10سازمان پرهزینه پایتخت در سال 98
سامانه شفافیت شهر تهران تازهترین اطلاعات شهری را در اختیار شهروندان قرار میدهد
حامد فوقانی- مجید جباری _ خبرنگار
یکسال و اندی میشود که اتاقی شیشهای پیش روی شماست تا همه آنچه را که در شهرداری تهران میگذرد، ببینید و رصد کنید؛ از قراردادهای کلان پیمانکاران گرفته تا اعتبارات و هزینههای تمامی واحدها. به راحتی با چند کلیک در سایت shafaf.tehran.ir به اطلاعات مالی معاونتها، سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری دسترسی خواهید داشت. با چنین امکانی، این شما هستید که میتوانید عملکردهای شهرداری تهران و زیرمجموعههایش را بر خط، به بوته قضاوت بگذارید؛ از آنجا که مردم بهترین قاضی برای این منظور هستند، مدیریت شهری هم برای شفاف شدن امور، سایت را دائما بروزرسانی میکند. کافی است به بخش «قراردادهای کلانشهرداری» بروید و سپس گزینه نمایش هزینههای اطلاعات قراردادها را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، ریز سهم منابع و هزینههای قراردادهای بخشهای مختلف نمایان خواهد شد. در این میان، فهرست 10 سازمان(کارفرما) شهرداری تهران که بیشترین سهم مبلغ قراردادها را در سال98 تاکنون بهخود اختصاص دادهاند و 10 سازمانی(کارفرمایی) که کمترین سهم مبلغ قراردادها را از این منظر دارند، آوردهایم. در سایت شفافیت شهرداری تهران، نام 70کارفرما از شهرداریهای مناطق، سازمان و شرکتها وجود دارد. با انتخاب هرکدام از این واحدها، تعداد و مبلغ قراردادشان از نظر مزایده، مناقصه عمومی و ترک تشریفات نمایش داده میشود.
رعایت صرفه و صلاح مردم در تخصیص منابع شهر
سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد شورای شهر تهران:
بارگذاری اعداد و ارقام مربوط به قراردادهای کلان سازمانهای مربوط به شهرداری در سایت شفافیت در واقع عملکرد مدیریت شهری را شفاف و شیشهای میکند و مانع از بروز رانت و فساد در سیستم میشود. ضمن اینکه انتشار اطلاعات مربوط به قراردادها و دیگر اطلاعات مربوط به مدیریت شهری جزو حقوق شهروندان است و مردم باید بدانند مدیریت شهری در طول یک سال چه میزان منابع را شناسایی و بعد چقدر از این منابع را کجا و چطور هزینه میکند؛ همچنین درمییابند که اولویتبندی مدیریت شهری چگونه بوده است. در واقع قصد و هدف دیگر ما این است که جامعه بداند ما درحال متنوع کردن منابع درآمدهایمان هستیم و تلاش میکنیم که این تنوع را افکار عمومی و شهروندان ملاحظه کرده و سپس آن را ارزیابی و داوری کنند. نکته بعدی این است که شهروندان بدانند که ما همه درآمدها را متمرکز دریافت و به خزانه واحد واریز کردهایم و در این مسیر، نشتی وجود نداشته است. موضوعی که متأسفانه در سالهای قبل در شهرداری تهران ایجاد و منابع شهر در جاهایی که نباید، هزینه شد. ضمن اینکه مردم باید آگاه شوند که مدیریت شهری با برنامه و اولویتبندی منابع را تخصیص میدهد. بهطور کلی همانطور که شورا در سیاستهای برنامه سوم توسعه مشخص کرده اولویتهای ما حملونقل عمومی، حفظ محیطزیست، حفظ باغات، نشاط اجتماعی و... است. بنابراین با در معرض دید عموم قراردادن اطلاعات، رعایت اولویتها از سوی مدیریت شهری مشخص میشود و شهروندان میدانند منابع شهر با لحاظ صرفه و صلاح مردم انجام میشود. مدیریت شهری هر مبلغی که برای تبلیغات، فضای سبز، مترو و... تخصیص میدهد رادر یک فضای رقابتی میان سازمانها و همچنین بین پیمانکاران صاحب صلاحیت توزیع می کند.