• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 بهمن 1396
کد مطلب : 6266
+
-

پیشتازی ایران در نبرد نانو

کشورمان توانسته در یک سال گذشته با محصولات جدید نانویی در عرصه رقابت جهانی، حضور موفقی داشته باشد

ایران از نخستین کشورهایی بود که به دنیای نانوفناوری وارد شد. از حوالی سال2001 میلادی که توجه پژوهشگران جهان به این دنیای ریزمولکولی جلب شده بود، پژوهشگران ایرانی هم وارد این حوزه شدند و از همان آغاز، در بخش‌های مختلف این حوزه، از ثبت اختراع گرفته تا ارائه مقالات علمی خوش درخشیدند. به گزارش همشهری، در طول یک سال گذشته نیز محصولات نانوی ایرانی تحول قابل توجهی داشتند و محصول‌هایی به دنیای علم جهان معرفی شد. اینها، بخشی از محصولات نانوی ایرانی هستند که در سال گذشته تحول‌های مهمی درباره‌شان رخ داده است.

 

  شیشه کنترل‌کننده انرژی Low-E

 

این شیشه‌ها بیشتر از تمامی شیشه‌های دوجداره در برابر اتلاف انرژی عایق هستند. این شیشه‌های نسل جدید با نانولایه‌های فلزی و سرامیکی با فناوری «اسپاترینگ مغناطیسی در خلأ» پوشش داده شده‌اند. با این روش، شیشه به جای جذب انرژی گرمایی، آن را بازتاب کرده و در نتیجه حرارت کمتری به داخل نفوذ می‌کند.

 

  فیلتر هوای خودرو

 

فیلترهای هوا پوششی ساخته شده از الیاف پلیمری هستند که جلوی ذرات جامد، مانند گردوغبار، آلودگی و باکتری را می‌گیرند. هرقدر سوراخ این صافی‌ها ریزتر باشد، توان به دام انداختن این ذرات مضر بیشتر خواهد شد. الیاف نانوفیلتر خودرو که در ایران تولید شده، ضخامتی حدود 80 تا 130نانومتر دارد. با این روش، بازدهی تصفیه هوا بین 10 تا 12.5درصد بیشتر شده است.

 

  پماد ضد‌سالک

 

از بین بردن انگل «لیشمانیا» - عامل بیماری سالک- کار ساده‌ای نیست. داروهایی که برای غلبه بر این بیماری تولید شده‌اند نیز تا به حال باید به‌صورت آمپول مصرف می‌شدند تا بتوانند روی عامل بیماری تأثیر بگذارند. در پماد ضدسالک ایرانی، چون ذرات دارو به‌صورت بسیار ریز درآمده‌اند، ‌اثربخشی آن بسیار بیشتر شده، درنتیجه احتمال نابودی انگل سالک هم بیشتر می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه، به سلول‌های بدن انسان آسیب نمی‌رسد.  

 

  پوشش ضد‌خوردگی برای خودرو

خورده شدن خودروها و خراشیده شدن بخش‌هایی از سپر، چراغ، گلگیر و... از مشکلاتی است که به مرور برای خودروها پیش می‌آید. پوشش‌های نانو که روی بدنه و قطعات خودرو ایجاد می‌شوند، آنها را در برابر چنین مشکلاتی مقاوم می‌کنند. در تازه‌ترین روش که یک شرکت ایرانی آن را به طریق جدیدی در داخل کشور ایجاد کرده، پوشش‌دهی به روش قوس کاتدی است. در این روش، شیء مورد نظر با لایه نانو پوشانده می‌شود.

 

  سیستم نیترات‌زدایی از آب 

در این سیستم جدید، با استفاده از روش الکترودیالیز که یک روش جدید برای نمک‌زدایی است، نیترات داخل آب آشامیدنی تصفیه می‌شود. در این روش، رسوب کمتری تولید شده و انرژی کمتری مصرف می‌شود. بقیه یون‌ها هم قابل حذف هستند.این دستگاه‌ها عموما مصرف صنعتی دارند و برای تصفیه آب چاه‌ها از آنها استفاده می‌شود.

 

جوراب نانو با نخ جادو

 

نخستین لباس‌های نانو که در مقابل گردوغبار، رطوبت و... مقاومت داشتند، روند دوخت نسبتا ساده‌ای داشتند. این‌بار اما نخ‌های نانو به بازار آمده‌اند که دوام بیشتری دارند و خواص نانوذرات را در تار و پود پارچه حفظ می‌کنند. با این نخ‌ها می‌توان تمامی پوشاکی را که در بازار وجود دارد، دوخت اما قیمت نهایی محصول، با توجه به قیمت تمام‌شده نخ حدود 30 تا 40درصد گران‌تر خواهد بود. با این روش، جوراب نانو – یکی از معروف‌ترین محصولات نانویی کشور – هم قابل تولید می‌شود اما قیمت چنین محصولی، دست‌کم 15هزار تومان به ازای هر جفت خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید