‌توانست پایه خوبی برای ایجاد اعتماد جدید بین ما و غرب ازجمله اتحادیه اروپا و آمریکا باشد، گفت: ایران به سهم خود به این توافق متعهد بوده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم مواد غذایی و دارو از سوی آمریکا علیه مردم ایران در کنار تحریم‌های اقتصادی ایران، اظهار داشت: اعمال این تحریم‌ها یک اقدام تروریستی است و انتظار داریم اتحادیه اروپا در این زمینه به وظیفه انسانی خود عمل کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران «طرح صلح هرمز» را با هدف برقراری صلح و امنیت در منطقه ارائه کرده و این طرح با استقبال روبه‌رو شده است، تصریح کرد: همه مشکلات منطقه ما ناشی از مداخلات غلط و غیرقانونی آمریکا در مسائل این منطقه است.
«الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش نیز با اشاره به میزبانی وین از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، برجام و توافق هسته‌ای را نقطه عطفی در اعتماد‌سازی‌ در منطقه و جهان عنوان کرد و افزود: حفظ برجام سیاست اصلی ما و اتحادیه اروپا‌ست و برای آن همه تلاش خود را انجام خواهیم داد.
وزیر امور خارجه اتریش تأکید کرد: معتقدیم که برجام در حفظ آرامش و ثبات منطقه نقش مهمی دارد و حفظ آن ضروری است و همچنین ایران نقش مهمی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه ایفا می‌کند.
شالنبرگ با اشاره به طرح «صلح هرمز» از سوی ایران برای برقراری صلح و آرامش درمنطقه و خلیج‌فارس گفت: از نظر ما طرح صلح هرمز می‌تواند نقشه راه ایجاد صلح و ثبات در منطقه باشد و اتریش از این طرح که در جهت اعتماد‌سازی‌ ارائه شده استقبال می‌کند و علاقه‌مند است نقش مثبت خود را در این پروسه ایفا کند.
در دور دوم گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه ایران و اتریش هم درخصوص مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر شد. در پایان این گفت‌وگوها سند همکاری‌های فرهنگی و هنری دو کشور با حضور ظریف و شالنبرگ نیز به امضای مقامات دو کشور رسید.
وزیر خارجه اتریش پیش از سفر به تهران گفته بود برای ابلاغ پیام اتحادیه اروپا به تهران سفر می‌کند، او تأکید کرده بود که اروپا کماکان خواستار حفظ برجام است.
پیش از سفر وزیر خارجه اتریش، وزیر خارجه هلند هم به ایران سفر کرده بود که برجام از موضوعات اصلی سفر او بود. حسن روحانی در دیدار این مقام هلندی تأکید کرد: ایران به‌دنبال پایان برجام نیست و باب مذاکره را در این رابطه نبسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید