• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73286
+
-

فرودگاه سوت وکور همدان

با وجود این‌که بسیاری معتقدند آژانس‌های مسافرتی در رونق فرودگاه نقش مهمی دارند، اما گویا نقش اصلی را قیمت بلیت دارد و فرهنگ‌سازی و افزایش تورها در نوبت بعدی قرار می‌گیرد. 

به گزارش فارس، همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین در حال حاضر از زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری خوبی برخوردار است به طوری که می‌تواند میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان باشد. در این میان نقش آژانس‌های مسافرتی حائز اهمیت است به طوری که می‌توانند با گسترده‌تر کردن نقش خود در کشور، تورهای مختلفی را جذب همدان کنند تا علاوه بر معرفی این دیار کهن برای این دفاتر نیز سودآور باشد. 

همدان با برخورداری از آزادراهی که مسافت آن به تهران را کوتاه‌تر کرده است برای تورهای زمینی فرصت مناسبی را فراهم آورده تا در مدت‌زمان کوتاهی بتوانند از پایتخت برای بازدید 1800 اثر تاریخی به این خطه سفر کنند. 

از سوی دیگر فرودگاه و راه‌آهن همدان نیز این آمادگی را دارد که بتواند در طول سال خدماتی را به مسافران و دفاتر خدمات مسافرتی ارائه دهد و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی از این طریق وارد همدان شوند، اما قیمت بالای بلیت موجب کاهش مسافر شده است.

با وجود این‌که انتظار می‌رفت با برقراری پرواز تهران، مشهد و کیش از همدان، رونق از دست رفته فرودگاه برگردد، اما قیمت بلیت چنان افزایش یافت که پرواز تهران از همان روزهای ابتدایی با مسافران اندکی انجام شد و مسئولان سرانجام مجبور شدند آن را تعطیل کنند. 

پرواز حج نیز که چند سالی جلای دیگری به فرودگاه همدان داده بود، امسال قرار بود از تهران انجام شود اما با پیگیری‌های امام جمعه، نمایندگان مجلس و استاندار همدان خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. با وجود بررسی‌های زیاد که اکثر آنها به شرایط اقتصادی جامعه برمی‌گردد، بسیاری از مسئولان از جمله مدیر فرودگاه کم‌کاری آژانس‌های مسافرتی را عامل رونق نیافتن پروازها عنوان کرد. 

بر این اساس مدیر فرودگاه همدان از آژانس‌ها گلایه کرد و گفت: آژانس‌های همدان همکاری لازم را ندارند در حالی که برای جذب گردشگر به این پروازها نیاز داریم و باید هر طور شده است این پروازها حفظ شود. 


فقط آژانس‌ها مقصر نیستند

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در خصوص اثرگذاری آژانس‌های مسافرتی در رونق زیرساخت‌هایی چون فرودگاه و راه‌آهن اظهار کرد: با این‌ موضوع که گفته می‌شود آژانس‌ها در رونق پروازها اثرگذارند، موافق نیستم زیرا آژانس‌ها در کل کشور و حتی خارج از کشور برای شهروندان آن شهر بسته‌های سفر تهیه می‌کنند و این شهروندان هستند که باید متقاضی باشند. 

علی خاکسار ادامه داد: اگر آژانس‌ها با همکاری و هم‌افزایی با یکدیگر بتوانند تور همدان‌گردی از استان‌های دیگر به همدان بیاورند و یا هواپیمایی چارتر کنند، کار فوق‌العاده‌ای است که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. 

وی تصریح کرد: شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و تهران برای همدان مسافر می‌آورند، اما آژانس‌های همدان برای کیش، مشهد و تهران تور می‌برند بنابراین نمی‌توان خرده‌ای به آنها گرفت. معاون گردشگری همدان تقویت پروازهای همدان را جزو اولویت‌ها دانست و گفت: جلساتی در این زمینه برگزار شد تا با کمک یکدیگر کارهای بزرگ‌تری برای تورهای همدان‌گردی انجام دهند. 

خاکسار راهکار تقویت پروازهای همدان را ارزان‌سازی سفر و بلیت پروازها دانست و افزود: تورهای آشناسازی همدان را تهیه کرده‌ایم تا مخاطبانی چون تورگردانان، رسانه‌های گردشگری و راهنمایان گردشگری از استان‌های مطرح دعوت شوند و همدان را ببینند و همدان را تبلیغ کرده و تورهای گردشگری تعریف کنند. 

وی ضمن تأکید بر این‌که حمایت از مجموعه هتلداران نیز در مقرون به صرفه بودن تورها اهمیت دارد توضیح داد: این کار جمعی است و می‌تواند در رونق فرودگاه هم نیز اثرگذار باشد. 


قیمت بلیت پرواز

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی همدان نیز اظهار کرد: استقبال نکردن از پروازهای همدان چندین دلیل دارد که مهم‌ترین آن قیمت بلیت و شرایط اقتصادی استان است. 

علی مرادی ادامه داد: گاهی قیمت بلیت پروازها به 300 هزار تومان می‌رسد، چه کسی با این قیمت بلیت به تهران سفر می‌کند در حالی که با قیمت کمتر و هزینه پایین‌تر می‌توان این سفر را انجام داد. وی در خصوص نبود تور از سوی آژانس‌های مسافرتی گفت: برای یک خانواده چهارنفره سفر هوایی هزینه زیادی دارد. با شرایط اقتصادی کنونی چنین سفرهایی به صرفه نیست. 

رئیس هیأت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی همدان با بیان این‌که آژانس به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید درآمدی برای پرداخت هزینه‌های خود داشته باشد، افزود: آژانس‌ها تمایل بسیاری برای فروش بلیت دارند، کسانی که مقصر را آژانس‌ها می‌دانند دیواری کوتاه‌تر از آژانس‌ها پیدا نمی‌کنند. مرادی با اشاره به این‌که اکنون از راه‌آهن استقبال بیشتری می‌شود تصریح کرد: با توجه به این‌که قیمت راه‌آهن پایین‌تر است، انتخاب سفر با راه‌آهن نیز به طبع بیشتر است. 

وی در خصوص این‌که بسیاری از افراد آژانس سفر خود را از شهرهایی نظیر تهران انتخاب می‌کنند توضیح داد: آژانس‌های تهران باید برای همدان نیز مسافر جذب کنند و دفاتر مسافرتی همدان نمی‌توانند از شهر دیگری برای همدان مسافر جذب کنند چون نه ما را می‌شناسند و نه اعتماد می‌کنند.
 رئیس هیأت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی همدان در خصوص ارتباط دفاتر همدان با آژانس‌های سایر شهرها نیز گفت: آژانس قرار است محل اقامت و بلیت حمل‌و‌نقل را بفروشد و همه اینها در قالب یک بسته به فروش می‌رود در حالی که تور اقدام به برگزاری یک تور می‌کند که قیمت رقابتی باشد. 

مرادی یادآور شد: در صورتی برگزاری تور سودآور است که با تاسیسات استان هماهنگ باشیم در حالی که 6 ماه است در حال هماهنگی هستیم اما با یکدیگر کنار نمی‌آیند. وی افزود: هماهنگی با تاسیسات به گونه‌ای است که هتل همدان قیمتی را که در اختیار تورهای تهران قرار می‌دهد در اختیار آژانس‌های همدان نیز بگذارد نه این‌که قیمت بیشتری اعلام کند. 

رئیس هیأت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی همدان با بیان این‌که دفاتر مسافرتی چیزی برای عرضه ندارند و قرار است تاسیسات را به گردشگر بفروشند ابراز کرد: وقتی تاسیسات گردشگری با دفاتر مسافرتی هماهنگ نباشند و قیمت آنها رقابتی نباشد، مسلماً آژانس‌های همدان از دور خارج می‌شوند. 

مرادی عوامل فرهنگی، اقتصادی، هماهنگ نبودن تاسیسات با یکدیگر، رقابتی نبودن قیمت‌ها و... را از جمله عوامل موثر در کاهش تور در همدان دانست و ادامه داد: فرهنگ‌سازی برای رونق تورهای گردشگری و پروازهای فرودگاه زمانبر است. وی در خصوص درآمدزایی آژانس‌ها گفت: افزایش قیمت‌ها به‌ ویژه افزایش نرخ دلار تاثیرگذار است و در این شرایط آژانس‌ها نیز مسافر کمتری دارند. در شرایط سخت اقتصادی سفر به عنوان یک کالای لوکس کمتر در سبد خانوار قرار می‌گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید