• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7308
+
-

درخواست طراحان سؤال از رئیس‌جمهور

مقصران مؤسسات غیرمجاز را معرفی کنید

مقصران مؤسسات غیرمجاز را معرفی کنید

3چهره اقتصادی کابینه دوازدهم دیروز در 2نوبت در کمیسیون اقتصادی مجلس پاسخگوی سؤالاتی بودند که قرار بود 76نماینده مجلس از رئیس‌جمهور بپرسند.ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور دیروز به مجلس رفتند و به سؤالاتی که مشخصا درباره ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری بود پاسخ دادند.

جلسه صبح نمایندگان مجلس با این 3چهره دولتی به‌دلیل طولانی شدنش به بعدازظهر دیروز موکول شد. محمد نهاوندیان بعد از جلسه در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه نمایندگان، نکات مدنظرشان را مطرح کردند و آقای سیف نیز گزارشی درباره همه مشکلاتی که پیش آمده و همه اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده، ارائه کرد که البته بحث به اتمام نرسید و ادامه جلسه به نوبت بعدازظهر موکول شد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید نمایندگان از این توضیحات قانع شوند، گفت: اساسا هدف از این کار تعامل میان دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم است.

ساماندهی به چه شکل انجام می‌شود    

علی‌اکبر کریمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جلسه این کمیسیون و نمایندگان طراح سؤال از رئیس‌جمهور با 3نماینده ویژه رئیس‌جمهور به خبرنگار پارلمانی همشهری، گفت: در این جلسه با جزئیات، اقدامات اجرایی بانک مرکزی برای ساماندهی مؤسسات مالی تشریح شده و به‌نظر می‌رسد اختلاف‌نظر نمایندگان و رئیس‌کل بانک مرکزی این باشد که این ساماندهی به چه شکل انجام شود. کریمی افزود: باتوجه به دامنه وسیع بحث مؤسسات مالی - اعتباری جلسه کمیسیون اقتصادی با نمایندگان رئیس‌جمهور دنباله‌دار خواهد بود.

جمعی از نمایندگان چون مهرداد لاهوتی، عضو فراکسیون ولایی بر این باورند که حضور نمایندگان ویژه حسن روحانی در جلسات کمیسیون برای توجیه و شرح مشکلات به نمایندگان معترض و منتقد است و پیش‌بینی می‌شود به‌دنبال رایزنی‌ها و لابی‌های چهره‌هایی چون نهاوندیان طرح سؤال از رئیس‌جمهور به‌زودی منتفی شود.

نهاوندیان هم دیروز در حاشیه مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا انگیزه سیاسی در میان سؤال‌کنندگان دیده می‌شود، گفت: وقتی بحث، مشکلات مردم است، طبیعتا باید انگیزه‌ها و مسائل سیاسی کنار برود.

مهدی صباغیان، نماینده بافق و ابرکوه در ادامه این نشست با بیان اینکه هنوز مشخص نشده که مقصر شکل‌گیری مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری کیست، گفت: هنوز شفاف‌سازی‌ نشده که آیا در شکل‌گیری این مشکلات مردم مقصر بوده‌اند، مسئولین مؤسسات مقصر بوده‌اند یا ناظران. هزار میلیارد تومان از بیت‌المال پرداخت شد اما در نهایت مشخص نشد که مقصر کیست.

نماینده مردم مهریز، بافق و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده مخالف دولت نیستم، افزود: مگر بانک مرکزی ناظر بر مؤسسات مالی و اعتباری نیست؛ پس چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟! البته گفته می‌شود برخی مجوزها توسط وزارت تعاون داده شده، اما در واقع بانک مرکزی مسئول اصلی مسائل پولی و مالی کشور است.

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد هم در نشست بررسی طرح سؤال از رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در بحث مؤسسات مالی و اعتباری اشتباهات و خطاهایی صورت گرفته اما مجازاتی که انجام می‌شود بی‌عدالتی محض است، گفت: در واقع به جای اینکه مجرم‌ها مجازات شوند مردم مجازات می‌شوند؛ لذا باید مشخص شود که در مشکلات به‌وجود آمده برای سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری، مردم چه میزان مقصر هستند و آیا به همان میزان مجازات می‌شوند یا بیشتر و اگر مردم 10درصد یا 100درصد مقصر هستند باید به همان میزان مجازات شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید