• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5652
+
-

باران که می‌بارد تو دربستی!

درباره معضل اتوبوس‌های شلوغ و تاکسی‌های دربستی که در روزهای بارانی و برفی در تهران شکل می‌گیرند

حمل و نقل
باران که می‌بارد تو دربستی!

باران و برف که می‌بارد معضل حمل ونقل عمومی در سطح شهر به اشکال مختلف، نواقص خود را بروز می‌دهد.در چنین شرایطی، مسافران پیاده تهران با 2نوع صف روبه‌رو می‌شوند؛ نخست صف‌هایی که در کنار ایستگاه‌های اتوبوس شکل می‌گیرد درحالی‌که اتوبوسی برای سوار کردن آنها نیست یا اگر برسد، مملو از جمعیت است و دوم صف‌هایی که در کنار تعدادی تاکسی در ایستگاه‌های پایانه تاکسی شکل می‌گیرد. معضل اول البته به تعداد اندک اتوبوس‌های تهران بازمی‌گردد که نیمی از آنها فرسوده و خارج از سرویس هستند و نیمی دیگر کفاف جمعیت را نمی‌دهند و با اندک بارشی، سرعت آنها نیز کم و کمتر می‌شود. معضل دوم درخصوص تاکسی‌ها اما دوسیه مفصلی دارد.

یکی از پدیده‌های معابر عمومی تهران در روزهایی برفی و بارانی شکل‌گیری تاکسی‌های دربستی است. در چنین روزهایی به‌طور معمول تاکسی‌ها که حدود 80هزار دستگاه در تهران هستند، یکباره از مسیر‌های تردد حذف می‌شوند و به سمت سرویس‌های دربستی می‌روند. تصاویر درج شد در همین صفحه نیز گویای چنین مدعایی است. در چنین شرایطی نرخ تردد در تهران برای یک مسیر با کرایه 2هزار تومانی تا 20هزار تومان افزایش می‌یابد و 10برابر می‌شود. شهروندانی که تمایلی به چنین نرخ‌هایی دارند، به‌سراغ نرم‌افزارهای اینترنتی می‌روند و آنها که این قیمت را ناعادلانه می‌دانند، در صف‌های طولانی منتظر خودروهای شخصی می‌مانند. در چنین شرایطی پراید‌های پلاک شهرستان، مناطق یک تا 5شهرداری را قرق می‌کنند و در مناطق مرکزی شهر به‌ویژه در ساعات طرح ترافیک، مسافران روی زمین‌ می‌مانند. برای پاسخ به معضل اتوبوس‌های اندک، مسئولان اتوبوسرانی تهران روز گذشته 6هزار اتوبوس را در تهران به راه انداختند اما در بخش تاکسی‌ها مشکل جدی وجود دارد. تعداد کمی از تاکسی‌های تهران به‌صورت گردشی فعالیت می‌کنند و بیشتر در بخش خطی مشغول هستند و خطی‌ها اگر ساعت 8صبح کار را آغاز کرده باشند، پس از 10ساعت، از ساعت 6 بعدازظهر به منزل می‌روند و گردشی‌ها نیز گاه از ساعات غروب و شب به راننده دیگری واگذار می‌شوند که میل به سرویس دربستی دارد. بدین‌ترتیب شرایط به‌ویژه در روزهای بارندگی، برای بازار تاکسی‌های دربست فراهم می‌شود. تنها راه فرار از معضل روزهای بارندگی تهران، کیفی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در بخش اتوبوس و متروست که با شبکه‌ای تقاطعی و پوشش نقاط بیشتر شهر می‌تواند شرایط روزهای بارانی و برفی را سامان دهد.

شهرداری در حال خرید اتوبوس و واگن جدید است

برای خرید واگن ۱۰هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که شهرداری تهران در حال پیگیری آن است و برای خرید اتوبوس نیز قرارداد بسته شده است که آن هم درحال انجام است. محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این‌باره گفت: اینکه اعلام می‌شود وسایل حمل‌ونقل عمومی ظرفیت ندارد، درست است. ما هم بارها در این خصوص هشدار داده بودیم که دولت باید واگن جدید به شهرداری تحویل دهد. برای رفع این وضعیت و خدمات‌دهی به شهروندان در زمان‌های بارش برف و باران2هزار اتوبوس و 2هزار واگن نیاز است که باید هرچه سریع‌تر خریداری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید