• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73264
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/J00y
+
-

چراغ جشنواره ملی مبل در ملایر روشن است

۵۰۰ واحد نمایشگاهی، کارگاهی و تولیدی هم‌زمان با سومین جشنواره مبل و منبت ملایر به مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند

جشنواره
چراغ جشنواره ملی مبل در ملایر روشن است

فاطمه رحمتی| ملایر ـ خبرنگار:


چراغ سومین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر هم‌زمان با عید سعید قربان و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، اقشار مختلف مردم ملایر، مسافران و گردشگران و هنرمندان صنعت مبل و منبت ملایر در این شهرستان روشن شد و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.  

تولید بیش از ۶۵ درصد مبلمان کشور، وجود بیش از ۵ هزار کارگاه واحد تولیدی مبل و منبت شناسنامه‌دار و فعالیت ۹ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم باعث شد تا 2 سال پیش شهرستان ملایر به عنوان شهر ملی منبت به ثبت برسد و در حال حاضر ثبت جهانی این هنر صنعت دنبال می‌شود. 

 بلوار کریم خان زند در شهر جهانی تاکستان‌های سبز، این روزها میزبان قدوم مسافران و گردشگرانی است که مقصد خود را استان همدان و شهرستان ملایر انتخاب کرده‌اند و برای خرید مبل و منبت به فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های مبل و منبت مراجعه می‌کنند. 


تسهیلات برای خریداران

فرماندار ملایر در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان ملایر در حوزه‌های مختلف بیان می‌کند: سومین جشنواره مبل و منبت ملایر از 21 مرداد تا یکم شهریور به مدت ۱۰ روز در ملایر در حال برگزاری است.

  قدرت‌الله ولدی با اشاره به این‌که جشنواره امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد، می‌گوید: هر خریداری که در طول جشنواره از ملایر خرید کند طبق تفاهم‌نامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است، مبلغ ۱۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد پایین دریافت می‌کند. 

 وی ادامه می‌دهد: ما می‌خواهیم شهرستان ملایر از معبر گردشگری به مقصد گردشگری برسد و معیشت مردم را در این هنر رونق ببخشیم. به همین دلیل برای سومین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر ۹ هزار ثانیه تبلیغات از رسانه ملی پخش شد و همچنین سومین جشنواره مبل و منبت به مدت 2 شب در برنامه شب فیروزه‌ای به صورت مستقیم پخش می‌شود. 


برنامه‌های جانبی

فرماندار ملایر به برنامه‌های جانبی این جشنواره اشاره می‌کند و می‌گوید: همایش پیاده‌روی استان و پخش آن از آنتن شبکه 3 سیما در برنامه صبح و نشاط، اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره اقوام ایرانی هم‌زمان با برگزاری جشنواره مبل و منبت در پارک سیفیه از جمله برنامه‌های جانبی سومین جشنواره ملایر در امسال است. 

 ولدی با بیان این‌که همه امکانات برای برگزاری مطلوب این جشنواره مهیا شده است، ادامه می‌دهد: 1500 تخت نیز در مدارس و خوابگاه‌های مراکز مختلف شهرستان برای اسکان در اختیار مسافران قرار داده شده است.  

وی با بیان این‌که قطار گردشگری در روزهای 29 و 31 مردادماه از سمت تهران به ملایر حرکت می‌کند، می‌افزاید: در زمان جشنواره 5 نقطه شامل فروشگاه‌های مختلف برای فروش مبل و منبت در نظر گرفته شده است. این مکان‌ها شامل ۳۲ متری مطهری، خیابان کارخانه قند، شهرک حاجی‌آباد، بلوار شهید بهشتی و بلوار سیفیه است. 


تخفیف جشنواره

رئیس هیأت‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر اظهار می‌کند: سومین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر امسال نیز با همکاری بخش خصوصی و ادارات و نهادها در حال برگزاری است.  به گفته یدالله کریمی، بخش خصوصی و هیأت‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر همه توان خود را گذاشته‌اند تا یک جشنواره خوب و درخور شأن مردم و مسافران در شهرستان برگزار کنند.  

وی با اشاره به این‌که در ایام برگزاری جشنواره مکان‌های اقامتی برای مسافران در نظر گرفته شده است، می‌گوید: ۵۰۰ واحد نمایشگاهی، کارگاهی و تولیدی آماده خدمات‌دهی به مسافران در ایام جشنواره هستند. 

 رئیس هیأت‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با اشاره به تخفیف ۱۰ درصدی فروش مبلمان در ایام جشنواره خاطرنشان می‌کند: این تخفیف‌ها به 2 صورت مستقیم و وام است و اگر کسی وام را دریافت کند، در صورت خرید مستقیم از ۱۰ درصد تخفیف خرید برخوردار می‌شود.  کریمی با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم و مسافران در جشنواره امسال توضیح می‌دهد: در جشنواره سوم از استان‌های مختلف مسافران بسیاری به شهرستان ملایر آمده‌اند که بیشترین مسافران مربوط به استان‌های تهران و خوزستان هستند. 


کمبودها

رئیس هیأت‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر برپایی چادر در ورودی‌های شهر ملایر با ارائه نقشه راهنما، بروشور و دفترچه راهنمای جشنواره و آمادگی مراکز رفاهی و خدماتی تفریحی شهرستان را از دیگر برنامه‌های جشنواره مبل منبت ملایر می‌داند و می‌گوید: از جمله مشکلات زیرساختی ما نبود هتل در شهرستان ملایر برای مسافران است. با توجه به این‌که شهرستان ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت شناخته شده است و در آستانه جهانی شدن قرار دارد باید توجه ویژه‌ای در بحث زیرساخت‌ها صورت گیرد. 

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر یکی از مشکلات ما افزایش قیمت مواد اولیه تولید است که با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها نیاز است در این زمینه مسئولان حمایت‌های بیشتری از هنرمندان صنعت مبلمان داشته باشند. کریمی ساخت شهرک مبل و منبت، به‌روز شدن کارگاه‌ها و ماشین‌آلات و ساخت نمایشگاه بین‌المللی برای عرضه محصولات مدرن و به‌روز را از دیگر نیازهای مبل و منبت ملایر می‌داند. 

رئیس هیأت‌مدیره بازار بزرگ مبل ملایر با بیان این‌که با توجه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه تا حدودی قیمت مبل تولیدی نیز افزایش داشته است، می‌افزاید: با توجه به تبلیغات گسترده جشنواره ملی مبل و منبت، درخواست‌هایی از کشورهای مختلف از جمله ارمنستان، عراق، عمان و کویت برای برپایی نمایشگاه، آموزش و تولید صنعت مبلمان داشته‌ایم و شاهد حضور تعدادی از مسافران از کشور عراق و عمان در سومین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر بوده‌ایم. 


بیمه منبت‌کاران

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که باید صادرات مبل و منبت را ارتقا دهیم تا ارزآوری بالایی برای استان و غرب کشور داشته باشد، می‌گوید: بیمه منبت‌کاران از دیگر ضرورت‌هاست. سال گذشته طرحی برای بیمه هنرمندان در مجلس تصویب شد که طبق این قانون دولت موظف است منبت‌کاران را بیمه کند.

وی بیان می‌کند: چنانچه ۱۰ هزار هنرمند در صنعت مبل و منبت و ۲۰ هزار هنرمند خیاط بیمه شوند، بیش از ۳۰ هزار شغل در این شهرستان ایجاد می‌شود که در تحقق سند توسعه و ایجاد اشتغال پایدار گامی مهم است. 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که صنعتگران مبل و منبت با مشکل تهیه مواد اولیه و چوب مواجهند، می‌افزاید: با پیگیری‌های لازم و قول مساعد مسئولان ارشد کشوری بخشی از این مشکل حل شده است و امیدواریم شاهد رونق روزافزون و ثبت جهانی این صنعت باشیم.

 حجت‌الاسلام آزادیخواه ادامه می‌دهد: در حوزه منبت «ریز» کار نکرده زیاد داریم و اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان باید با آموزش و تدوین برنامه‌های راهبردی کمک کند تا منبت ریز ملایر را نیز صاحب برند کنیم. 

وی خواستار کمک و حمایت ویژه اتاق بازرگانی استان برای زمینه‌سازی صادرات مبل و منبت ملایر می‌شود و می‌گوید: باید از کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس برای صادرات این صنعت استفاده کنیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید