• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72360
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BwXY
+
-

مراتع هامون در آتش سوخت

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست زابل: عامل انسانی و وزش باد سبب سوختن 3هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون شد

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرستان زابل در شمال سیستان و بلوچستان گفت: 3هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون بر اثر عامل انسانی و وزش باد در آتش سوخت.  «مهدی سراوانی‌اول» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این آتش‌سوزی در حدود ساعت ۱۹:30 شب دوشنبه در بخشی از تالاب بین‌المللی هامون آغاز شد. وی گفت: با وقوع این آتش‌سوزی بلافاصله محیط‌بانان محیط زیست به همراه مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی و مردم بومی منطقه وارد عمل شده و آن را مهار کردند. 

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست زابل علت این آتش‌سوزی را بی‌احتیاطی برخی هموطنانمان ذکر کرد و گفت: با وجودی که وزش باد باعث گسترش آتش‌سوزی شد، حتی یک درخت هم دچار حریق نشد و فقط بخشی از پوشش علفی خشک بستر هامون سوخته است. 

وی ادامه داد: آتش‌سوزی در زمین‌های شمال غرب کوه خواجه که از نوعی پوشش گیاهی به نام «جگن یا اشک» برخوردار است شروع شده بود که اگر وزش باد نبود در همان مراحل اولیه مهار می‌شد، اما باد آتش را در سطح 3 گسترش داد. با تلاش نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و مردم محلی از پیشروی آن جلوگیری کردند و آتش مهار شد. سراوانی‌اول از شهروندان درخواست کرد: با توجه به خشک شدن تالاب هامون و مستعد بودن مراتع برای آتش‌سوزی از روشن کردن آتش در نزدیکی مراتع خشک‌شده جداً خودداری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید