• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4868
+
-

تعطیلی دولت آمریکا؛ انتظار برای هرج و مرج بیشتر

آمریکا
تعطیلی دولت آمریکا؛ انتظار برای هرج و مرج بیشتر

 

وقتی دیروز تعداد زیادی گردشگر پشت درهای بسته مجموعه مجسمه آزادی ماندند، نخستین تصویر عینی از تعطیلی دولت در آمریکا به دنیا مخابره شد. مجموعه مجسمه آزادی و جزیره الیس، تنها بخشی از پارک‌ها و موزه‌های دولتی هستند که به‌خاطر تعطیلی دولت آمریکا، نمی‌توانند پذیرای گردشگران باشند و البته موضوع تنها پارک‌ها و موزه‌ها نیستند. به گزارش نیویورک‌تایمز، همین دیروز یک تمرین گردان پیاده‌نظام گارد ملی کارولینای شمالی که یک سال برای آن برنامه‌ریزی شده بود، لغو شد و برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری نمونه‌های ویروس از سراسر کشور و کار روی آنها به تعویق افتاد. صدها مورد دیگر را می‌توان به این لیست اضافه کرد و این البته تازه نخستین روز از تعطیلی رسمی دولت در آمریکا بود؛ نخستین روزی که، به‌صورت معناداری، با سالگرد نخستین روز کاری دونالد ترامپ در کاخ سفید همزمان شد. خود دونالد ترامپ، در توییتر از دستاوردهای 12ماهه دولتش یاد کرد و به تمجید از آنها پرداخت. اما این 12ماه، قطعا برای متقاعدکردن دمکرات‌ها برای همراهی با او کافی نبوده‌ است. مخالفت آنها با لایحه بودجه موقت ارائه شده توسط جمهوریخواهان، دولت فدرال آمریکا را در ضرب‌الاجل تعیین‌شده بدون بودجه گذاشت و در نهایت به تعطیلی آن منجر شد و حالا صدها هزار کارمند آن، باید منتظر گشایش سیاسی در پایتخت باشند.

تعطیلی دولت در آمریکا، به جز بخش‌های ضروری، سازمان‌های اصلی و غیراصلی نمی‌شناسد و بر همین اساس، 60درصد دستیاران نزدیک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم از امروز که شروع هفته کاری در آمریکا به شمار می‌رود به مرخصی اجباری فرستاده می‌شوند. بقیه هم باید به‌صورت تلفنی و نهایتا 4 ساعت در روز وظایفشان را ایفا کنند.

مشکلی که این تعطیلی برخلاف موارد متاخر با آن مواجه است، کم‌کاری دولت دونالد ترامپ در ایجاد ارتباط با نهادهای زیرمجموعه خود بوده است. کارشناسان می‌گویند اعضای رده بالای دولت در کاخ سفید، انتظار تعطیل شدن دولت را نداشته‌اند و همین باعث افزایش هرج و مرج در ساختار بوروکراسی دولتی آمریکا خواهد شد؛ چیزی که البته امروز با شروع هفته کاری، بیشتر از 2 روز قبل از آن به چشم خواهد آمد. مکس استیر، یکی از کارشناسان ارشد امور اداری در آمریکا می‌گوید: «تعطیلی دولت همیشه بد است اما این بار، ‌اوضاع بسیار بدتر خواهد بود. بیشتر اداره‌های دولت نتوانسته‌اند ارتباط خوبی (در زمینه چگونگی تعطیلی اداره‌های زیرمجموعه) با نیروی کار خود برقرار کنند و آمادگی کافی برای تعطیلی دولت ندارند.»

در جایی هم که باید درباره این تعطیلی تصمیم‌گیری شود، اوضاع بهتر از درون دولت نیست. تحرکات دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در سنا، بسیار پایین است و تا عصر دیروز هیچ خبر امیدوارکننده‌ای از سنا منتشر نشده بود.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مواضع دولت درباره لغو قانون داکا (طرح حمایت از مهاجرانی که به‌صورت غیرقانونی در کودکی به آمریکا آورده شده‌اند) تغییری نکرده است و دمکرات‌ها همچنان بر حفظ این قانون اصرار دارند. تنها چیزی که می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد، مثل تعطیلی‌های قبلی، نظر عمومی جامعه آمریکایی است. اینکه مردم چه‌کسی را مقصر این تعطیلی بدانند، می‌تواند سرنوشت این تعطیلی را هم مشخص کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید