• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 10 مرداد 1398
کد مطلب : 69809
+
-

اختلاف در آمریکا بر سر معافیت هسته‌ای ایران

آمریکا امروز تصمیم خود درباره تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران را اعلام می‌کند

برجام
اختلاف در آمریکا بر سر معافیت هسته‌ای ایران

معافیت‌های هسته‌ای ایران امروز به پایان می‌رسد اما منابع غربی خبر داده‌اند که دولت آمریکا احتمالا دوباره این معافیت‌ها را برای یک دوره 45روزه یا 3ماهه دیگر تمدید خواهد کرد.
براساس توافق هسته‌ای، قرار است رآکتور آب‌سنگین اراک در پروژه‌ای مشترک با مشارکت انگلیس و چین ارتقا‌ یابد. مرکز غنی‌سازی فوردو نیز قرار است با همکاری روسیه، به یک مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شود. از همین رو، آمریکا این دو پروژه را از تحریم‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران معاف کرده بود و معافیت تحریمی این دو پروژه امروز (پنجشنبه) به پایان می‌رسد.
به گزارش فارس، دیپلمات‌های 3کشور اروپایی شریک در برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای بحث در مورد این معافیت‌ها، اخیرا با مقام‌های شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا دیدار کرده‌اند.
واشنگتن‌پست تمدید 5معافیت هسته‌ای ایران را موجب خشم مقامات ضد‌ایرانی در آمریکا عنوان کرده و نوشته است: این مسئله نشانگر وجود تنش داخلی در دولت آمریکا بر سر اجرای سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.
گفته می‌شود مایک پمپئو و جان بولتون به‌دنبال بازگرداندن این بخش از تحریم‌ها بودند اما استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با این تصمیم مخالف است. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: در جریان نشست هفته گذشته کاخ سفید، وزیر خزانه‌داری آمریکا این موضوع را مطرح کرده بود که دولت باید دوباره معافیت‌های تحریمی مربوط به ۵ بخش متفاوت از برنامه هسته‌ای ایران را تمدید کند. براساس گزارش واشنگتن‌پست، ترامپ در این نشست از درخواست وزیر خزانه‌داری آمریکا حمایت کرده است.
۶ مقام آمریکایی می‎گویند: «استیون منوچین» در این نشست بر موانع مطرح‌شده از سوی «مایک پمپئو» و «جان بولتون» چیره شده است.
این ۶ مقام ارشد آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند: استیون منوچین به ترامپ گفته که اگر براساس قانون، در روز یکم ‌ماه آگوست معافیت‌های هسته‌ای ایران تمدید نشود، آمریکا مجبور خواهد بود شرکت‌های روسیه، چین و اروپایی که در پروژه‌هایی در داخل ایران که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مشخص شده حضور دارند را تحریم کند.
یکی از مقامات آمریکایی گفته هدف ما همچنان پایان‌دادن به این معافیت‌ها‌ست و این معافیت‌ها هر لحظه می‌توانند لغو شوند، اما هم‌اکنون به‌دلیل نگرانی‌های مشروع وزارت خزانه‌داری ما تصمیم گرفتیم که این معافیت‌ها را تمدید کنیم.واشنگتن‌پست در بخش دیگری درباره پروژه‌هایی که مشمول این معافیت‌ها می‌شوند، نوشت: این پروژه‌ها شامل اصلاح رآکتور آب‌سنگین در اراک، تبدیل یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم در فوردو و همچنین تبادل سوخت در تأسیسات رآکتور بوشهر و رآکتور تحقیقاتی تهران است.
وزیر خارجه آمریکا 3‌ماه قبل 5 مورد از 7مورد تحریم‌های علیه برنامه هسته‌ای ایران را به‌مدت ۹۰ روز تعلیق کرده بود و معافیت فروش آب‌سنگین و اورانیوم غنی‌شده ایران را لغو کرد. یک سال پس از خروج آمریکا، ایران نیز اعلام کرد که به‌صورت گام به گام تعهداتش در برجام را کاهش خواهد داد که تا‌کنون در 2مرحله شامل افزایش ذخایر اورانیوم و آب‌سنگین و عبور از درصد غنی‌سازی‌ 3.67 این اقدام را انجام داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید