• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87383
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/688WL
+
-

کامیون تمام‌‌هیدروژنی؛ تصور آینده برای حمل‌ونقل سنگین

مدل مفهومی یک کامیون سنگین‌وزن ظاهری شبیه قطارهای سریع‌السیر دارد، هوای آلوده را می‌مکد و سپس آن را به وسیله مجموعه‌ای از فیلترها پالایش می‌کند

کامیون تمام‌‌هیدروژنی؛ تصور آینده برای حمل‌ونقل سنگین

  یک خودروساز کره‌ای کامیون سنگین‌وزن تمام‌هیدروژنی و بدون راننده‌ای با نام «لاری» ارائه کرده که ظاهر آن شبیه به قطارهای سریع‌السیر است.این کامیون براق و درخشان که به‌نظر می‌رسد نه در ورودی دارد و نه دسترسی به آن امکان‌پذیر است، یک سؤال را در ذهن بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند: چطور می‌خواهید سوار این کامیون شوید؟ 

اگرچه دسترسی به این کامیون ممکن است چندان واضح به‌نظر نرسد، اما در واقع مسافران با استفاده از یک در کشویی و پله‌های تاشو وارد این وسیله نقلیه می‌شوند که به شکلی هوشمندانه پنهان شده است. این مدل مفهومی ممکن است رؤیایی به‌نظر برسد، اما براساس چشم‌انداز این شرکت، جاده‌های دنیا به‌زودی و تا سال 2030 از وسایل نقلیه برقی پر می‌شوند.
به گزارش دیلی‌میل، این ایده به‌طور نمادین از قطارهای سریع‌السیر آمریکایی الهام گرفته شده است که از سال 1936تا 1959 فعالیت می‌کردند. یکی از این قطارها توسط هنری دریفوس برای راه‌آهن مرکزی نیویورک طراحی 
شده بود.
نمونه‌ای که توسط شرکت هیوندای در «نمایشگاه وسایل حمل‌ونقل تجاری آمریکای شمالی» رونمایی شد، پاسخی به استفاده از انرژی پاک در کامیون‌های کشنده بود.
علاوه بر اینکه این مدل مفهومی بدون راننده است، از طراحی دقیق و سالنی بزرگ با تعدادی صندلی در کابین کامیون بهره می‌برد. همچنین یک راه پله مارپیچ و یک در کشویی در این کامیون طراحی شده است.
تنها مواد زائد این کامیون آب است که از انتهای یک لوله بیرون ریخته می‌شود و به این ترتیب می‌تواند سطح آلودگی ایجاد شده در جاده‌ها را به‌شدت تغییر دهد.
همچنین، این وسیله نقلیه سبز هوای آلوده را می‌مکد و سپس آن را به وسیله مجموعه‌ای از فیلترها پالایش می‌کند.
لوک دانکرولک، مسئول واحد طراحی گروه هیوندا موتور می‌گوید: پیشرانه سلول سوختی این فرصت را به ما داده است تا رده کلاسیک و معماری و ساختمان این کامیون را بازتعریف کنیم. تیم طراحی وسایل نقلیه تجاری هیوندا با کاغذی سفید که بر کارکردهای جدید تمرکز کرده بود، همه استانداردها را برای تعریف دوباره ویژگی‌های وسایل نقلیه تجاری در آینده طراحی کرد.
علاوه بر سوخت پایدار مورد استفاده در این کامیون، یک واحد خنک‌کننده که کربن کمی را به بیرون هدایت می‌کند درنظر گرفته که نامش تکنولوژی نیترو ترمو است.

تریلر خاص
تریلر متصل‌شده به این کِشنده نخستین موردی خواهد بود که از سیستم فناوری خنک‌کننده نیتروژن کرایوژنیک (برودتی) استفاده می‌کند. کربن به‌جای‌مانده از این سیستم در طبیعت تا 90درصد کمتر از سیستم‌های قدیمی‌تر خواهد بود. این تریلر که به کامیون سنگین وزن کلاس 8متصل می‌شود، از یک صفحه سبک وزن (یک صفحه فوم با پوسته‌های پلیمری تقویت شده با فیبر) ساخته می‌شود تا مصرف انرژی کاهش یابد. این صفحه همچنین می‌تواند به ماندگاری کالاهای منجمد داخل کامیون کمک کند.
ادوارد لی، رئیس بخش بازرگانی وسایل نقلیه تجاری شرکت هیوندا می‌گوید: با نمایش کامیون HDC-6Neptune، به‌عنوان نخستین مدل مفهومی تمام‌هیدروژنی، در این رده ما عملیات کشف فرصت‌ها در بازار وسایل نقلیه تجاری آمریکا را آغاز خواهیم کرد. علاوه بر این، ما مایل به همکاری با سایر شرکای خود هستیم تا راه را برای ایجاد اکوسیستم هیدروژنی در وسایل نقلیه تجاری هموار کنیم. براساس این گزارش، شرکت هیوندای کره‌جنوبی بر این باور است که تا سال 2030 هر سال می‌تواند 500هزار موتور هیدروژنی تولید کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید