• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43701
+
-

ردیف ویژه برای بیماران مبتلا به سرطان

در 3 ماه دوم امسال 720 میلیون تومان برای نیازمندان مبتلا به سرطان هزینه شد

 بهناز رحیمیان|  خراسان رضوی ـ خبرنگار: 


براساس آخرین آمار در کشور از هر 100 هزار نفر مرد، 157 نفر و از هر 100 هزار نفر زن 137 نفر به سرطان مبتلا هستند که این میزان از آمار جهانی پایین‌تر است. در خراسان رضوی نیز آمار مبتلایان به سرطان از این الگو پیروی می‌کند. توسعه و استاندارد‌سازی مراکز شیمی‌درمانی استان در برنامه مسئولان است و برای حمایت از مبتلایان نیازمند به سرطان هم ردیف مالی ویژه در نظر گرفته شده است. 


26 هزار و 500 مورد شیمی‌درمانی

به گفته مدیر برنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد 5 بیمارستان عمومی شهید هاشمی‌نژاد، امام رضا (ع)، امید، دکتر شیخ و کلینیک زکریا و نیز بخش غیردولتی مرکز تخصصی انکولوژی امام رضا (ع) و بیمارستان رضوی در مشهد به بیماران سرطانی خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

«محمدعلی دنکوپ» با اشاره به این‌که در 6 ماه نخست سال 97 تعداد 26 هزار و 500 بیمار روی 95 تخت بیمارستان‌های دولتی شیمی‌درمانی شده‌اند، می‌افزاید: همچنین در این مدت 4779 بیمار سرطانی در 156 تخت بیمارستان‌های دولتی بستری و تحت درمان قرار گرفتند. همچنین از سوی متخصصان رادیو انکولوژی و هماتولوژی 28 هزار و 369 مورد بیمار در درمانگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی ویزیت شده‌اند.

وی معتقد است استانداردسازی و توسعه مرکز شیمی‌درمانی در بخش خصوصی و دولتی یکی از محورهای برنامه طرح تحول نظام سلامت است. در این زمینه از خرداد امسال همه مراکز شیمی‌درمانی ملزم به دریافت موافقت اصولی و پروانه بهره‌برداری هستند. اکنون بخش شیمی‌درمانی بیمارستان هاشمی‌نژاد و ساختمان زکریا شروع به فعالیت کرده‌اند.

این مقام مسئول با تاکید بر توسعه مراکزی برای تشخیص زودرس و به‌هنگام سرطان در بیماران می‌گوید: در این زمینه ساخت 5 مرکز در بیمارستان‌های شهید هاشمی‌‌نژاد، امید، امام رضا (ع) مشهد و نیز در بیمارستان‌های قوچان و مدرس کاشمر به اتمام رسیده است. در آبان امسال دستگاه ماموگرافی دیجیتال در بیمارستان شهید مدرس کاشمر نصب شده و قرار است تا پایان امسال یک دستگاه ماموگرافی در بیمارستان امام رضا (ع) نیز نصب شود به علاوه مرکز تیپ یک سرطان در زمینه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان به دستگاه‌هایی مانند کولونوسکوپی و سونو‌گرافی مجهزند.

به گفته دنکوپ پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت خدمات شیمی‌درمانی به بیماران در مراکز دولتی رایگان ارائه می‌شود و نیز برای بستری شدن بیماران نیازمند، ردیف اختصاصی ویژه در نظر گرفته شده ‌است و در 3 ماه دوم امسال 720 میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است. 


پذیرش 3 هزار بیمار جدید

به گفته رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی امام رضا (ع) این مرکز از سال 86 با یک دستگاه پرتودرمانی درون‌حفره‌ای ‌فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون با 5 دستگاه شتاب‌دهنده از بهترین کارخانه‌های مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا درمان‌های نوین را به بیماران سرطانی ارائه می‌دهد.

«فاطمه ورشویی» توضیح می‌دهد: این مرکز تشخیصی درمانی دارای 26 تخت شیمی‌درمانی مجهز در 2 سالن مجزای خانم‌ها و آقایان است و ماهانه بیش از 1200 بیمار تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند.  وی با اشاره به بخش‌های تشخیصی این مرکز بیان می‌کند: مرکز تصویر‌برداری این مرکز قابلیت انجام تکنیک‌های منحصربه‌فرد را دارد. در بخش طراحی درمان بیماران تصاویر سی‌تی‌اسکن به بخش فیزیک ارسال می‌شود تا متخصصان پلان درمان را طراحی کنند و طبق آن با دقت بالا خدمات درمانی را ارائه دهند. قرار است بخش پزشکی هسته‌ای این مرکز در بیمارستان ناظران ارتقا یابد.  به گفته رئیس مرکز تخصصی انکولوژی امام رضا (ع) در سال گذشته بیش از 3 هزار بیمار جدید در این مرکز پذیرش شدند. 25 درصد آنان خانم‌های مبتلا به سرطان سینه بودند البته آمار بروز سرطان سینه در کشور و دنیا نیز در این حدود است. شایع‌ترین سرطان در آقایان نیز مربوط به دستگاه گوارش (مری و معده) بوده است.  

وی ادامه می‌دهد: در بخش کلینیک‌های تخصصی این مرکز 15 متخصص رادیوتراپی و انکولوژی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیماران را ویزیت می‌کنند. همچنین کلینیک‌های فوق تخصصی دندانپزشکی و مامایی به بیماران خدمات لازم را ارائه می‌دهند. 

افزون بر این در این مرکز علاوه بر درمان جسمانی، حمایت روحی و روانی و مشاوره تغذیه نیز صورت می‌گیرد و همکاری‌هایی با سایر سازمان‌ها در زمینه غربالگری و آموزش علائم خطر و آشنایی با فاکتورهای موثر در بروز سرطان انجام می‌گیرد.  ورشویی تاکید ‌می‌کند: ارائه خدمات درمانی در این مرکز با تعرفه‌های دولتی صورت می‌گیرد و هزینه‌ای بابت فرانشیز از بیماران دریافت نمی‌شود.   به گفته مدیر تحقیق و توسعه رادیوتراپی مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی امام رضا (ع)، هدف خیران ارائه بهترین خدمات درمانی به بیماران این مرکز بوده است و در واقع تکنیک‌های پرتودرمانی به نحوی رشد یافته‌اند که برای حفظ بافت‌های سالم در پرتودرمانی، تکنیک‌هایی برای مقابله با این معضل ارائه می‌شود.  «سارا عبداللهی» معتقد است روش‌های رادیوتراپی امروز کشور 10 تا 15 سال با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد و برای پر کردن این فاصله از 6 سال پیش در این مجموعه گام‌های بزرگی برداشته شده است. 


اجرای پروژه بیمارستان ناظران

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی با اشاره به اجرای پروژه بیمارستان ناظران می‌گوید: هدف انجمن این است که یک بیمار سرطانی با مراجعه به این مرکز تمام خدمات درمانی را دریافت کند. در این زمینه طرح ساخت بیمارستان ناظران در نزدیکی این مرکز در زمینی به مساحت 18 هزار و 500 مترمربع از سال 94 آغاز شد. 

«اصغر افراسیابی گرگانی» بیان می‌کند: پروژه بیمارستان 200 تختخوابی ناظران به همت خیران و اعضای هیات‌مدیره با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و در نیمه دوم سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید. 
به گفته وی، این بیمارستان با اسکلت تمام بتنی دارای 5 اتاق عمل مجهز به استانداردهای روز و سیستم هواساز (هوای عاری از میکروب) خواهد بود و همچنین 50 تخت به اطفال بیمار اختصاص می‌یابد. تصویربرداری پزشکی هسته‌ای و آزمایشگاه پیشرفته از سایر امکانات این بیمارستان است. 

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی با اشاره به این‌که این بیمارستان 29 هزار متر‌مربع زیربنا دارد، می‌افزاید: هزینه ساخت این بیمارستان 140 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و تاکنون 65 میلیارد تومان بابت ساخت آن هزینه شده است که 40 میلیارد تومان آن را مستقیما خیران تامین کرده‌اند. همه تجهیزات این بیمارستان تولید داخلی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید