• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 بهمن 1396
کد مطلب : 5980
+
-

قاتل نامرئی در یک هفته 23 قربانی گرفت

این روزها، گازگرفتگی یکی از کشنده‌ترین حوادثی است که اتفاق می‌افتد، اما با رعایت نکات ایمنی می‌شود از وقوع آن پیشگیری کرد

گازگرفتگی
قاتل نامرئی در یک هفته 23 قربانی گرفت

 

 «مرگ 23نفر، فقط در یک هفته.» این آمار قربانیان واژگون شدن یک اتوبوس، یک انفجار یا حوادثی از این دست نیست، بلکه شمار افرادی است که در هفته گذشته بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند. افرادی که هر کدام در حادثه‌ای جداگانه و در نقاط مختلف کشور جان باختند اما در پرونده آنها مقابل علت فوت‌‌شان یک کلمه نوشته شد:«گازگرفتگی». به گزارش همشهری، کاهش دما با افزایش حوادث گازگرفتگی رابطه مستقیمی دارد. وقتی هوا سرد می‌شود، شمار افرادی که دچار گازگرفتگی می‌شوند بالا می‌رود و معمولا هم دلیل آن «عدم‌رعایت مسائل ایمنی است.» مثل حادثه تلخی که پنجشنبه برای ساکنان خانه‌ای در خیابان مرتضوی اتفاق افتاد. اعضای این خانواده زن و شوهری جوان بودند که 5‌ماه قبل صاحب دختری شده بودند. خانه آنها در طبقه اول ساختمانی 3طبقه قرار داشت. 2روز می‌شد که هیچ‌یک از نزدیکان از این خانواده 3نفره خبر نداشتند و همین مسئله دلشوره عجیبی به دل خانواده‌هایشان انداخته بود.

بالاخره آنها طاقت نیاوردند و به خانه زوج جوان رفتند اما در بسته بود. همسایه‌ها می‌گفتند که آنها از خانه بیرون نرفته‌اند اما کسی جواب آیفون را نمی‌داد. حوالی ظهر بود که آنها تصمیم گرفتند از آتش‌نشانی کمک بگیرند. چند دقیقه بعد آتش‌نشانان در آنجا حاضر شدند و وقتی در خانه باز شد، حقیقت تلخی فاش شد. زن و شوهر جوان همراه با دختر 5ماهه‌شان بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده بودند. اما این حادثه چطور رقم خورده بود؟ علیرضا جبارزاده، افسرآماده منطقه5 آتش‌نشانی در این‌باره می‌گوید: «اعضای این خانواده براثر انتشار گاز منوکسید کربن از بخاری گازسوز دچار گاز گرفتگی شده بودند. بسته بودن مسیر دودکش بخاری و عدم‌خروج دود بخاری از این دودکش باعث شد که گازهای سمی به داخل اتاق بازگردد و جان این 3نفر را بگیرد.»

23قربانی در یک هفته

بعد از خواندن این ماجرای تکان‌دهنده، بد نیست نگاهی به آمار قربانیان گازگرفتگی در هفته‌ای که گذشت بیندازیم. در هفته گذشته دستکم 23نفر درتهران، بجنورد، اردبیل، طارم، تبریز، زنجان، اسلامشهر، قم و شهریار بر اثر گازگرفتگی، جان خود را از دست دادند. 12مرد، 4زن و 7کودک که کوچک‌ترین آنها فقط 40روز از به دنیا آمدنش می‌گذشت. بیشتر این افراد به‌دلیل نقص در سیستم گرمایشی یا آبگرمکن و خارج‌نشدن گازهای سمی از دودکش جان خود را از دست دادند. یک نفر نیز به‌دلیل اینکه در خودرواش برای گرم‌شدن کپسول پیک نیک روشن کرده بود دچار گازگرفتگی شد و جانش را از دست داد. این آمار تکان‌دهنده نشان می‌دهد با وجود همه هشدارهایی که طی سال‌های گذشته درخصوص گازگرفتگی داده شده، اما هنوز عده‌ای خطر قاتل نامرئی را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند مرگ فقط برای همسایه است.

قربانیانی به اندازه سقوط 5توپولف

آمار قربانیان گازگرفتگی در کشورمان وقتی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانید براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته 836نفر، یعنی معادل سرنشینان 5هواپیمای توپولف از نوع 154، به‌علت گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند. به‌خاطر بیاورید بعد از آخرین حادثه هوایی بزرگ در کشور توجه افکار عمومی تا مدت‌ها به این حادثه معطوف بود، اما حوادث گازگرفتگی به‌دلیل پراکندگی زیادی که دارند دیده نمی‌شوند.

اما تازه‌ترین آماری که درخصوص قربانیان گازگرفتگی در کشور ارائه شده مربوط به 9‌ماه اول امسال است؛ آماری که نشان می‌دهد از فروردین تا آذر‌ماه امسال 414نفر، شامل 117زن و 297مرد به‌دلیل گازگرفتگی جان باخته‌اند که استان‌های تهران با 90، اصفهان با 38و فارس با 28فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز را داشته‌اند. بررسی این آمار حاکی از آن است که 70درصد این حوادث در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد و همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را دو چندان می‌کند.

 

چه باید کرد؟

سید جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، تاکنون با موارد زیادی از حوادث گازگرفتگی مواجه شده است. او در این‌باره می‌گوید: «گاز مونواکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب، بیشترین موارد مسمومیت با گاز را ایجاد می‌کند. جالب است بدانید تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون 250برابر بیش از اکسیژن است و ممکن است تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید متوجه آن نشویم.»  ملکی در ادامه توصیه‌هایی برای پیشگیری از گازگرفتگی دارد:

   قبل از راه‌اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترَک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کرده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری مطمئن شوید.

   تمام دودکش‌ها باید وسیله انتهایی ضد‌باد (کلاهک) مناسب داشته باشد.

   هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و...) آتش روشن نکنید.

   هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و بکارگیری آبگرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا مجاز نیست.

   شیب لوله‌های افقی باید مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

   توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز کمک خواهد کرد.

   از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه‌داشتن محیط داخل خانه جداً خودداری کنید.

   درصورتی که از بخاری‌های گازسوز استفاده می‌کنید حتماً مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

   درصورت احساس علائم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آنجا را ترک کرده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید