• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4650
+
-

کشتی مطلا زیر موج انتقادات

داخلی
کشتی مطلا زیر موج انتقادات

موج واکنش‌ها به کشتی مطلای قرآن که در قم از آن رونمایی شده است، صاحب اثر را ترغیب به پاسخگویی به انتقادات کرده است. چهارشنبه گذشته تصویری از این کشتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حجت‌الاسلام محمد سعیدی، امام جمعه موقت قم به همراه جمعی از مسئولان از این قرآن رونمایی کرده بودند. حال خبرگزاری تسنیم پاسخ صاحب اثر «کشتی طلا» به انتقادات را منتشر کرده است. در شبکه‌های اجتماعی وزن طلای به‌کار گرفته شده در این اثر 70کیلوگرم اعلام شده بود اما علی‌اصغر موسویان، صاحب این اثر به مهر و تسنیم گفته است:70کیلو، وزن کل اثر است. یک کاربر توییتری هم نوشته است: طلای به کارگرفته شده 140گرم است نه 70کیلو.

 

علی‌اصغر موسویان گفت که درخصوص اثرش بی‌انصافی شده است. اوافزود: تمامی هزینه‌های قرآن مزبور و سایر قرآن‌های قبلی به‌صورت کاملا شخصی پرداخت شده و هیچ‌یک از مسئولان در 24سال گذشته تاکنون حتی ریالی به من در تولید آثارم کمک نکرده‌اند.

 

به گفته موسویان این بیست‌و ششمین اثر اوست. او 10روز پیش هم در گفت‌وگو با مهر گفته بود که اثرش به عراق منتقل می‌شود و برای حرم امام‌حسین(ع) ساخته شده است. نخستین بار تصویر این کشتی 14آذرماه در حاشیه سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی رونمایی شده بود. این اثر روی کشتی چوبی طراحی و ساخته شده است. طول آن قریب 3متر و ارتفاعش حدود یک متر است که با نصب بادبان به 3متر می‌رسد؛ همچنین عرض آن نیز نزدیک یک متر است. بیشترین انتقادات درباره این اثر به وزن طلای به‌کار گرفته شده در آن است که عدد دقیقی از میزان طلای به‌کار گرفته شده در اثر مورد نظر منتشر نشده است. انتقادات به کشتی مطلا که با نام «سفینة‌النجاة» رونمایی شده است حتی به برخی روحانیون و چهره‌های فرهنگی مثل حجت‌الاسلام محمدرضا زائری هم رسید. زائری در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: کسی که کشتی قرآن طلا را رونمایی می‌کند درسش را خوب خوانده؟ اسلام را خوب می‌شناسد؟ برخی کاربران در توییتر هم این سؤال را مطرح کرده‌اند که کجای دین به چنین رویکردهایی اجازه عمل می‌دهد. موسوی، صاحب اثر مذکور با بیان اینکه تمامی هزینه‌های این اثر برعهده خودش بوده، گفت: بنده متحیرم چطور وقتی کسی در مسیر قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام هزینه‌ای می‌کند تمام هجمه‌های تبلیغات منفی به سویش برپا و گفته می‌شود به جای چنین هزینه‌هایی به افراد حقیر و نیازمند کمک شود. او افزود: چنین حرف‌هایی از سوی رسانه‌های تحت امر آمریکا و دولت‌های اروپایی حمایت شده و قصد تخریب ساحت مقدس قرآن، اهل‌بیت و بزرگان دینی کشور را دارند.

 

پیش از این و درفروردین‌ماه سال96 هم از قرآن مطلای دیگری در حضور برخی مراجع عظام تقلید رونمایی شده بود که بعد از واکنش‌های مجازی به این قرآن، دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پدیدآورنده این اثر قرآنی در همان جلسه‌ای که رونمایی توسط آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی انجام شد، تصریح کرد که این اثر چند برابر هزینه‌ای که برای آن مصرف شده به یکی از خیرین در کشور و یا یکی از کشورهای اسلامی دیگر فروخته خواهد شد و تمام درآمد آن بدون استثنا صرف ایتام و نیازمندان خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید