• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4908
+
-

نمایندگان هفته آینده به اوین می‌روند

ترکیب هیأت بازدید کننده مجلس از اوین مشخص شد

در پی موافقت دادستان تهران با درخواست بهارستان، تا چند روز آینده هیأتی از مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر و علت خودکشی یک تن از آنها راهی زندان اوین خواهند شد.

علی مطهری، نایب‌رئیس اول مجلس با اعلام این خبر گفت: دادستان تهران دیروز موافقتش برای بازدید نمایندگان از زندان اوین را به علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرده است و طی صحبتی که بنده با رئیس مجلس داشتم قرار است این هیأت 5-6 نفره باشد و اعضای آن از سوی کمیسیون قضایی و امنیت ملی معرفی و تعیین شوند.

اوبا اشاره به اینکه به گفته مقامات قضایی تنها 20نفر از بازداشتی‌های اتفاقات اخیر در زندان مانده‌اند، گفت: ممکن است گفته شود که این بازدید دیر انجام می‌شود، اما فعلا بازدید از زندان‌های تهران و اوین و تحقیق درباره فردی که در زندان خودکشی کرده مطرح شده است.

وی که در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تأکید کرد: با این حال نیاز هست اتفاقاتی که در طول بازداشت افراد در زندان رخ داده است، بررسی شود. اما فعلا بحث بازدید از زندان‌های تهران است و بد نیست که موضوع به کل کشور تعمیم داده شود. مخصوصا درباره افرادی که گفته می‌شود در بازداشت خودکشی کرده‌اند، بهتر است تحقیق شود تا این شبهات از بین برود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که بازدید تا هفته دیگر انجام می‌شود یا خیر، خطاب به خبرنگاران گفت: باید بازدید انجام شود، با این حال باید سراغ روسای کمیسیون قضایی وحقوقی وامنیت ملی وسیاست خارجی مجلس رفت تا بازدید انجام شود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در جواب خبرنگاری که مدعی شد روزنامه‌ها گزارش‌هایی برای بازدید نمایندگان از زندان اوین تهیه می‌کنند اما از طرف قوه قضاییه تماس‌هایی با رسانه گرفته و عنوان می‌شود اجازه بازدید داده نمی‌شود تا رسانه گزارش را از صفحه بردارد، گفت: دادستان تهران با این بازدید‌ها موافقت کرده است.

بحث بازدید نمایندگان از زندان اوین قریب به 3هفته پیش و در پی در خواست مجمع نمایندگان استان تهران از سازمان اطلاعات تهران برای تسهیل روند انجام این بازدید رسانه‌ای شد. در این مدت خبرهای ضد‌و نقیض بسیاری درباره زمان انجام این بازدید و ترکیب کمیته منتشر شده است.

عصر دیروز الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس ترکیب هیأت بازدید کننده از اوین را فاش کرد و گفت: علاوه بر خودش محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون قضایی، محمد دهقانی و محمد جواد فتحی، از اعضای کمیسیون قضایی، عبدالکریم حسین‌زاده، از اعضای فراکسیون امید و محمد علی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس یکشنبه آینده به اوین می‌روند. به این ترکیب 3 نفر از اعضای کمیسیون امنیت اضافه می‌شود.

محمدرضا بادامچی، عضو فراکسیون امید مجلس به همشهری گفت: تعیین تعداد دقیق بازداشت‌شدگان، مشخص شدن ارگانی که بازداشت‌ها و دستگیری‌ها را انجام داده است و تعیین علت فوت برخی از بازداشت‌شدگان در زمان بازداشت مهم‌ترین عللی است که نمایندگان اصلاح طلب بهارستان را برای انجام بازدید از زندان اوین مصر کرده است.

او ادامه داد:فراکسیون درصدد است نتیجه بررسی که درباره ناآرامی‌های اخیر تهیه کرده را به همراه شرح حال بازداشت‌شدگان در زندان اوین، در قالب گزارشی به مردم اطلاع‌رسانی کند.

در کنار تکاپوی بهارستان برای بازدید از زندان اوین شنبه گذشته هم شهیندخت‌ مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی از ارائه در خواست بازرسی دولت از بازداشتگاه‌ها به قو‌ه‌قضاییه خبر داد و گفت که این موضوع در دستور کار دولت است.

 

 

 

دعوت از رئیس پزشکی قانونی برای حضور در کمیسیون بهداشت

 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان از دعوت رئیس پزشکی قانونی به این کمیسیون درباره بررسی علل خودکشی برخی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خبر داد و گفت: در نامه‌ای به رئیس مجلس تقاضا کردم برخی از اعضای کمیسیون بهداشت در کمیته حقیقت‌‌یاب برای بازدید از زندان اوین حضور داشته باشند. علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، اعلام کرد: پیشنهاد کردم حتما در میان اعضای کمیته حقیقت‌یاب یک یا چند نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نیز حضور داشته باشند چرا‌که ابعاد پزشکی و روانی زندانیان به‌گونه‌ای است که حتما باید یک طبیب با نگاهی طبیبانه به قضیه نگاه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید