• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72256
+
-

کلاف سردرگم پروژه متروی اهواز

مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز: اجرای این پروژه از عهده استان خارج است و عزم ملی را می‌طلبد

پیگیری
کلاف سردرگم پروژه متروی اهواز

پروژه قطار شهری اهواز با وجود این‌که سال ۸۵ کلید خورده است، اکنون به گفته مسئولان، کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.‌ یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث به سرانجام نرسیدن این پروژه شده، مشکل اعتبارات مالی است. به گزارش فارس، این پروژه بر اساس فاینانس به مزایده گذاشته و شرکت کیسون (مجری طرح) نیز برنده آن می‌شود.

اما تحریم‌ها آن روی سکه این پروژه را رو می‌کنند و آن هم ایستگاه ناکامی است! فاینانس قطار شهری اهواز به در بسته تحریم‌ها می‌خورد و امکان اجرایی شدن پیدا نمی‌کند. از سوی دیگر، ضمانت فاینانس قطار شهری اهواز به صورت 50 - 50 است، به این معنا که ۵۰ درصد توسط دولت و ۵۰ درصد دیگر نیز توسط شهرداری تضمین شود.

مسئولان فاینانس را مشکل بزرگ‌ متروی اهواز می‌دانند و معتقدند که بزرگ‌ترین اشتباه این پروژه تعریف آن بر اساس فاینانس بوده، اما در حال حاضر مشکل بزرگ‌تری نیز در این پروژه خودنمایی می‌کند و آن عدم مقبولیت ۵۰ درصد شهرداری برای ضمانت فاینانس توسط بانک عامل (بانک تجارت) است.

یکی از راهکارهایی که امید است بتواند متروی اهواز را از ایستگاه توقف و ناکامی خارج کند، قبول ضمانت فاینانس آن توسط دولت، آن هم به صورت ۱۰۰ درصدی، است. «غلامرضا شریعتی» مرداد سال گذشته در این زمینه در مصاحبه‌ای گفت: «پیگیر این موضوع هستیم.»


دولت ضمانت فاینانس را بپذیرد

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز درباره تضمین فاینانس قطار شهری اهواز توسط دولت اظهار می‌کند: قرار بود وزارت کشور به نیابت از شهرداری اهواز این کار را انجام دهد. دستور این کار نیز صادر شده، ولی متاسفانه در همان مرحله باقی مانده است در حالی که راه برون‌رفت متروی اهواز از وضعیت فعلی این است که دولت ضمانت فاینانس متروی اهواز را بپذیرد.

«شهرام شاهین‌زاده» می‌گوید: با وجود این‌که موضوع قطار شهری اهواز از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان بوده و نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور) نیز دستور مساعدی در این زمینه داده است، هر بار که ما در زمینه فاینانس مترو با مرکز صحبت می‌کنیم، می‌گویند در حال پیگیری هستیم.

وی با بیان این‌که شهردار جدید اهواز در زمینه مترو خیلی باانگیزه وارد میدان شده و به دنبال این است که مسائل را به صورت اساسی، جدی و نه مُسکن‌وار حل کند، می‌افزاید: در حال حاضر احداث هر کیلومتر مترو به صورت میانگین 700 میلیارد تومان هزینه دارد. این عدد برای اهواز که خط متروی آن هنوز در حال توسعه است، عدد بزرگی است. بنابراین باید برای متروی اهواز منابع مالی قابل توجه و مستمر پیش‌بینی و در نظر گرفته شود.


مشکلات مالی برای اجرا

شاهین‌زاده می‌گوید: البته این موضوع از توان شهرداری اهواز و حتی استانداری خوزستان خارج است. حتی اگر 2، 3 سال تمام پروژه‌های اهواز تعطیل و منابع مالی آن پروژه‌ها برای متروی اهواز هزینه شوند، شاید به زحمت یک یا یک و نیم فاز آن راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر این‌که دولت در زمینه متروی اهواز همان‌گونه که رئیس‌جمهوری در سفرش پذیرفت و صورتجلسه کرد باید پررنگ‌تر وارد شود، بیان می‌کند: حق آلایندگی یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند به متروی اهواز کمک کند. بنابراین توقع این است که وزارتخانه‌هایی که تمکن مالی دارند، حق و حقوق استان خوزستان را بدهند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با بیان این‌که اجرای پروژه متروی اهواز از عهده استان خارج است و چه منابع مالی و چه مسائل حقوقی آن یک عزم ملی را می‌طلبد، ادامه می‌دهد: ما این قضایا را به نمایندگان استان نیز منتقل کرده‌ایم، ولی تا این لحظه هیچ نماینده‌ای برای حل این مشکلات ورود نکرده است. ما از نمایندگان استان و حتی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نیز می‌خواهیم همان‌طور که تا حالا در برخی از مسائل ورود کرده‌اند و ورودشان هم گره‌گشا بوده، در این زمینه نیز ورود کنند چراکه حتما در این زمینه هم گره‌گشا خواهد بود.


شرکت پیمانکار کار را پیش نمی‌برد

شهردار اهواز درباره پروژه قطار شهری اهواز بیان می‌کند: امروز قطار شهری ما 28 درصد پیشرفت فنی دارد. قراردادی که آن زمان بسته شده ، قرارداد خوبی نبوده است و جای حرف دارد. سال‌هاست پروژه تقریبا متوقف است و کارگاه‌های مترو چهره بدی برای شهر ایجاد کرده‌اند.

«موسی شاعری» می‌افزاید: به‌ هر حال تمام تلاش خود را برای ایجاد روند مثبت در پروژه به کار می‌گیریم. کار بسیار سخت است، اما باید بگویم طبق شرایطی می‌شود امیدوار بود فاز یک پروژه متروی اهواز تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد و در این جهت گام‌هایی خواهیم برداشت.


کیسون قصد تمام کردن کار را ندارد

شاعری همچنین می‌گوید: شرکت کیسون به‌ عنوان پیمانکار مترو اهواز تا امروز ظلم بزرگی به مردم اهواز کرده است چون به تعهدات خود پایبند نبوده است و نیست. به نظر می‌رسد این شرکت قصدی برای ادامه و تکمیل این پروژه
 ندارد. شاعری می‌گوید: به ‌عنوان شهردار این هشدار را به شرکت کیسون می‌دهم که به تعهدادت خودش پایبند باشد و در صورت تداوم این روند، ما از تمام ابزارهای قانونی استفاده خواهیم کرد که بتوانیم حق مردم اهواز را پس بگیریم.
*****
کارشناسان حوزه حمل‌ و ‌نقل معتقدند که لازم است مسئولان ارشد و همچنین نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی برای به جریان انداختن پرونده متروی اهواز در تهران ورود جدی داشته باشند تا دولت را برای پذیرش ضمانت فاینانس قطار شهری اهواز متقاعد کنند. آنها باید کمک کنند که کلاف سردرگم قطار شهری اهواز سامان بگیرد و این پروژه‌ بزرگ به بهره‌برداری برسد و بتواند گره کور مشکل ترافیک اهواز را باز کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید