• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93893
+
-

اتهام‌زنی به دمکرات‌ها؛ دزدی انتخاباتی

تیم وکلای ترامپ دفاع از رئیس جمهور را با حمله به دمکرات‌ها شروع کردند

استیضاح ترامپ
اتهام‌زنی به دمکرات‌ها؛ دزدی انتخاباتی


جواد نصرتی ـ خبرنگار

تیم وکلای مدافع رئیس‌جمهور آمریکا، دفاع از دونالد ترامپ در محاکمه استیضاح در سنا را با حمله به دمکرات‌ها آغاز کرد و آنها را متهم کرد که می‌خواهند نتیجه انتخابات سال 2016 را برگردانند.
به گزارش بی‌بی‌سی، بعد از 3روز وقت قانونی مدیران استیضاح برای مطرح کردن پرونده استیضاح ترامپ، 3روز وقت تیم وکلای مدافع او برای دفاع از رئیس‌جمهور شروع شد.
رویکرد آنها، آنطور که پیش از این هم نشان داده بودند اصرار بر بی‌گناهی رئیس‌جمهور آمریکا بود. پت سیپولونی، مشاور حقوقی کاخ سفید در این‌باره گفت: «رئیس‌جمهور، مطلقا کار نادرستی انجام نداده است.»
فراتر از این، وکلای ترامپ مدعی شدند که دمکرات‌ها، در پروسه استیضاح، به‌دنبال دزدی انتخاباتی از مردم آمریکا هستند.
آنها، بعد از آنکه مدیران استیضاح پرونده خود را مطرح و اتهامات ترامپ را تشریح کردند، دفاع از رئیس‌جمهور آمریکا را شروع کردند. ترامپ، متهم است که از قدرت ریاست‌جمهوری سواستفاده کرده و جلوی انجام تحقیقات کنگره را گرفته است. نمایندگان مجلس، ترامپ را در هر دو مورد گناهکار دانسته‌اند و او را استیضاح کرده‌اند و حالا نوبت سناست تا درباره برکناری رئیس‌جمهور با دو سوم آرا (67رای) تصمیم‌گیری کند.
پت سی‌پولونی، در نطق خود در سنا، به مسئله‌ای اشاره کرد که پیش‌تر جمهوریخواهان درباره آن صحبت کرده بودند و گفت: «دمکرات‌ها نه‌تنها از شما می‌خواهند که نتیجه انتخابات قبل را برگردانید که از شما می‌خواهند که نام رئیس‌جمهور را از برگه‌های رأی انتخاباتی که حداکثر 9‌ماه دیگر برگزار می‌شود هم حذف کنید. آنها از شما می‌خواهند کاری را که بسیار مهم است انجام دهید... من به شما می‌گویم، ‌این کار بسیار بسیار خطرناک است.»
سیپولونی در ادامه صحبت‌هایش، به مکالمه ترامپ و ولودیمیر زیلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم اشاره کرد و گفت که هیچ توافقی در این مکالمه درخواست نشده است. دمکرات‌ها، پروسه استیضاح را بعد از آن شروع کردند که فاش شد، ترامپ در گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود، از او خواسته است در مقابل کمک‌های نظامی آمریکا، درباره جو بایدن، رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات پاییز پیش‌رو تحقیق کند.




سیپولونی با اشاره به این تماس تلفنی که متن آن از سوی کاخ سفید منتشر شده گفت: «هیچ فشاری روی زیلنسکی نبوده است. خود رئیس‌جمهور زیلنسکی می‌گوید که هیچ فشاری را احساس نکرده است. اما مدیران استیضاح (7نماینده مجلس نمایندگان که به‌عنوان دادستان در محاکمه ترامپ در سنا حضور دارند) به شما می‌گویند که بهتر از زیلنسکی می‌دانند.»
تیم وکلای ترامپ، در نطق کوتاه خود که حدود 2ساعت طول کشید، همچنین بر نقص‌های پرونده استیضاح ترامپ که از سوی دمکرات‌ها ارائه شده تمرکز کردند و اینطور استدلال کردند که مجلس نمایندگان، تمامی مباحثات پروسه استیضاح را به سنا ارائه نکرده و اظهارات شهود را دستچین کرده است.
سیپولونی در این‌باره گفت: «ما معتقدیم که آنها در مقابل درخواستی که از شما دارند، چیزی که خواسته‌شان را تقویت کند را ارائه نکرده‌اند. در واقع اگر شما به واقعیت‌هایی که ارائه شده نگاه کنید متوجه می‌شوید که رئیس‌جمهور مطلقا کار نادرستی انجام نداده است.»
به گزارش سی‌ان‌ان، این بخش از استدلال تیم وکلای مدافع ترامپ با استقبال دمکرات‌ها مواجه شد و آنها با استناد به این صحبت‌ها، بار دیگر مسئله احضار شهود و ارائه مدارک جدید را پیش کشیدند. دمکرات‌ها اصرار دارند که مدارک و شهود جدیدی احضار شوند اما جمهوریخواهان که می‌خواهند محاکمه زودتر تمام شود با این درخواست آنها مخالفت کرده‌اند.
آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و یکی از مدیران استیضاح، بعد از پایان جلسه، موضوع احضار شهود جدید را پیش کشید و گفت: «مسئله‌ای که اصلا به آن پرداخته نشد این است که چرا نمی‌خواهند یک دادگاه عادلانه را به مردم آمریکا بدهند؟ چرا می‌خواهند این استیضاح نخستین استیضاح در تاریخ باشد که حتی یک شاهد و یک مدرک جدید در آن ارائه نشده است؟ همین مسئله همه‌‌چیزهایی را که باید درباره ضعف و قوت این پرونده بدانید به شما می‌گوید.»
چاک شومر، رئیس اقلیت دمکرات‌های سنا هم به خبرنگاران گفت که تیم وکلای مدافع ترامپ، ناخواسته این مسئله را پیش کشیده‌اند که سنا باید درخواست اسناد و شهود جدید کند.
جلسه بعدی دفاع وکلای ترامپ، امشب به وقت تهران از سر گرفته خواهد شد. بعد از پایان مهلت 3روزه وکلای مدافع ترامپ برای دفاع از او، سناتورها می‌توانند در 2روز کاری (8ساعت در هر روز) سؤالات خود را که به‌صورت کتبی به رئیس جلسه، جان رابرتز، رئیس دیوان عالی ارائه شده را بپرسند.
انتظار می‌رود که دمکرات‌ها بعداز این 2روز، بار دیگر درخواست برای احضار شهود جدید را در صحن سنا مطرح کنند. این درخواست تنها زمانی تصویب خواهد شد که 51سناتور به آن رأی بدهند. تعداد سناتورهای دمکرات 47نفر است و آنها برای تصویب پیشنهاد خود، به همراهی 4سناتور جمهوریخواه نیاز دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید