• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86471
+
-

از لجبازی بچگانه تا اختراع

روایت مادری که از رفتار پسربچه‌اش برای ابداع بالش‌های عروسکی الهام گرفت و شهرتی جهانی پیدا کرد

از لجبازی بچگانه تا اختراع


رفتارهای جالب و حتی عجیب برخی از انسان‌ها، باعث می‌شود تا افرادی که ذهن‌های خلاقی دارند، ایده‌های باارزشی را از آن به‌دست آورند. بعضی اختراع‌ها این‌چنین شکل گرفته‌اند و در جامعه محبوب شده‌اند. در تاریخ دقیقا مشخص نشده که بالش را چه‌کسی اختراع کرده است، اما بالش‌های عروسکی را خانمی ساکن شهر سن‌دیه‌گو ابداع کرد؛ ابتکاری که شاید در ابتدا خیلی به‌چشم نیامد، اما کمی بعد مشخص شد که از چه اهمیت بسزایی برخوردار است.

جرقه‌های اولیه یک اختراع
سال2003 بود و خانم جنیفر تلفر به‌همراه همسرش کلینت و 2‌پسرش در شهر سن‌دیه‌گو زندگی می‌کردند. همه‌‌چیز در زندگی‌شان معمولی و تقریبا ایده‌آل بود، جز اینکه پسر بزرگ‌تر که هفت‌ساله بود، موقع خوابیدن، او و همسرش را با دردسر روبه‌رو می‌کرد. مشکل این بود که پسربچه آنها، علاقه‌ای به استفاده از بالش نداشت و معمولا یکی از عروسک‌هایش را هنگام خواب زیر سر می‌گذاشت. اعتراض والدین در این مورد هم فایده‌ای نداشت و او خیلی راحت سرش را روی عروسک می‌گذاشت و به خواب عمیقی فرو می‌رفت. این ایده‌ای جالب را در ذهن خلاق جنیفر زنده کرد. او با خود اندیشید که با تغییراتی کوچک، این عروسک نرم را تبدیل به بالشی راحت کند.

شروع کار
به گزارش همشهری، جنیفر و همسرش پس از بررسی تمام جوانب، ضمن بازدید از نمایشگاهی در لاس‌وگاس، مقابل غرفه کارخانه‌ای که کارش تولید عروسک‌های مخملی بود، توقف کرده و پس از گفت‌وگو با متصدی آن، درخواست وقت ملاقات با مدیر کارخانه را کردند. این جلسه مطابق انتظار برگزار شد و خروجی‌اش همان چیزی بود که جنیفر و کلینت می‌خواستند. مدیر کارخانه که از طرح آنها حسابی خوشش آمده بود، با تولید بالش‌های عروسکی موافقت کرده و امر بازاریابی و فروش محصولات را نیز به شرکت جدیدالتاسیس این زوج واگذار کرد. جنیفر و کلینت نام شرکت‌شان را با استفاده از حرف‌های نخست اسامی‌شان، CJ گذاشتند و بلافاصله پس از آن جلسه، آماده فروش نخستین بالش‌های عروسکی‌شان شدند.



پیش به سوی موفقیت
ایام کریسمس، نخستین محصول آنها با نام «هاپو‌کوچولو» در غرفه‌های مراکز خرید به بازار عرضه شد، اما همه آن فروش نرفت که برای جنیفر تلفر این موضوع کمی عجیب و البته ناامیدکننده بود. او در این خصوص گفت: « مادرها و بچه‌ها با دیدن این محصول پا پیش می‌گذاشتند و جلوتر می‌آمدند، اما بعد از آن با گفتن این جمله که این هم یک عروسک مثل عروسک‌های دیگر است، می‌رفتند؛ بی‌آنکه بدانند این عروسک باز شده و به بالش تبدیل می‌شود.» تلفر چندی بعد دریافت که سود فروش محصولات‌شان پس از کریسمس بالاتر رفته و این به‌دلیل عرضه آن در نمایشگاه‌های محصولات خانگی بوده است. او سپس سفارش ساخت 7هزار بالش عروسکی دیگر را داد که این بار شامل 6مدل حیوان بود. تلفر تمامی این محصولات را در 3ماه به فروش رساند و پول بسیار خوبی به‌دست آورد.

توسعه بیش از پیش
تبلیغات تلویزیونی بالش‌های عروسکی از سال2009 شروع شد که این موضوع به فروش بیشتر کمک کرد. در پایان سال2009، شرکت CJ توانست 7میلیون دلار درآمد کسب کند. تلفر درباره رشد فروش محصولات گفت: «هرگز فکر نمی‌کردم که به چنین سطحی از فروش برسیم. باور نمی‌کردم که مردم از محصولات من چنین استقبالی داشته باشند و عاشقش شوند».



چالش‌های تولید
بالش عروسکی معمولا از پارچه چینل ساخته می‌شود که زیر آن تسمه‌ای از چسب‌قلاب (ولکرو) قرار دارد. شکل اولیه یک عروسک است، اما اگر چسب‌قلاب را باز کنید، عروسک به بالش تبدیل می‌شود. با وجود رقبایی سرسخت در بازار، تلفر می‌گوید که هدفش ادامه راه با نگه داشتن کیفیت بالای محصولاتش است. شرکت CJ با به‌دست آوردن امتیاز از لیگ‌های NBA، NFL، NHL و... بالش‌های عروسکی با طرح پیراهن‌ تیم‌های معروف بسکتبال، فوتبال آمریکایی و هاکی روی یخ تولید می‌کند. آنها همچنین با خرید امتیاز مربوط، شخصیت‌های کارتونی را نیز به جمع بالش‌های عروسکی خود وارد کرده‌اند. شرکت CJ در امور خیریه نیز نقش بسیار زیادی ایفا می‌کند و در برخی موارد، درآمد حاصل از فروش محصولات‌ خود را به امور خیریه اختصاص می‌دهد. ضمن اینکه در چندین مورد، بالش‌های عروسکی را برای کودکان نیازمند و بیمار ارسال کرده است.

ناکامی اولیه
کریسمس، نخستین محصول این مخترع  با نام «هاپو‌کوچولو» در غرفه‌های مراکز خرید به بازار عرضه شد، اما همه آن به فروش نرفت که برای جنیفر تلفر این موضوع کمی عجیب و البته ناامیدکننده بود

این خبر را به اشتراک بگذارید