• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72498
+
-

از روی کاغذ تا مانیتورهای 5 اینچی

مروری بر گزارش‌های روزهای اخیر همشهری که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت

گزارش
از روی کاغذ تا مانیتورهای 5 اینچی

فؤاد بدری/خبر‌نگار

در هر خانواده و جمع فامیلی که حضور بیابید، حتما یکی از موضوعات خبری در قالب سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تفریح و سرگرمی محل بحث خواهد شد. اگرچه بسیاری از این اخبار توسط رسانه‌هایی چون خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تولید می‌شوند اما بازتاب این اخبار در فضای مجازی چندین برابر است. در ادامه، برخی از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌هایی که از سوی روزنامه همشهری تولید شده و در فضای مجازی مورد اقبال شهروندان و دیگر رسانه‌ها قرار گرفته‌اند را مرور می‌کنیم.


شوخی مجازی با حذف 4صفر از پول ملی
هیات دولت لایحه حذف 4صفر از پول ملی را به تصویب رساند و آن را برای تصویب به شکل دو‌فوریتی به مجلس فرستاد. این خبر به سرعت در فضای مجازی خبرساز شد و موجب شد تا برخی کاربران با این موضوع شوخی کنند.
  کاربری در این باره در توییتر نوشت: «معضل ساعت قدیم و ساعت جدید همچنان هر ۶ماه یک‌بار برا بعضیا تکرار می‌شه، حالا تبدیل ریال و تومن و حذف صفر هم اضافه شد. #حذف_چهار_صفر _پول_ملی».
  کاربر دیگری نوشت: «شما می‌خونی #حذف_چهار_صفر از پول ملی (همون #ریال) من می‌خونم: ریال جدید یا قدیم؟ #تومن یا ریال؟ تومن یا ریال جدید؟ ریال قدیم یا تومن قدیم؟ تومن جدید ریال قدیم؟ و قص‌علی‌هذا. کم با مشکل پرداخت الکترونیک مشکل داشتیم !؟...».
  کاربر دیگری هم به انتقاد از این اقدام نوشت: «در کشورهایی که رفرم پولی موفق بوده اقتصادشون شرایط زیر رو داشته؛ ۱.ثبات پولی ۲.ثبات اقتصادی ۳.تورم رو به کاهش. منتها از اونجایی که ما تافته جدا بافته‌ای از جهان هستیم و همیشه شیپور رو از سرِ گشادش می‌زنیم، بی‌توجه به تجربیات جهانی، درمسیر ونزوئلا و زیمبابوه حرکت می‌کنیم. #حذف_چهار_صفر ».
البته در همان روز انتشار خبر حذف 4 صفر از پول ملی، سروش خسروی، دبیر سرویس اقتصادی روزنامه همشهری توضیحاتی در این‌باره ارائه داد. او گفت: «در ابتدا این طرح باید در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. همچنین سؤالی که برای مردم در این حالت مطرح می‌شود، موضوع پول‌های رایجی است که با این کار گویا حذف می‌شوند اما این طور نیست. در واقع پول‌های 500تومانی، 200تومانی و در کل پو‌ل‌هایی با واحد کوچک‌تر از یک تومان با ریال حساب می‌شوند؛ یعنی 500تومان را 5ریال، 200تومان را 2ریال و الی آخر».



در انتظار جلسه آقای وزیر



محسن تولایی، خبرنگار گروه سیاسی روزنامه همشهری در حاشیه جلسه هیات دولت، از حجت‌الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات درباره مستندی سؤال کرد که شبکه بی‌بی‌سی پخش کرده و شبهاتی درباره آزادسازی متهمان مربوط به ماجرای شهدای هسته‌ای ایجاد کرده بود. وزیر هم در پاسخ گفته بود که «کنفرانس خبری خواهیم گذاشت و پاسخگوی موارد مطرح شده خواهیم بود». این خبر به سرعت در شبکه‌های مجازی به نقل از همشهری بازتاب داده شد. کانال تلگرامی آخرین خبر، عصر ایران، جماران و برخی کانال‌های دیگر از جمله بی‌بی‌سی، به بازنشر این خبر همشهری پرداختند. این خبر حدود 400هزار بار در فضای مجازی بازنشر یافت و دیده شد.




یکی از پربازخوردترین گفت‌وگوهای همشهری در هفته‌های اخیر مربوط به گفت‌وگوی فرزانه آئینی، خبرنگار گروه سیاسی روزنامه با محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. نجفی در این گفت‌وگوی مفصل به بیان نکاتی مهم درباره نمایندگانی پرداخته بود که رای‌شان در مجلس و بنا بر منافع و ملاحظات شخصی تغییر می‌یابد. این گفت‌وگو از سوی رسانه‌هایی چون اعتماد آنلاین، تابناک و دویچه‌وله آلمان بازنشر داده شد و در کانال‌های خبری چون جماران نیوز بازتاب بسیاری یافت.


خوزستان؛ مأمن امن پرندگان



یکی دیگر از گزارش‌های روزنامه همشهری که در شبکه‌های مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت، به تیتر «خوزستان؛ بهشت پرندگان» بازمی‌گردد. این گزارش جذاب که به معرفی برخی پرندگان ساکن در استان خوزستان می‌پرداخت و نکاتی درباره شرایط زیستی پرندگان نادر در این استان جنوبی کشور  ارائه کرده بود از سوی کانال‌های تلگرامی دوستداران محیط‌زیست و برخی کانال‌های خبری مورد توجه قرار گرفت. بر اساس آمار موجود، این گزارش نیز حدود 25هزار بار در فضای مجازی دیده شد.



ماجرای مزدک و عادل




هیوا یوسفی، سردبیر همشهری ورزشی نیز مدتی قبل گفت‌وگویی با محمدجعفر صافی، نخستین مدیر شبکه 3 تلویزیون انجام داده بود که بازتاب گسترده‌ای داشت. موضوع این گفت‌و‌گو به مزدک میرزایی، گزارشگر معروف تلویزیون که این روزها شایعه حضور وی در یک شبکه ماهواره‌ای خبرساز شده و عادل فردوسی‌پور، مجری و تهیه‌کننده محبوب برنامه نود باز می‌گشت. مدیر سابق شبکه 3 تلویزیون در این مصاحبه گفته بود که «نه گزینش مزدک میرزایی مشکل داشت و نه محبوبیت عادل فردوسی‌پور». وی همچنین تاکید کرده بود که «اینها سرمایه‌های صداوسیما هستند و سال‌ها روی آنها کار شده تا به این درجه برسند». این گفت‌وگو در کانال‌های تلگرامی بازتاب گسترده‌ای داشت، به طوری که تنها در 2کانال تلگرامی عصر ایران و خبرفوری بیش از 205هزار بار دیده شد.


عطر سنگک لاکچری در فضای مجازی پیچید



8صفحه لایی همشهری که چند روزی است برای مخاطبان منتشر می‌شود نیز سوژه‌های جذابی دارد که مورد توجه قرار گرفته‌اند. در نخستین شماره از «همشهری پلاس» گزارشی درباره سنگک‌های لاکچری منتشر شد. در این گزارش آمده بود که برخی نانوایی‌ها نان سنگک خشخاشی و نازک شده را به نرخ ۷ تا ۱۰هزار تومان می‌فروشند. خبرنگار در بخش دیگری از گزارش خود با ارائه اطلاعات جزئی‌تر نوشته بود که «یکی از نانوایی‌های آزادپز شهرک آپادانا، واقع در منطقه ۵تهران، نان سنگک ۷هزار تومانی آپشنالی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد». این گزارش نیز در فضای مجازی مورد توجه کانال‌های خبری و مخاطبان قرار گرفته و تا لحظه تنظیم گزارش حدود 25هزار بار دیده شده است.


جلب توجه مسافرکش‌های ماشین‌خواب در فضای مجازی



وضعیت اقتصادی کشور و بالا رفتن هزینه‌های زندگی باعث شده است که مردم برای تامین مایحتاج زندگی و گذراندن روزگار، به شغل‌های دوم و سوم روی بیاورند و کارمند و کارگر هم که کاری مناسب پیدا نمی‌کنند یا زمانی برای کار اضافه‌تر برایشان نمی‌ماند در تاکسی‌های اینترنتی ثبت‌نام می‌کنند. اما پدید‌ه جدیدی در کشور در حال شکل گرفتن است و آن حضور افرادی از شهرهای دیگر در پایتخت در قالب مسافربرهای اینترنتی و به طور شبانه‌روزی است. این افراد که در شهرشان درآمد و کار مناسبی پیدا نکرده‌اند به ناچار خانه و کاشانه و خانواده‌شان را در شهر گذاشته و به پایتخت آمده‌اند و شب‌ها را در خودروهایشان به صبح می‌رسانند. این موضوع سوژه‌ای است که فهیمه طباطبایی، خبرنگار گروه اجتماعی روزنامه همشهری به سراغ آن رفت و با انتشار این گزارش موجی از واکنش در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد. کاربری در توییتر در این باره نوشت: «همشهری نوشت ۵۰‌نفر از خراسان شمالی آمده‌اند تهران مسافرکشی می‌کنند و ماشین‌خوابی می‌کنند و هر چه پول در می‌آورند برای خانواده‌هایشان می‌فرستند تا آنها بتوانند زندگی کنند. این خبر یک بغض دردناک داخلش هست؛ بیکاری و فقر». کاربر دیگری هم با نوشتن اینکه «الهی که هیچ مردی شرمنده زن و بچه نشه» این موضوع را مورد نقد قرار داده است. 
در بخشی از این گزارش آمده است: «ماشین‌خوابی پدیده جدیدی در تهران است. دست روزگار 50برادر و دوست را از خراسان شمالی به تهران کشیده تا برای یک لقمه نان روزانه 15ساعت در میان دود و دم پایتخت کار کنند». گزارش پاتوق رانندگان شهرستانی را با تیتر «مسافرکش‌های خانه‌به‌دوش» می‌توانید در سایت روزنامه 
http://newspaper.hamshahri.org بخوانید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :