• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 16 بهمن 1396
کد مطلب : 6221
+
-

تانک‌های ترکیه هدف موشک‌های آمریکایی

کردهای سوریه در حمله به ارتش ترکیه از تسلیحات آمریکایی استفاده می‌کنند

ترکیه
تانک‌های ترکیه هدف موشک‌های آمریکایی

 

دو هفته پس از آغاز حمله ترکیه به شمال سوریه، 8سرباز این کشور در یک روز کشته شدند؛ سربازانی که اکنون مشخص شده با استفاده از سلاح‌های آمریکایی هدف قرار گرفته‌اند.

دیروز ویدئویی از سوی نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق موسوم به «ی‌پ‌گ» در شمال سوریه منتشر شد که هدف قرار دادن یکی از تانک‌های ترکیه را در روز شنبه در نزدیکی شهر عفرین نشان می‌داد. در این حمله که 5نیروی ارتش ترکیه در آن کشته شدند از یک موشک «تاو» ساخت آمریکا استفاده شده است. کشته شدن این نیروها در کنار کشته شدن 3سرباز دیگر ترکیه در مناطق دیگر در نزدیکی عفرین، خونین‌ترین روز عملیات این کشور در شمال سوریه را رقم زد؛ عملیاتی که با نام «شاخه زیتون» آغاز شد و طبق گفته مقام‌های ترکیه قرار است به‌زودی به پایان برسد.

با احتساب کشته‌های اخیر، شمار کشته‌های ترکیه در جریان حمله به خاک سوریه به 15نفر رسیده است. خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه دیروز اعلام کرد: طی 2هفته اخیر نیروهای این کشور 31روستا در اطراف عفرین را تحت کنترل خود در آورده‌اند و همچنان در حال پیشروی به سمت این شهر هستند. ترکیه نیروهای کرد سوریه مستقر در عفرین را «تروریست» می‌خواند و اعلام کرده قصد دارد طی عملیات نظامی منطقه‌ای به قطر 30کیلومتر را به‌عنوان منطقه حائل در امتداد مرزهای جنوبی خود «پاکسازی» کند. در این عملیات، نیروهای ارتش آزاد سوریه که همزمان با دولت بشار اسد درگیر هستند نیز نیروهای ترکیه را همراهی می‌کنند.

کشته شدن سربازان ترکیه واکنش مقام‌های این کشور ازجمله بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر، را به‌دنبال داشته است. ییلدیریم ساعاتی پس از هدف قرار گرفتن تانک ترکیه در روستای «شیخ حورز» در شمال شرق عفرین گفت:‌ «آنها تقاص این حمله را پس خواهند داد؛ دوبرابر بیشتر از نیروهای آنها را می‌کشیم.» همزمان با سخنان نخست‌وزیر ترکیه، جنگنده‌های این کشور عفرین و مناطق اطراف آن را هدف قرار دادند. هدف قرار گرفتن تانک‌ ارتش ترکیه با موشک‌های تاو درصورتی که ادامه پیدا کند می‌تواند یگان‌های زرهی این کشور را در درگیری با کردها زمینگیر کند و در نتیجه معادلات را در میدان نبرد تغییر دهد.

سلاح‌های آمریکایی در دست کردها

استفاده کردها از سلاح‌های پیشرفته آمریکایی برای حمله به نیروهای ترکیه، تنش‌های اخیر میان آنکارا و واشنگتن را تشدید کرده است. ترکیه با وجود مخالفت آمریکا، حمله به خاک سوریه را آغاز کرده است. نیروهای کرد سوریه مورد حمایت آمریکا قرار دارند و واشنگتن حضورش در سوریه را از طریق کردها دنبال می‌کند. ترکیه در مقابل، نیروهای ی‌پ‌گ را وابسته به گروه تروریستی «حزب کارگران کردستان» یا «پ‌ک‌ک» می‌داند. عملیات ترکیه در واقع یک هفته پس از آن آغاز شد که آمریکا اعلام کرد به‌دنبال سازماندهی و تسلیح یک نیروی 30هزارنفری از کردهای ی‌پ‌گ در شمال سوریه است. ترکیه این اقدام را اقدامی علیه امنیت ملی خود قلمداد کرده است.

ترکیه از مدت‌ها قبل نسبت به انتقال سلاح‌های آمریکایی به پایگاه‌های کردها در خاک سوریه معترض بود. آنکارا معتقد است سلاح‌های آمریکایی از طریق کردهای ی‌پ‌گ در نهایت سر از پایگاه‌های پ‌ک‌ک در می‌آورند. آمریکا علاوه بر مسلح‌ کردن کردها اکنون حدود 2هزار نیرو نیز در مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه مستقر کرده است که وظیفه آموزش و تجهیز کردهای ی‌پ‌گ را بر عهده دارند. دیروز بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت ترکیه خواستار خروج نیروهای کرد از منبج شد. منبج در غرب فرات قرار دارد و طبق اعلام ترکیه، عملیات بعدی شاخه زیتون تسلط بر این شهر است. رجب طیب اردوغان حتی از ادامه عملیات به شرق رود فرات یعنی تا مرز عراق سخن گفته است. به‌نظر می‌رسد با وجود اینکه مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند عملیات در شمال سوریه کوتاه خواهد بود، نیروهای ارتش این کشور در کوتاه‌مدت برنامه‌ای برای خروج از این منطقه نداشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید