• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8698
+
-

وزیر‌ خارجه فرانسه‌ بدون هیأت اقتصادی‌ آمد

گزارش خبری
وزیر‌ خارجه فرانسه‌ بدون هیأت اقتصادی‌ آمد

ژان ایود لودریان، وزیر خارجه فرانسه بدون هیأت اقتصادی به تهران آمده و هدف او از سفر مذاکرات سیاسی با مقامات ایرانی درخصوص حفظ برجام، تحولات منطقه و هماهنگی‌های لازم برای سفر احتمالی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه عنوان شده است.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و فرانسه در گفت‌وگو با همشهری تأیید کرد هیچ تیم یا هیأت اقتصادی وزیر خارجه فرانسه را در سفر به تهران همراهی نمی‌کند و مسئولیت مذاکرات اقتصادی بین تهران و پاریس برعهده وزیر اقتصاد این کشور است نه وزیر خارجه.

به گزارش همشهری، حجم تجارت خارجی بین تهران و پاریس که در سال89 به بیش از 1.8میلیارد دلار رسیده بود پس از تشدید تحریم‌ها به میزان قابل‌توجهی افت کرد و در سال93 به 560میلیون دلار رسید و آمارهای رسمی نشان می‌دهد سطح روابط تجاری بین 2کشور ایران و فرانسه پس از اجرای برجام به‌تدریج بهبود یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری به بیش از یک میلیارد دلار هم برسد. البته مبادلات تجاری بین دو کشور بیشتر بر صادرات کالاها و خدمات فرانسوی به ایران متمرکز است و ایران سهم چندانی از بازار فرانسه را در اختیار ندارد، هرچند بیشترین قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران همواره از سوی این کشور صورت گرفته است.

انعقاد قرارداد با شرکت ایرباس برای خرید هواپیما و نوسازی حمل‌ونقل هوایی ایران، سرمایه‌گذاری شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز11 پارس‌جنوبی و قرارداد بین شرکت پژو و خودروسازان داخلی ایران بخشی از مهم‌ترین قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری بین تهران و پاریس در فضای پسابرجام به‌شمار می‌آید. انتظار می‌رود پس از مذاکرات سیاسی لودریان با مقامات ایرانی و سفر احتمالی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور این کشور در بهار سال آینده به ایران، 2کشور مذاکرات فشرده سیاسی و اقتصادی داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید