• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86480
+
-

ظریف در اجلاس امنیتی قطر باردیگر از ابتکار صلح هرمز برای حل مناقشات منطقه صحبت کرد

دعوت به صلح در دوحه

دعوت به صلح در دوحه

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبر‌نگار

وزیر خارجه یک‌بار دیگر ابتکار صلح هرمز را این بار در یک اجلاس منطقه‌ای با موضوع امنیت روی میز گذاشت، ابتکاری که حسن روحانی، رئیس‌جمهور یک‌ ماه قبل در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از آن رونمایی کرد و وعده داده بود ظریف جزئیات آن را شرح می‌دهد.

محمدجواد ظریف ابتکار صلح هرمز را در نشست منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ در دوحه مطرح کرد، اجلاس مونیخ هر ساله با حضور مسئولان و مدیران سیاسی و امنیتی کشورهای مختلف و کارشناسان امنیتی و دفاعی از اندیشکده‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در هتل بایریشه هوف شهر مونیخ برگزار می‌شود و معمولا از یکی از مقامات ایران هم برای شرکت در این اجلاس دعوت می‌شود که در چند سال اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه به نمایندگی از ایران در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت کرده است.
نشست منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور امیر قطر و مقامات سیاسی و امنیتی از کشورهای مختلف جهان به‌ویژه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دوحه افتتاح شد. ظریف در دو پنل این نشست با موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی سخنرانی کرد که محور این سخنرانی تشریح اهداف و جزئیات پویش صلح هرمز (HOPE) بود.

روحانی و ظریف هفته قبل در باکو پایتخت آذربایجان و در اجلاس جنبش عدم‌تعهد‌ها هم موضوع صلح هرمز را در اجلاس و دیدارهای حاشیه‌ای آن با مقامات کشورهای مختلف در میان گذاشته بودند.
براساس این طرح که ظریف جزئیات آن را دو هفته قبل به‌صورت مکتوب برای 8کشور منطقه خلیج‌فارس ارسال کرده کشورهای این منطقه شامل ایران، عربستان، عراق، عمان، کویت، امارات، بحرین و قطر تحت نظارت سازمان ملل متحد امنیت منطقه را در خلیج‌فارس عهده‌دار می‌شوند تا تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در این مسیر به‌صورت عادی تداوم یابد برخی کشورها از جمله عراق، کویت ، قطر و عمان از طرح ایران استقبال کردند اما سایر طرف‌ها روی خوشی به آن نشان نداده‌اند با این حال ظریف امیدوار است که کشورهای منطقه را به همکاری برای برقراری امنیت ترغیب کند. براساس اعلام سایت کنفرانس امنیتی مونیخ در اجلاس دوحه برخی چهره‌ها ازجمله مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، توکل کرمان روزنامه‌نگار یمنی برنده جایزه صلح نوبل و نیچروان بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان هم حضور داشته‌اند و علاوه بر این در تصاویر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان هم دیده می‌شد. عمان و قطر در ماه‌های اخیر و پس از افزایش تنش در خلیج‌فارس تلاش‌هایی را برای کاهش آن آغاز کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به سفر اعلام نشده وزیر خارجه این کشور به ایران در اردیبهشت امسال و سفر‌های یوسف بن علوی اشاره کرد که آخرین آن 3 ‌ماه قبل بود.

هشدار به ترامپ درباره جنگ

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: کشورهای منطقه را به ابتکار «اعتماد‌سازی‌» تحت عنوان ابتکار «صلح هرمز» دعوت می‌کنم.
محمدجواد ظریف همچنین در هشداری به رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: جنگ به سود هیچ‌کس نیست و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند توافق یکجانبه به ایران تحمیل کند.
ظریف در ادامه در رابطه با توافق هسته‌ای نیز گفت: هر نوع توافق در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران باید منافع تمام طرف‌ها را محقق کند.

رایزنی‌های ظریف در دوحه

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق شامگاه دوشنبه در دوحه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و درخصوص آخرین تحولات منطقه به‌ویژه شرایط جاری در عراق و شمال سوریه و سایر موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کرد. همچنین «نوربرت روتگن»، رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان در حاشیه پنل منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ در دوحه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و تبادل‌نظر کرد. در این دیدار درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای ازجمله شرایط جاری در سوریه، برجام و دیگر موضوعات مورد علاقه تبادل‌نظر شد. رایزنی با وزیر خارجه قطر درباره موضوعات منطقه‌ای از دیگر برنامه‌های ظریف در دوحه بود. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم که برای حضور در اجلاس امنیتی به دوحه سفر کرده است، دیروز با نخست‌وزیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید