• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72052
+
-

داغ سیل بر دل راه‌های لرستان

بازسازی جاده پلدختر - خرم‌آباد هفته گذشته با حضور وزیر راه آغاز شد، اما مردم نگران نزدیک بودن پاییز و آغاز بارندگی‌ها و تخریب دوباره این جاده هستند

راه
داغ سیل بر دل راه‌های لرستان

فاطمه حافظی|پلدختر - خبرنگار 


راه‌ها یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین زیرساخت‌های هر استان هستند. لرستان شاید در بسیاری از زمینه‌ها دچار ضعف‌ها و کاستی‌هایی بوده اما در حوزه راه یکی از بهترین زیرساخت‌ها را در کشور داشته و جاده‌های آن به عنوان کریدور شرق به غرب بسیار مورد استفاده قرار داشته است.با وقوع سیل فروردین امسال، بسیاری از راه‌های اصلی استان آسیب دیدند و خسارت‌هایی را متحمل شدند و برخی از آنها مسدود و صد درصد تخریب شدند. 

هرچند پس از سیل راه‌های جایگزین برای تردد خودروها در نظر گرفته شدند، اما این راه‌ها تاکنون نتوانسته‌اند جای خالی جاده‌های مهم و پرتردد استان را پر کنند.مهم‌ترین جاده استان محور خرم‌آباد - پلدختر بود که در سیل فروردین‌ امسال صددرصد تخریب شد. اکنون دولت بازسازی این محور را در اولویت قرار داده است. البته با توجه به نزدیکی فصل پاییز و شروع بارندگی‌ها این نگرانی وجود دارد که بازسازی این محور به‌موقع به سرانجام نرسد.


از بین رفتن راه‌های ارتباطی پلدختر

نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت فعلی محور پلدختر - خرم‌آباد اظهار می‌کند: شهرستان پلدختر ۱۴۲ کیلومتر راه اصلی، ۷۵ کیلومتر آزادراه، ۷۲۵ کیلومتر راه روستایی، ۹۴ کیلومتر راه فرعی و ۱۵ کیلومتر نیز بزرگراه دارد، اما سیل اخیر همه این زیرساخت‌ها و راه‌ها را از بین برده است.«حمیدرضا کاظمی» ادامه می‌دهد: شهرستان پلدختر نقطه اتصال استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و لرستان با مرکز کشور است، اما متاسفانه جاده‌های این شهرستان همگی بر اثر سیلاب از بین رفته‌اند.

وی می‌گوید: جاده فعلی خرم‌آباد - پلدختر که به صورت اضطراری ایجاد شده است، به طور حتم با اولین بارندگی ریزش خواهد کرد و جاده بسته خواهد شد.کاظمی بیان می‌کند: تامین اعتبار لازم برای بازسازی و احیای جاده‌ها و پل‌های تخریبی در توان استان نیست و لازم است مسئولان کشوری نگاه ویژه‌ای به استان لرستان و شهرستان پلدختر داشته باشند.

نماینده پلدختر می‌گوید: در جهت بازسازی محور خرم‌آباد - پلدختر اعتباراتی از سوی وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است و بر مبنای همین اعتبارات کار به صورت فازبندی آغاز می‌شود تا به اتمام برسد.وی می‌افزاید: قطعه اول این جاده هفته پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ‌زنی شده است و می‌طلبد که اعتبار لازم به‌موقع به پروژه تزریق شود تا کار در کوتاه‌مدت به اتمام برسد.


نقش مهم محور خرم‌آباد - پلدختر در اقتصاد

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این زمینه می‌گوید: محور خرم‌آباد - پلدختر در دهه‌های ۳۰ تا ۶۰ بار اقتصادی کشور را بر عهده داشت. این محور مسیر ارتباطی اصلی مرکز و غرب کشور است.«خیرالله خادمی» ادامه می‌دهد: این محور بر اثر سیل خسارت‌های زیادی را متحمل شده به گونه‌ای که دغدغه اصلی مردم ساخت این جاده است.وی اظهار می‌کند: این مسیر در 100 سال گذشته در اقتصاد کشور نقش داشته است و جا داشت احیا شود. این مسیر تاریخی در کشور ما اثرگذار بوده و است.

این مسئول می‌گوید: 750 میلیارد تومان در این شرایط خاص برای شروع جاده خرم‌آباد - پلدختر لحاظ شده و وزیر راه ما را مکلف کرده است که مطالعات آن را به سرعت انجام دهیم. این مسیر مطابق قبل و حتی بهتر از آن باید بازسازی شود و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفته است.وی می‌افزاید: ‌7 کیلومتر تونل در طول مسیر جدید خرم‌آباد - پلدختر وجود دارد که اولین قطعه آن به طول 43 کیلومتر آغاز شده است.


شروع کار توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)

وزیر راه و شهرسازی نیز هفته پیش درباره پروژه محور خرم‌آباد - پلدختر گفت: عملیات اجرایی قطعه نخست بازسازی ۴۳ کیلومتر از جاده پلدختر – خرم‌آباد که در جریان وقوع سیل اخیر تخریب شده است، آغاز می‌شود تا بتوان این مرحله را به زودی به اتمام رساند.«محمد اسلامی» افزود: عملیات اجرایی فاز نخست بازسازی محور پلدختر – خرم‌آباد به طول 5/17 کیلومتر از تنگ گاوزرده تا تنگ تیر آغاز شده است.وی بیان کرد: برای اجرای طرح بازسازی جاده تخریب شده بر اثر سیل خرم‌آباد – پلدختر، از مجموع اعتبار لحاظ شده، فعلا ۲۹۳ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است. این طرح توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و‌ نقل کشور و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) اجرا می‌شود.


  بازسازی راه‌های لرستان نیازمند عزم ملی

یک کارشناس اقتصادی در خصوص تخریب راه‌های ارتباطی و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی استان می‌گوید: یکی از امتیازات مثبت لرستان - با وجود توسعه‌یافته نبودن، کم بودن صادرات و... آن - داشتن راه‌های ارتباطی بود که می‌توانست در توسعه اقتصادی استان تاثیرگذار باشد.«محمد طاهری» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌افزاید: وجود همین راه‌های ارتباطی و چهاربانده‌ها و اتصال کریدور غرب به شرق خود یک منبع اقتصادی خوب برای توسعه صادرات، واردات، جابه‌جایی حجم بالایی از کالاها از جنوب به شمال کشور و... بود. اما متاسفانه با از بین رفتن راه‌ها در سیل، تمامی این امتیازات یا به طور کلی از بین رفته‌اند یا به صورت مقطعی و به ندرت فعال هستند.

وی بیان می‌کند: استان از لحاظ تامین اعتبارات کاملا ناتوان است و نه الان، بلکه قبل از تخریب راه‌ها هم در تامین اعتبار لازم برای توسعه ناتوان بود. حالا هم تحت تاثیر این شرایط، مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای استان ایجاد شده که رفع آنها نیازمند عزم ملی است.این کارشناس تاکید می‌کند: اگر برای تامین اعتبارات لازم به منظور احیا و بازسازی راه‌ها و... اراده ملی وجود نداشته باشد، لرستان بیش از 10 سال پسرفت خواهد کرد؛ پسرفتی که جبران آن بیش از نیم‌قرن زمان خواهد برد تا بتواند باز به دوران قبل از سیل فروردین 98 برگردد.


بازسازی جاده خرم‌آباد - پلدختر ۳۰ ماه طول می‌کشد

نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی گفت: بازسازی جاده پلدختر - خرم‌آباد بر اساس قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ۳۰ ماه طول می‌کشد که باید تسریع شود.به گزارش مهر، «حمیدرضا کاظمی» در مراسم تجلیل از خبرنگاران شهرستان پلدختر اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه بازسازی جاده خرم‌آباد- پلدختر به طول ۴۸ کیلومتر آغاز شده است.

وی با بیان این‌که قطعه اول این پروژه به طول حدود ۱۷ کیلومتر از تنگ گاوزرده تا تنگ تیر در حال اجراست، افزود: این پروژه با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) - نه‌تنها به عنوان یک پیمانکار، بلکه به عنوان یک همراه برای وزارت راه - اجرا می‌شود و در زمان کم به پایان می‌رسد. اجرای سایر قطعات این مسیر هم به مناقصه گذاشته شده است.نماینده پلدختر و معمولان گفت: برای اجرای پروژه محور خرم‌آباد - پلدختر ۷۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید