• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72195
+
-

تثبیت نرخ دلار در مرزهای مطمئن

سیگنال قیمت برای آغاز به‌کار بورس ارز ارسال شد

ارز
تثبیت نرخ دلار در مرزهای مطمئن


روز یکشنبه، سیگنال مناسب قیمت، برای آغاز به‌کار بورس ارز ارسال شد. به‌نظر می‌رسد با آغاز دور جدید نزول دلار از اول هفته جاری، احتمال تثبیت نرخ دلار در محدوده 10 هزار و 800 تا 11هزار و 700 هزار تومان تقویت شده است، این روند زمینه آغاز به‌کار بازار متشکل ارز را فراهم می‌کند.

به گزارش همشهری، روند نزولی قیمت دلار که از ابتدای امسال آغاز شده پس از یک رشد مقطعی کوتاه‌ مدت دوباره از سر گرفته شده و به‌نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد؛ به‌ویژه آنکه همزمان با افت ارزش دلار رفته رفته به زمان آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی هم نزدیک‌تر می‌شویم. قرار بود این بازار همزمان با عید سعید قربان فعالیتش را آغاز کند اماچند روز قبل از افتتاح رسمی مشخص شد که این بازار هنوز تست گرم یا همان معاملات واقعی را پشت سر نگذاشته است. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد افت قیمت دلار که در مبادلات دیروز هم ادامه یافت نشانه‌ای از آغاز به‌کار بورس ارز باشد که احتمالا از هفته آینده فعالیتش آغاز خواهد شد.

آغاز افت از اول هفته
پس از آنکه قیمت هر دلار آمریکا از 15 هزارو 500 تومان در بهار امسال تا مرز 11 هزارو 200 تومان در مبادلات 26 تیر نزول کرد، قیمت هر دلار آمریکا بار دیگر وارد کانال صعودی شد و تا محدوده 12 هزارو500 تومان به‌صورت مقطعی پیشروی کرد، اما از هفته اول مرداد‌ماه بار دیگر قیمت دلار بنای نزول گذاشته و در این مدت 6.5درصد افت کرد؛ این روند نزولی در عین حال از اول هفته جاری شیب تندتری به‌خود گرفته است.

در ابتدای امسال قیمت هر دلار آمریکا 12 هزارو 800 تومان بود که این مقدار در روز‌های آخر اردیبهشت‌ماه به 15 هزارو 500 تومان رسید اما بعد از انتشار خبر‌های مثبت سیاسی به‌ویژه بعد از آنکه شایعه شد قرار است ژاپن نقش میانجی را بین ایران و آمریکا بازی کند قیمت هر دلار آمریکا با کاهش مواجه شد اما بعد از این دوره با تداوم تنش‌های سیاسی بار دیگر قیمت هر دلار آمریکا رشد کرد و به محدوده 13هزار تومان بازگشت اما بعد از آن بار دیگر دور تازه‌ای از روند نزولی قیمت دلار آغاز شد که تا 26تیر ادامه یافت و در نهایت بعد از یک صعود مقطعی کوتاه بار دیگر از ابتدای هفته جاری روند نزولی قیمت دلار شتاب بیشتری گرفت، به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا در ابتدای هفته به زیر 12هزار تومان نزول کرده سپس در مبادلات روز یکشنبه به 11هزارو 800 تومان و در مبادلات روز یکشنبه به 11 هزارو 600 تومان رسید حتی در مبادلات روز یکشنبه قیمت هر دلار آمریکا در برخی ساعات تا محدوده 11هزارو 550 تومان هم عقب‌نشینی و این احتمال را تقویت کرد تا با تداوم نزول به کمتر از 11هزارو 400 تومان به 10 هزار و 800 تومان هم برسد.

بهزاد صمدی، از تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه درباره آینده قیمت دلار گفت: طبیعتا حمایت فعلی دلار محدوده 10800 تومان خواهد بود که شکست و حمایت این محدوده بسیار مهم، نقشی تعیین‌کننده در روند بعدی دلار خواهد داشت.او افزود: آنچه مشخص است قیمت دلار در حال حرکت برای از دست‌دادن مرز روانی 11هزارتومان است، درصورت شکست این سطح مهم حیاتی باید منتظر دلار کمتر از 9 هزار تومان باشیم.

احتمال آغاز به کاربورس ارز؛هفته آینده
همزمان با افزایش شیب نزولی قیمت دلار تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که احتمالا بورس ارز که با نام بازار متشکل ارزی شناخته می‌شود از هفته بعد فعالیتش را آغاز خواهد کرد. برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که فعالیت این بازار به نوعی به سطح عمومی قیمت‌ها در بازار گره خورده است و مسئولان این بازار تمایل دارند این بازار زمانی فعالیتش را آغاز کند که قیمت دلار در محدوده 10هزار تومان باشد. قرار بود این بازار از روز یکشنبه همزمان با عید سعید قربان به‌صورت رسمی فعالیتش را آغاز کند اما فعالیت آن در دقیقه 90به زمان دیگری موکول شد. دیروز برخی منابع خبری از آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی از هفته آینده خبر دادند. پیش‌تر گفته می‌شد این بازار از عید قربان شروع به‌کار می‌کند، ولی به‌دلیل فراهم نشدن برخی مقدمات، آغاز فعالیت رسمی آن به تعویق افتاد. گمان می‌رود احتمالا بانک مرکزی در نقش بازارساز، در تلاش است با کاهش قیمت دلار به زیر محدوده 11هزار تومان، زمینه آغاز به‌کار بورس ارز را ظرف روز‌های آینده فراهم کند تا این بازار فعالیتش را در محدوده قیمت‌های پایین‌تر و نزدیک‌تر به قیمت‌های ثبت شده در سامانه نیما آغاز کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید