• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4651
+
-

با مجوز هفته قبل هیأت وزیران انجام می‌شود

انتشار ۴۰ هزار میلیارد ریال اوراق سلف در بورس انرژی

هیأت وزیران مجوز انتشار 40هزار میلیارد ریال اوراق سلف در بورس انرژی را صادر کرد. به گزارش همشهری، هیأت وزیران در جلسه هفته قبل خود، براساس پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد، به وزارت نفت مجوز داد تا از طریق شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران اوراق سلف به میزان 40هزار میلیارد ریال به پشتوانه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی منتشر و منابع حاصل آن را صرف ایفای تعهدات هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها کند.

 

درخواست 2شرکت جدید برای انتشار اوراق

همزمان با مصوبه تازه هیأت وزیران، سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی از درخواست 2شرکت جدید برای انتشار اوراق تأمین مالی در این بازار خبر داد. پیش از این مپنا در بورس انرژی اوراق تأمین مالی منتشر کرده بود. حال به گفته حسینی ۲ شرکت دیگر نیز برای عرضه اوراق در بورس انرژی ابراز تمایل کرده‌اند.

آنطور که مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرده این اوراق در حال طی فرایند انتشار و در مراحل ابتدایی قرار دارد. او ادامه داد: براساس برنامه زمانبندی شده درخواست‌های این شرکت‌ها برای انتشار اوراق در بورس انرژی در هیأت پذیرش در حال بررسی است تا روند آن به‌صورت استاندارد ادامه پیدا کند. سیدعلی حسینی درخصوص حجم اوراق قابل انتشار این دوشرکت جدید گفت: هم‌اکنون در این خصوص نمی‌توان عدد یا حجم خاصی را مطرح کرد و بعد از بررسی درخواست‌ها و تصویب در هیأت پذیرش بورس انرژی، به‌صورت دقیق حجم، میزان و ارزش اوراق برای هر دو شرکت مشخص و اعلام می‌شود.

 

نحوه انتشار اوراق در بورس انرژی

  مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به فرایند انتشار اوراق بهادار در این بازار توضیح داد: بر مبنای ساختار موجود عرضه اوراق در بورس انرژی، از زمان درخواست شرکت‌ها، هیأت پذیرش بورس انرژی ابتدا با تجزیه و تحلیل این درخواست‌ها، نسبت به اجرایی شدن انتشار اوراق از سوی شرکت‌های متقاضی اقدام می‌کند و در گام دوم باید این درخواست‌ها به تصویب هیأت پذیرش برسد و پس از آن، در گام آخر انتشار اوراق آغاز خواهد شد.

 

هدف انتشار هزار میلیارد تومان اوراق

سیدعلی حسینی با اشاره به عملکرد بورس انرژی در حوزه انتشار اوراق تأمین مالی از ابتدای امسال تاکنون افزود:‌ هدفگذاری ابتدایی برای انتشار اوراق تأمین مالی در سال ۹۶ معادل هزار میلیارد تومان بوده است. مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد:‌ یکی از این اهداف تأمین مالی مربوط به شرکت ستاره خلیج‌فارس به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان است که به‌خاطر طولانی شدن هماهنگی ناشر و تأمین سرمایه این هدف فعلا نهایی نشده و در حال پیگیری است تا با انتشار اوراق برای این شرکت، تأمین مالی آن در بورس انرژی نهایی شود.

 

پذیرش صندوق‌های پروژه

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان امسال بورس انرژی ابزارهای معاملاتی دیگری را پذیرش خواهد کرد‌، گفت: امیدواریم تا پایان سال چند مرحله دیگر از صندوق پروژه را اجرایی کنیم تا اساسا این صندوق در بورس انرژی به‌صورت نهادینه‌سازی‌ شده و همیشگی در معاملات حضور داشته باشد.  مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۶ برنامه‌ریزی شده تا صندوق‌های جدید پروژه وارد این بورس شوند، افزود: در نظر داریم تا صندوق پروژه‌های تازه نیز در بورس انرژی پذیرش شوند و برای این هدف با تأمین سرمایه‌ها در حال مذاکره هستیم تا با تحقق این برنامه، تحول تازه‌تری تا پایان سال در بورس انرژی شکل گیرد و عمق معاملات در این بورس بیشتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید