• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89559
+
-

حاشیه‌های دستگیری پیوندی

چند ساعت بعد از اینکه علی اصغر پیوندی، رئیس هلال‌احمر (روز یکشنبه) استعفا داد، درحالی‌که قصد خروج از کشور را داشت با اتهام تخلفات مالی از سوی اطلاعات سپاه دستگیر شد. البته هنوز از جزئیات پرونده پیوندی رئیس مستعفی جمعیت هلال‌احمر خبری منتشر نشده است اما نیمه شهریور‌ماه خبرگزاری فارس در خبری از بازداشت چند ساعته او خبرداده بود. 

در این گزارش فارس آمده بود:«پس از اتمام جلسه دفاعیات علی‌اصغر پیوندی درخصوص اتهام ۱.۵میلیارد اختلاس، قرار بازداشت وی صادر و پس از چند ساعت با تبدیل قرار به وثیقه ۳میلیاردی آزاد شد. با پیگیری‌های خبرنگار فارس مشخص شد، این پرونده مربوط به زمانی بوده که پیوندی به‌عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعالیت بوده است.» در ماه‌های گذشته مسئولان سازمان هلال‌احمر همیشه اخبار دستگیری و پرونده علی‌اصغر پیوندی را تکذیب می‌کردند اما با دستگیری علی‌اصغر پیوندی همه‌‌چیز تأیید شد و حالا باید دید که مسئولان قضایی چه جزئیاتی از پرونده او اعلام می‌کنند. البته یک‌ماه پیش مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر هم به‌دلیل آنچه تخلفات مالی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اعلام شده بود، دستگیر شد. 
دیروز محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در توضیحی درباره دستگیری علی‌اصغر پیوندی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: آقای پیوندی قصد خروج از کشور را داشتند، چند روز پیش از ما اجازه گرفتند در اجلاسی در ژنو شرکت کنند، ولی ما نمی‌دانستیم ممنوع‌الخروج بوده است؛ وگرنه می‌گفتیم معاون آقای پیوندی برای شرکت در اجلاس شرکت کند. اما رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اعلام نکرده است که چرا علی اصغر پیوندی که چند ساعت قبل استعفا داده بود برای شرکت در جلسه‌ای درخصوص هلال‌احمر اصلا باید به ژنو سفر می‌کرد. اسماعیل رمضانی، رئیس روابط عمومی سازمان هلال‌احمر روز یکشنبه در توییتی نوشته بود: «رئیس جمعیت هلال‌احمر برای حفظ سرمایه اجتماعی این نهاد و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار مؤثر، استعفای خود را به رئیس‌جمهور تقدیم کرده است. درصورت پذیرش ایشان، ادامه مسیر قانونی از سوی شورای‌عالی هلال‌احمر دنبال خواهد شد.»

در شرایطی اسماعیل رمضانی در توییت خود به «حفظ سرمایه اجتماعی» هلال‌احمر اشاره کرده است که داستان اتهام‌های علی‌اصغر پیوندی درخصوص تخلفات مالی حدود یکسال است که مطرح شده و مشخص نیست که چرا او زودتر از اینها استعفا نداده تا مهم‌ترین داشته هلال‌احمر که سرمایه اجتماعی است آسیب نبیند و اصلا فضایی برای ایجاد حس بی‌اعتمادی در ارتباط با این سازمان بروز نکند.
اولین اخبار درباره تخلفات علی اصغر پیوندی سال گذشته (آذر 97) مطرح شد که تعدادی از مدیران ارشد جمعیت هلال‌احمر بعد از برکناری محمود محمدی‌نسب، دبیر‌کل سابق جمعیت هلال‌احمر توسط علی اصغر پیوندی، استعفا دادند. آن زمان دلیل اصلی اختلاف نظر بین پیوندی و محمدی‌نسب تخلفات مالی در بخش‌هایی از هلال‌احمر و اعتراض محمدی نسبت به پیوندی اعلام شد ولی در نهایت روابط عمومی هلال‌احمر همه این ماجراها را رد کرد. اما چند‌ماه بعد از این حاشیه‌ها محمود صادقی، نماینده تهران باردیگر از تخلفات مالی علی‌اصغر پیوندی خبر داد؛ آن هم بعد از سیل گسترده در کشور. او در توییتی نوشت:« اگر رئیس جمعیت هلال‌احمر مراقب فساد در حوزه کاری خود بود قطعاً برای انجام وظیفه در حوادثی مانند سیل گلستان آمادگی بیشتری داشت؛ فساد و اختلاس در بیمارستان ایرانیان دوبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل نمونه‌های نگران کننده‌ای از شیوع مناسبات ناسالم در جمعیت است.» 
همچنین محمود صادقی چندی بعد از این توییت در همایش فصلی شورای اصلاحات رباط کریم، هم گفت: «مفاسد زیادی در هلال‌احمر از مدیریت قبلی و مدیریت فعلی کشف و اتفاقا محرز شده و در آن تردیدی وجود ندارد. مجلس، بازرسی ریاست‌جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، شورای‌عالی هلال‌احمر به این موضوع رسیدگی کرده و برای همه مشخص شده که آقای رئیس آلوده فساد است.» 
بادستگیری علی اصغر پیوندی بعد از چندماه گمانه زنی حالا پرونده تخلفات او وارد مرحله دیگری شده است و باید دید که سرانجام اتهامات او به چه نقطه‌ای خواهد رسید و آیا افراد دیگری هم در ارتباط با این پرونده دستگیر می‌شوند یا خیر؟ 
اما نکته مهمی هم درخصوص دستگیری علی اصغر پیوندی وجود دارد این است که نباید اتهامات او و تخلفاتش به سازمان هلال‌احمر گره زده شود؛ سازمانی که مهم‌ترین نهاد امدادرسانی کشور در مواقع اضطراری محسوب می‌شود و جایگاهی ویژه و بین‌المللی دارد و مردم در مواقع سخت همچون زلزله، سیل و... به آن پناه می‌برند. سازمان هلال‌احمر دارای بدنه بزرگی از نیروهای امدادی و خدماتی است که سال‌های سال است در شرایط اضطراری و اورژانسی در کنار مردم بوده‌اند و بافداکاری به آسیب دیدگان خدمات ارائه داده اند؛ نیروهایی که نشان داده‌اند حامی مردم و آسیب دیدگان در هر گوشه کشور هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید