• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95664
+
-

22سال رونق برای متروی تهران

گزارش اختصاصی همشهری از جزئیات طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران که به تصویب شورای‌عالی ترافیک رسیده است

22سال رونق برای متروی تهران

سید محمد فخار _ خبرنگار

بیش از 4دهه از روند ساخت و توسعه متروی تهران می‌گذرد. طی این سال‌ها، متروی تهران به کارآمدترین شبکه ترددی تبدیل شده که سرعت، ایمنی و قیمت ارزان را به شهروندان پایتخت هدیه داده است. طبق اطلاعات رسیده به همشهری نشان می‌دهد که طی 22سال پیش رو، قرار است طول خطوط و تعداد ایستگاه‌های مترو 2برابر شود. شهردار تهران در این‌باره در صفحه توییتری خود نوشت: «طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران پس از 4دهه در شورای‌عالی ترافیک تصویب شد؛ براساس این طرح با ایجاد ۶خط جدید، طول خطوط مترو به ۵۰۰کیلومتر(2 برابر طول فعلی) خواهد‌رسید و شهروندان با پیمودن مسافتی کمتر از هزار متر به مترو دسترسی خواهند داشت.» بازنگری در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران یک بسته مطالعاتی است که مطالعات آن از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ انجام شده است. طبق این بسته، قرار است تعداد خطوط پایتخت به 11عدد برسد. 4خطی که قرار است تاسال 1420برای تهران ساخته شود، تعداد ایستگاه‌های پایتخت را به دوبرابر یعنی 250ایستگاه خواهد رساند. بدین‌ترتیب ظرفیت ترددی متروی تهران از 7میلیون سفر روزانه عبور خواهد کرد.


6خط جدید

به گزارش همشهری، در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران که از سوی شرکت فرانسوی سیسترا و شرکت گنو به‌عنوان همکار آن طراحی شده، شهر تهران در افق۱۴۲۰ علاوه بر خطوط موجود و خطوط حومه‌ای، نیاز به 4خط جدید مترو دارد و برای پس از آن نیز 2خط اکسپرس پیشنهاد شده است. تمایز خطوط پیشنهادی با خطوط موجود آنجاست که برخلاف خطوط فعلی که عمدتا مسیرهای قطری، شرقی-غربی و یا شمالی-جنوبی را طی و همگی از محدوده مرکزی شهر عبور می‌کنند، مسیر خطوط پیشنهادی ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ حلقه‌های مکمل را در خارج از محدوده مرکزی پوشش می‌دهند.

500کیلومتر خطوط ریلی
متروی تهران با تکمیل خطوط 6و7 از 235کیلومتر فعلی به ۲۶۰ کیلومتر می‌رسد. این در حالی است که در بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران ۴ خط مترو، 2 خط اکسپرس و ۵ خط قطار سبک شهری نیز طراحی شده است. طرح مذکور به تصویب شورای‌عالی ترافیک به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه برای کلانشهرها رسیده است. درصورت ساخت خطوط این طرح طول شبکه خطوط مترو به ۴۰۰ کیلومتر خواهد رسید. ضمن اینکه با احتساب طول خطوط اکسپرس و قطار سبک شهری این میزان به ۵۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.

چه خواهد شد؟
براساس چشم‌انداز این طرح سهم مترو از سفرهای درون شهری تا 1420روزانه به ۴۲ درصد می‌رسد. در این طرح جدید تمامی نارسایی‌های طرح‌های گذشته رفع شده است. این طرح مبتنی بر تمام اصول علمی حمل‌ونقل ریلی در دنیاست. با توسعه خطوط مترو طی 22سال پیش رو، مردم تهران با پیمایش ۸۰۰ تا هزار متر به شبکه گسترده حمل‌ونقل عمومی مطمئن، پاک و قابل برنامه‌ریزی دسترسی خواهند داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید