• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4333
+
-

ذهن زیبا

3 گام برای مدیریت خشم، غم و اضطراب

 

روانشناسان 3هیجان اصلی و شایع غم، اضطراب و خشم را هیجاناتی می‌دانند که سراغ همه انسان‌های سالم و طبیعی - از منظر روانشناسی - می‌آیند. این 3 هیجان در واقع بر ساختار احساسات ما اثرگذارند و هر انسانی از راه خودبازبینی احساسات و اندیشه‌هایش می‌تواند آنها را شناسایی و مدیریت کند و به این ترتیب بر ساختار روانی خویش مسلط شود. روانشناسان خودبازبینی را به‌معنای ثبت منظم رویدادهایی می‌دانند که منجر به تغییر خلق می‌شوند. این ثبت منظم براساس 3 گام مستمر صورت می‌گیرد:

گام اول برای خودبازبینی یادداشت‌کردن عمل یا فعالیتی است که منجر به تغییر خلق شما شده؛ مثلا عصبانی‌شدن به‌دلیل افتادن و شکستن گوشی همراهتان هنگام صحبت کردن با آن.

گام دوم در جهت خودبازبینی احساساتمان یادداشت‌کردن باورها و افکاری است که منجر به تغییر خلق شده؛ مانند اینکه «من نمی‌توانم هیچ کاری را به خوبی انجام دهم».

گام آخر برای خودبازبینی یادداشت‌کردن میزان تغییر خلق در یک مقیاس ۱۰درجه‌ای، از یک تا 10است، 1 برای کمترین میزان تغییر خلق و ۱۰ برای بیشترین میزان تغییر خلق است.

با طی کردن این 3 گام فرد می‌تواند به‌طور عملی با تمرین مستمر خودبازبینی نسبت به احساسات و اندیشه‌هایش داشته باشد و بر هیجانات مهم مؤثر بر ساختار روانی‌اش یعنی خشم، غضب و اضطرابش مسلط باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید