• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95679
+
-

نگرانیم

شهروندان مناطق مختلف کشور به ویژه در استان‌های قم، مرکزی،گیلان و مازندران در گفت و گو با همشهری درباره ناآگاهی از شیوه ابتلا شناسایی مبتلایان و درمان بیماری کرونا ابراز نگرانی کردند

گزارش
نگرانیم

 کرونا به ایران رسید. با این‌که متخصصان بیمار‌ی‌های عفونی و پزشکان مطرح بارها تاکید کرده‌اند این بیماری آن‌قدرها هم ترسناک نیست و با رعایت توصیه‌های بهداشتی قابل پیشگیری است، اما بعد از انتشار اخباری مبنی بر فوت 2 نفر مبتلا به کرونا در قم، نگرانی‌هایی در میان مردم شهرهای مختلف ایجاد شده است. این نگرانی‌ها وقتی بیشتر شد که روز گذشته علاوه بر 3 نفر بیمار شناسایی شده، خبر ابتلای13 نفر از جمله 7 نفر در قم، 4 نفر در تهران و 2 نفر در گیلان نیز تایید شد  که ا ز این تعداد 2 نفر فوت کردند.  به گزارش گروه ایرانشهر، طبق آخرین خبر اعلام‌شده از سوی وزیر بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی، تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران 18 نفر است.
سعید نمکی از بستری شدن افراد مشکوک به کرونا در بیمارستان هم خبر می‌دهد که البته طبق پیش‌بینی وزارت بهداشت، اغلب آنها مبتلا به کرونا نیستند. از نظر وزارت بهداشت، افراد و بیماران تنفسی که با اتباع خارجی مراوده نداشته‌اند، مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا نیستند.

قم در التهاب کرونا
روح‌الله کریمی – قم - خبرنگار: کرونا این روزها دغدغه اول مردم قم است. طی چند روز گذشته مرگ 2 شهروند قمی که به این ویروس مبتلا بودند برای مسئولان بهداشتی و درمانی شوک‌آور بود. چون این 2 شهروند در 2 منطقه جداگانه قم بودند و نه‌تنها سفر خارجی، بلکه سفر خارج از استان هم نداشته‌اند و هنوز علت آلودگی آنها به این ویروس مشخص نیست. هرچند مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های  عفونی وزارت بهداشت در گفت‌وگویی کارگران چینی که در قم کار می‌کنند و به این کشور رفت‌وآمد داشته‌اند را احتمال ورود کرونا به کشور می‌داند.
 در ساعت‌های اولیه تایید ابتلای 2 شهروند قمی به ویروس کرونا، حتی کادر درمانی بیمارستان‌ها تجهیزات حفاظتی مورد نیاز را در اختیار نداشتند. بلافاصله با حضور معاون درمان وزیر بهداشت در قم، بیمارستان کامکار به عنوان محل قرنطینه و مراجعه بیماران و موارد مشکوک به کرونا و بیمارستان فرقانی به عنوان محل قرنطینه بعدی، در صورت نیاز، مشخص شد. پزشکان و پرستاران بیمارستان کامکار نیز به لوازم بهداشتی و حفاظتی تجهیز شدند و با آرامش در حال خدمات‌رسانی هستند. اما تایید ابتلای 3 شهروند به کرونا در قم و اراک موجی از نگرانی ایجاد کرد. به‌خصوص این‌که فردی که در اراک شناسایی شده، یک پزشک است که از قم به این شهر مراجعه کرده است. در بستر اخبار ضد و نقیض از تعداد و سرنوشت مبتلایان به ویروس کرونا، شایعه‌های زیادی در فضای مجازی پخش شد.
در روزهای اخیر حساسیت به شیوع کرونا در قم بالا رفته. اگرچه پیام‌های بهداشتی به سرعت و با حجم بالا در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود، اما هر لحظه بر نگرانی‌های شهروندان قم افزوده می‌شود. خیابان‌های قم، که هر سال در آستانه تعطیلات نوروز شلوغ بود، این روزها خلوت است. سایه کرونا بر نحوه رفت و آمد، تعامل‌ها و کسب و کار مردم این شهر تاثیر گذاشته.

بازار کساد قم در سایه کرونا
یکی از شهروندان قم به همشهری می‌گوید: شاید این کار غیرمنطقی باشد، اما با همسرم تصمیم گرفتیم چند روز از خانه بیرون نرویم. حتی بچه‎ها را به مدرسه نفرستیم تا اوضاع بهتر شود و خانواده ما از ابتلا به این ویروس در امان باشد.
بیمارستان کامکار در نزدیکی بازار قم قرار دارد. کاسبان بازار هم می‌گویند کسب و کارشان از رونق افتاده. یکی از کاسبان بازار به همشهری می‌گوید: مشکلات اقتصادی کم بود، کرونا هم کسب و کار ما را بی‌رونق کرد. خریدهای عید هر سال از اوایل اسفند شروع می‌شود. تصور ما این بود که به دلیل مشکلات اقتصادی، امسال، بازار رونق کافی نداشته باشد، اما قابل پیش‌بینی نبود که درگیر این ویروس هم شویم.
روز پنجشنبه دانشگاه‌ها و کلاس‌های فوق برنامه مدارس استان قم تعطیل شد. بر اساس دستور استاندار قم، همه مراکز آموزش عالی، مدارس و حوزه‌های علمیه استان قم نیز روز شنبه تعطیل است، اما شهروندان قم به دلیل خطر گسترش ویروس کرونا، خواستار تعطیلی چندروزه در استان برای تمرکز بیشتر مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت بر پیشگیری از شیوع این ویروس شدند.
یکی از شهروندان می‌گوید: وقتی مسئولان بهداشتی و درمانی اعلام کردند مردم قم از حضور در اجتماعات و مراکز پرجمعیت پرهیز کنند، چرا مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شوند و اداره‌ها باز باشند؟ به نظر من تمام مجموعه‌های استان را چند روز تعطیل کنند، بهتر از این است که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یابد.

 کمبود ماسک
بلافاصله پس از اعلام خبر تایید ابتلای تعدادی از شهروندان قم به ویروس کرونا، مراجعه شهروندان به داروخانه‌ها و مراکز عرضه لوازم بهداشتی برای تهیه ماسک افزایش یافته است. چند ساعت از انتشار این خبر نگذشته بود که بسیاری از داروخانه‌ها اعلام کردند موجودی ماسک آنها پایان یافته و گلایه‌های بسیاری از کمبود ماسک و گران‌فروشی این کالا در رسانه‌های مجازی منتشر شده.
عباس پورمیدانی، یکی از ساکنان منطقه زنبیل‌آباد، که برای تهیه ماسک به چند داروخانه این منطقه مراجعه کرده و دست خالی برگشته است، به همشهری می‌گوید: نگرانی خانواده‌ها از خطر ابتلا به ویروس کرونا را نمی‌شود پنهان کرد. بدتر از آن در این وضع شوک‌آور عده‌ای به دنبال دلالی و ایجاد بازار سیاه هستند. ماسک معمولی قبل از اعلام خبر ابتلا به ویروس کرونا 300 تومان بود، ولی الان 2500 تومان فروخته می‌شود. ماسک فیلتردار هم با چند برابر قیمت عرضه می‌شود. متاسفانه این گران‌فروشی در داروخانه‌ها هم دیده می‌شود.

توزیع 400 هزار ماسک
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره کمبود ماسک به همشهری می‌گوید: هماهنگی لازم با وزارت صمت صورت گرفته است و 400 هزار ماسک به‌زودی در میان داروخانه‌های استان توزیع می‌شود. ضمن این‌که ماسک‌های معمولی برای حضور شهروندان در مکان‌های عمومی کافی است و خانواده مبتلایان به آنفلوآنزا و کرونا باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.
دکتر محمدرضا قدیر با بیان این‌که توصیه‌های لازم برای تشکیل نشدن اجتماعات مردمی و پرهیز مردم قم از حضور در مراکز عمومی ارائه شده و تا جایی که امکان دارد این دستورالعمل‌ها در حال اجراست، می‌افزاید: مردم به توصیه‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم که در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد، عمل کنند و به شایعه‌هایی که در فضای مجازی پخش می‌شود، توجه نکنند.
کرونا کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست، اما وقتی آرامش مردم خدشه‌دار شود، هزینه مدیریت آن سنگین می‌شود. پس نیاز است مدیریت درست بیماری و مدیریت افکار عمومی توأمان در برنامه مسئولان استان باشد.

مهمان ناخوانده در اراک
مهدیه صالحی – اراک - خبرنگار: سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، تا ظهر پنجشنبه اعلام کرده بود هنوز هیچ موردی از بیماری کرونا در استان مرکزی و شهرستان اراک گزارش نشده است. با وجود این ، ساعتی بعد ورود ویروس کرونا به استان مرکزی و مبتلا شدن یک فرد که یک پزشک است و از قم به اراک آمده است، تایید شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بعد از تایید بیماری یک نفر در این کلان‌شهر به همشهری می‌گوید: پزشک مبتلا به کرونا قمی و در یکی از بیمارستان‌های اراک شاغل است و در روزهای گذشته به شهر قم رفت و آمد داشته.
سید محمد جمالیان با تأکید بر این‌که این بیماری در اراک و استان مرکزی اپیدمی نشده و می‌توان گفت کرونا در اراک تحت کنترل کامل است و جز یک فرد، در هیچ‌کدام از بیمارستان‌های استان، بیمار مبتلا به کرونا وجود ندارد، بیان می‌کند: وضعیت عمومی پزشک مبتلا به ویروس کرونا در اراک که در قرنطینه به سر می‌برد در حال بهبودی است و تا آخر هفته آینده ترخیص خواهد شد. همچنین به منظور پیشگیری از هر گونه مشکل از همه اعضای کادر درمانی که با پزشک بیمار در ارتباط بوده‌اند نیز آزمایش گرفته‌ایم.
وی با تاکید بر این‌که نگرانی مردم بیش از حد معمول است، اظهار می‌کند: کرونا کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست. همچنین تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی بیماری کرونا از آلمان خریداری و در اراک مستقر شده است و در کمترین زمان ممکن این بیماری تشخیص داده می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان این‌که استان آمادگی لازم در مقابله با ویروس کرونا را دارد، تأکید می‌کند: بیماری کرونا از نظر شیوع و گستردگی هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که بخواهیم یک بیمارستان کامل را برای آن ایزوله و قرنطینه کنیم. بخش‌های ایزوله همه بیمارستان‌های استان برای مقابله با ویروس آماده‌اند و اگر لازم باشد در کمتر از چند ساعت یک بیمارستان کامل را برای این بیماری ایزوله و قرنطینه می‌کنیم.

مسئولان با مردم صادق باشند
با وجود صحبت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اما سعید مهمان‌دوست، یکی از شهروندان، می‌گوید: از لحظه شنیدن این خبر دلهره و نگرانی زیادی پیدا کرده‌ام و فکر می‌کنم اگر به این بیماری مبتلا شوم چه باید بکنم.
یکی دیگر از شهروندان اراکی که نگرانی در چهره وی به‌راحتی تشخیص داده می‌شد، اظهار می‌کند: کشور چین با این همه امکانات، تجهیزات و پیشرفت نتوانست در مقابل این بیماری اقدام قطعی انجام دهد. کشور ما چگونه می‌خواهد با وجود کمبودها و نداشتن بیمارستان‌های پیشرفته و شرایط کنونی تحریم با این بیماری مقابله کند؟ علی غلامی می‌افزاید: چین برای مقابله با این بیماری در مدت 10 روز یک بیمارستان هزار تختخوابی ساخت در حالی که ما حدود 20 سال است هنوز نتوانسته‌ایم بیمارستان ولی‌عصر (عج) را بسازیم.
یکی دیگر از شهروندان که مردم را به بردباری و برخورد عاقلانه با بیماری کرونا دعوت می‌کند، می‌گوید: این بیماری به ایران و اراک رسیده و باید فقط به فکر راه‌های پیشگیری و مراقبت‌های ویژه که پزشکان اعلام می‌کنند، باشیم.
شبنم رسولی ادامه می‌دهد: البته از مسئولان کشوری و استانی نیز انتظار داریم با مردم صادق باشند و تمامی جزئیات و تعداد مبتلایان به این بیماری را بگویند تا مردم هم به آنها اعتماد کنند. علی صادقی، یکی دیگر از شهروندان اراکی، می‌گوید: ویروس کرونا شوخی ندارد و تا به حال هم بیش از 2 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. بنابراین پنهان‌کاری می‌تواند لطمه‌های زیان‌بار بسیاری را به همراه داشته باشد.
فرهاد متولی، یک شهروند دیگر، هم بیان می‌کند: اصحاب رسانه باید دقت لازم در نشر این بیماری را داشته باشند و از نشر و درج نظر و دیدگاه‌های غیرمسئولانه افرادی که متخصص یا مرتبط با موضوع نیستند، پرهیز کنند.

آماده‌باش مازندران در مقابله با کرونا
اشکان جهان‌آرای – ساری - خبرنگار: کرونا مازندرانی‌ها را هم ترسانده و خرید ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده را در این استان افزایش داده است. پس از انتشار خبر بستری شدن 2 بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل، نگرانی‌ها در مازندران درباره ابتلا به این ویروس بیشتر شد. برخی شهروندان در شهرهای مازندران از نخستین لحظه‌ها پس از انتشار خبر بستری شدن 2 بیمار مشکوک به کرونا در بابل، ماسک به صورت زدند. بسیاری از شهروندان از دست دادن هنگام سلام و خداحافظی خودداری می‌کنند تا بخشی از توصیه‌های ایمنی و پیشگیری را انجام داده باشند. مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد حتی فروش اسپند در مازندران طی 48 ساعت اخیر بیشتر شده است. البته تا لحظه تنظیم این گزارش نتیجه آزمایش ابتلای 2 بیمار مشکوک به کرونا اعلام نشده است. پیگیری‌های همشهری از دانشگاه علوم پزشکی بابل هم نشان می‌دهد نشانه‌ای از کرونا در 2 بیمار بستری شده دیده نشده است.
 به گفته دکتر فرزاد جلالی، 2 فرد بستری شده در بابل به دلیل این‌که سفری به قم داشتند و نشانه‌های ابتدایی از بیماری در آنها دیده می‌شد، تحت مراقبت و آزمایش و در قرنطینه قرار گرفتند و هنوز علامت مثبتی از ابتلا به کرونا در آنها دیده نشده است.در آخرین ساعات پنجشنبه، تصویری با عنوان بستری شدن یک مورد مشکوک به کرونا در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر نیز در برخی صفحه‌های مجازی مازندران منتشر شد.
 اما دکتر رحیم سیدپور، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر این خبر را پیش از ظهر جمعه تکذیب و اعلام کرده است که بیمار مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر مراجعه نکرده و ارجاع نشده است. مازندران 2 دانشگاه علوم پزشکی دارد. دانشگاه علوم پزشکی بابل که مسئولیت امور بهداشتی و درمانی این شهرستان را عهده‌دار است و دانشگاه علوم پزشکی مازندران که سایر نقاط استان را مدیریت می‌کند. این روزها هر 2 دانشگاه در آماده‌باش برای مقابله با کرونا قرار دارند.

امکانات مازندران کافی است
مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این‌که از مراکز زیر پوشش این دانشگاه هیچ مورد مشکوکی گزارش نشده است به همشهری می‌گوید: برنامه‌های پیشگیری در مازندران مثل بقیه نقاط کشور است و همه تمهیدات لازم را که در کشور برای پیشگیری در نظر گرفته شده، اینجا هم انجام داده‌ایم.  دکتر محمدرضا پارسایی به اقدامات آموزشی و ترویجی مانند توزیع 55 هزار پوستر و تراکت و همچنین آموزش پزشکان و عوامل مراکز درمانی زیر نظر این دانشگاه در سراسر استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: مهم‌ترین نکته برای مقابله با کرونا در کل دنیا این است که مردم همان 6 گام کلیدی را که برای مقابله با آنفلوآنزا توصیه می‌شد، رعایت کنند. پارسایی درباره انتشار ویدئویی از اسپند دود کردن در بیمارستان به سبب کمبود تجهیزات مقابله با کرونا در استان نیز اظهار می‌کند: امکانات تشخیصی و مراقبتی از افراد مبتلا به اندازه کافی وجود دارد. برای مقابله با کرونا به امکانات چندان پیشرفته‌ای نیاز نیست. یک ماسک معمولی و یک دستکش هم برای جابه‌جایی بیمار کفایت می‌کند. فقط کافی است که نکات بهداشتی اولیه را رعایت کنیم.
به گزارش همشهری، در شهرهای مختلف مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد مراجعه مردم برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده افزایش قابل توجهی یافته است. همین‌طور مردم با داشتن کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و به همین دلیل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها این روزها شلوغ‌تر از همیشه است. با وجود این، اماکن عمومی از جمله حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران در قم در روزهای گذشته خلوت‌ترین زمان خود را سپری کردند.

آمارهای مطرح شده تا لحظه تنظیم گزارش از سوی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی عنوان شده است.

شهروندان قم به دلیل خطر گسترش ویروس کرونا، خواستار تعطیلی چندروزه در استان برای تمرکز بیشتر مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت بر پیشگیری از شیوع این ویروس شدند

قیمت ماسک‌های یکبار مصرف در شهر رشت در استان گیلان از ۲ هزار تومان به ۵ هزار تومان و ماسک فیلتردار از ۱۲ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان رسیده است

برخی شهروندان در مازندران پس از انتشار خبر تشخیص کرونا در بابل، ماسک به صورت زدند. مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد حتی فروش اسپند طی 48 ساعت اخیر بیشتر شده است

شهروندان اراکی از مسئولان کشوری و استانی انتظار دارند با مردم صادق باشند و تمامی جزئیات و تعداد مبتلایان به این بیماری را بگویند تا مردم هم به آنها اعتماد کنند

تایید ابتلا به کرونا در رشت
فرشته رضایی – رشت - خبرنگار: با خبر ورود کرونا به ایران که روز پنجشنبه اعلام شد، اولین واکنش مردم رشت به این اخبار خرید ماسک و ژل بهداشتی و دستکش بود. قیمت ماسک‌های یکبارمصرف از ۲ هزار تومان به ۵ هزار تومان و ماسک فیلتردار از ۱۲ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان رسیده است.
معصومه احمدوند، شهروند ساکن رشت در این باره به همشهری می‌گوید: به 3 داروخانه مرکزی شهر رفتم، اما ماسک و ژل ضدعفونی و دستکش بهداشتی نداشتند. همین‌طور ماسک‌های یکبارمصرف را فقط برخی داروخانه‌ها دارند.
ماهان رضامنش، یکی از متصدیان داروخانه‌های رشت، هم بیان می‌کند: طی 3 ساعت هر چه ماسک و دستکش و ژل بهداشتی داشتیم به فروش رفت و دیگر موجودی نداریم. ناگزیر شدیم برچسب بزنیم تا مردم دیگر مراجعه نکنند. این شلوغی موجب شده است بیمارانی که نسخه داشتند ساعت‌ها معطل شوند.
 در این زمینه دکتر فردین مهرابیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، به همشهری می‌گوید: کنترل و نظارت مراقبت‌های بهداشتی برای جلوگیری از ورود بیماری کرونا در همه شهرستان‌های گیلان با حساسیت در حال انجام و در مرز آستارا، بندرانزلی و رشت تشدید شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم با اشاره به شیوع بیماری کرونا در چین و ده‌ها کشور جهان به همشهری می‌گوید: همه مرزهای و مبادی ورودی استان کامل تحت کنترل و مراقبت است.
دکتر ارسلان سالاری با بیان این‌که اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در حال انجام است، اما مردم توصیه‌های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند، می‌افزاید: طبق دستورالعمل وزرات بهداشت، در حال انجام اقدامات پیشگیرانه لازم در همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید