• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 88049
+
-

رشد دوباره قیمت دلار

در مبادلات دیروز قیمت هر دلار آمریکا تا 12هزارو 300تومان پیشروی کرد

رشد دوباره قیمت دلار

قیمت هر دلار آمریکا از روز شنبه تاکنون 1000تومان افزایش یافته و در مبادلات دیروز به 12هزارو300تومان رسید. همزمانی این رویداد با افزایش قیمت بنزین شائبه ‌وجود یک رابطه پنهان بین این دو عامل اقتصادی را تقویت کرده اما اقتصاددانان رابطه‌ای بین این دو مولفه متصور نیستند. به گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا که در دهه اول آبان‌ماه تا محدوده 11هزارو 100تومان عقب‌نشینی کرده بود، در مبادلات روز یکشنبه با یک رشد دوباره تا محدوده 12هزارو 300تومان پیشروی کرد. این موضوع دیروز پای رئیس‌کل بانک مرکزی را هم به چهار‌راه استانبول باز کرد. عبدالناصر همتی در این دیدار ناگهانی از صرافی‌های میدان فردوسی و چهار‌راه استانبول، روند تحولات بازار ارز را از نزدیک دنبال کرد.

رابطه قیمت دلار و بنزین
آمارها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از روزهای نخستین آبان‌ماه تاکنون 10درصد و ظرف روزهای شنبه و یکشنبه 1000تومان افزایش یافته درحالی‌که قیمت هر دلار آمریکا مدت‌ها بود در محدوده 11هزارو 300تومان در نوسان بود رشد یکباره آن در روز‌های شنبه و یکشنبه، همزمان با افزایش قیمت بنزین، شایعات زیادی را درباره این دو عامل اقتصادی مطرح کرده است.
تاکنون هیچ مطالعه‌ای رابطه افزایش قیمت بنزین و رشد قیمت دلار را اثبات نکرده و اقتصاد‌دانان هم به این موضوع باور ندارند، در همین رابطه اصغر سمیعی، رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان با اشاره به برخی ادعاها برای بالابردن قیمت دلار به بهانه افزایش قیمت بنزین، گفت: افزایش قیمت دلار می‌تواند نرخ بنزین را بالا ببرد اما رابطه معکوس وجود ندارد، چون قیمت دلار تابع قیمت بنزین نیست.اغلب تحلیلگران معتقدند دلیل اصلی نوسان‌های قیمت دلار بحث تورم است که به کاهش ارزش پول ملی منجر می‌شود. هم‌اکنون مقدار تورم سالانه در ایران در سطح 42.7درصد است و همین عامل می‌تواند دلیلی بر آن باشد که قیمت دلار به کمتر از 11هزارتومان نزول نکند. 
همچنین برخی کارشناسان بر این باورند که قیمت دلار در روزهای اخیر تحت‌تأثیر انتظار برای افزایش تورم در ماه‌های بعد رشدکرده است. به‌طور کلی می‌توان گفت قیمت دلار در ایران تحت‌تأثیر میزان تورم در ایران و کشورهای حوزه دلار قرار دارد. با توجه به شکاف تورم ایران و کشورهای اصلی حوزه دلار نباید انتظار داشت قیمت دلار به کمتر از 11هزار تومان کاهش یابد.
به اعتقاد اغلب اقتصاد‌دانان، دلار با تعدیل بموقع و با شیب ملایم نرخ می‌تواند این شکاف را پرکند به همین دلیل نباید قیمت دلار را سرکوب و آن را ثابت نگاه داشت، زیرا امکان دارد فنر قیمت دلار جمع شده و یکباره بالا برود، همانطور که در سال‌های گذشته این اتفاق بارها رخ داده و فنر قیمت دلار بارها رها شده است.
رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان در این‌باره گفت: برای مهار نرخ دلار باید تورم در کشور تک‌رقمی شده و پول ملی تقویت شود. باید اجازه داد قیمت دلار همپا با نرخ تورم، نوسان داشته باشد.

دلایل رشد قیمت دلار

حمید‌رضا میر‌معینی، کارشناس بازار‌های مالی درباره دلایل افزایش قیمت دلار به همشهری گفت: افزایش قیمت ارز دلایل مختلفی دارد اما بخشی از آن هم به کاهش‌نیافتن تنش‌های سیاسی در ابعاد بین‌المللی، کمرنگ‌شدن خوش‌بینی نسبت به آینده مناسبات سیاسی اقتصادی بین ایران و اروپا و آمریکا و همینطور کسری بودجه دولت بازمی‌گردد.
او افزود: با توجه به اینکه بعد از تنش‌ها گشایش سیاسی اتفاق نیفتاده و درآمد‌های نفتی کاهش پیدا کرده، این موضوع چشم‌انداز اقتصادی را تحت‌تأثیر قرارداده است.
او با بیان اینکه دولت با کسری بودجه مواجه است و شاید بدش نیاید قیمت ارز افزایش یابد، افزود: یکی از راه‌های تامین کسری بودجه بحث افزایش قیمت ارز است و شاید دولت در تلاش برای تامین بخشی از کسری بودجه خود برای پایان سال است، زیرا این افزایش قیمت تأثیر زیادی بر تورم ندارد به این دلیل که قبلا قیمت کالا‌ها و خدمات افزایش یافته و دولت می‌تواند بدون آثار تورمی بخشی از کسری منابعش را جبران کند.
میر‌معینی با اشاره به اینکه آثار تورمی افزایش قیمت ارز هم‌اکنون از چاپ پول کمتر است و پایه پولی افزایش نمی‌یابد، ادامه داد: دولت برای تامین کسری بودجه‌اش تقسیم‌بندی کرده که بخشی از این منابع را از محل مالیات و بخشی را از طریق فروش دارایی‌های سرمایه‌ای و فروش اوراق تامین کند. در عین حال شاید بخشی از این کسری منابع از طریق فروش ارز تأمین شود.
این کارشناس مالی در پاسخ به این پرسش که قیمت ارز تا چه قیمتی رشد خواهد کرد، افزود: از نظر تکنیکی قیمت ارز در محدوده 12هزارو 600تومان با مقاومت مواجه خواهد شد و مدتی در این محدوده نوسان خواهد کرد اما به‌نظر می‌رسد قیمت ارز تا نوروز امسال تا محدوده 13هزارو 500تومان پیشروی کند.
او درباره‌ قیمت ارز در سال ‌آینده گفت: قیمت ارز در سال آینده وابسته به تحولات سیاسی است؛ چنان‌که گشایش سیاسی اتفاق نیفتد، امکان رشد دوباره وجود دارد، ضمن اینکه تاب‌آوری اقتصادی ما هم‌اکنون از نظر زمانی برای 6‌ماه آینده است.

   افزایش قیمت سکه

به‌دنبال رشد قیمت دلار، قیمت هر سکه بهار آزادی هم از مرز 4میلیون و200هزار تومان عبور کرد. در مبادلات روز یکشنبه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۴ میلیون و ۲۱۰‌هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۲‌میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۴۰ هزار تومان دادوستد شد. هم‌اکنون قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۴۶۸ دلار و ۶۲سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۲۶ هزار و ۱۴۹ تومان است.

   عبدالناصر همتی: سفته‌بازی خنثی می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: مجموعه ذخایر بانک این اجازه را می‌دهد که با رصد تحرکات بازار ارز، هرگونه تلاش برای سفته‌بازی را خنثی کرده و همزمان اجازه دهد روند عادی عرضه و تقاضای ارز، نرخ آن را تعیین کند. عبدالناصر همتی در یادداشتی در اینستاگرام نوشت: بانک مرکزی همچنان در بازار ارز حضور فعال دارد، زیرا مدیریت بازار ایجاب می‌کند که به‌عنوان بازارساز اصلی نیازهای واقعی را تأمین کرده و مازاد عرضه ارز را نیز مطابق ماه‌های گذشته جمع‌آوری و به ذخایر کشور اضافه کند.رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: تجربه بیش از یک سال گذشته بانک مرکزی در مدیریت علمی بازار ارز همچنان ادامه خواهد داشت و اطمینان دارم شکل‌گیری انتظارات این چند روز، تأثیر چندانی بر بازار ارز نخواهد داشت. او افزود: روند گذشته و منطقی در بازار ادامه پیدا خواهد کرد، مردم مراقب سرمایه‌های خود باشند تا از ناحیه سودجویان و سفته‌بازان آسیب نبینند.

این خبر را به اشتراک بگذارید