• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 آذر 1397
کد مطلب : 40750
+
-

انعکاس گام‌های محیط‌زیستی شهردار تهران

سه‌شنبه‌های بدون خودرو این روزها به موضوع اصلی محیط‌زیست شهر تهران در فضای مجازی تبدیل شده است

محیط زیست
انعکاس گام‌های محیط‌زیستی شهردار تهران

سیدمحمد فخار/خبر‌نگار

 سومین گام شهردار تهران در مسیر بهبود محیط‌زیست سه‌شنبه این هفته نیز با رکابزنی او همراه شد اما این پافشاری سه‌هفته‌ای بر عدم‌استفاده از خودروی شخصی، چه پیامی دارد و تا‌کنون چه بازخوردهایی داشته است؟
سه‌شنبه‌های بدون خودرو اگرچه کمپینی مردمی برای دوری از آلودگی هوای تهران و سایر آلاینده‌های زیست‌محیطی است اما توانسته نگاه‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور به‌خود جلب کند. پیروز حناچی البته با پایداری بر این گام مردمی می‌تواند راه‌های نرفته شهرداران قبلی تهران را تجربه کند و در جای یک عابر پیاده، دوچرخه‌سوار و یک مسافر مترو و اتوبوس، نقاط ضعف شبکه ترددی پایتخت را با همه وجود درک و آن را رفع کند.

تمجید از سه‌شنبه‌های محیط‌زیستی
محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با تمجید از اقدامات فرهنگی شهردار جدید تهران در زمینه فرهنگ ترافیک، اعلام کرد: در مذاکره با آقای حناچی تأکید کردم که مشکل آلودگی هوای تهران تنها با احداث بزرگراه قابل حل نیست بلکه مجموعه‌ای از رفتارها نظیر توسعه دوچرخه می‌تواند به حل مشکل آلودگی هوای پایتخت و مقابله با پدیده اینورژن بینجامد. استفاده آقای حناچی از دوچرخه در سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای تردد به محل کار نشانگر عزم جزم وی و توجه به حل مشکلات زیست‌محیطی است که جای تقدیر دارد. این نماینده مجلس اضافه کرد:‌ امیدواریم شهردار تهران بتواند با جلب همکاری مسئولان ذیربط و حمایت دولت تهران را در یک فرجه زمانی مشخص به شهری قابل زیست و استاندارد از نظر معیارهای زیست‌محیطی تبدیل کند و از تجربیات جهانی خصوصا در مورد لندن و مکزیک به‌عنوان 2کلانشهر آلوده دنیا که آلودگی‌شان کاهش یافت استفاده کنند. رئیس فراکسیون محیط‌زیست ضمن اعلام حمایت این فراکسیون و قاطبه نمایندگان از اقدامات تحول‌خواه و زیست‌محیطی شهردار تهران همچنین گفت که حناچی اعلام کرده برای همفکری درخصوص مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی شهری با فراکسیون محیط‌زیست جلسه‌ای را ترتیب خواهد داد.
بازخوردهای جهانی یک دوچرخه‌سواری
رکاب زدن شهردار تهران این روزها در فضای مجازی هم سمت و سوی نگاه‌های بسیاری را به‌خود جلب کرده است. زبیر داندار، مدیر شبکه آناتولی ترکیه نیز عکس حناچی در حال رکاب زدن را بازنشر کرد. محسن تنها، مدیر ویکی‌پدیای فارسی هم تصویر دوچرخه‌سواری حناچی در خیابان‌های تهران را منتشر کرد. همچنین آلپتکین دورسونقلو روزنامه‌نگار ترکیه‌ای در صفحه توییتر خود عکسی از دوچرخه‌سواری حناچی منتشر کرد و نوشت: شهردار تازه تهران روز سه‌شنبه را «روز بدون خودرو» اعلام کرد و در این روز با دوچرخه سر کار رفت و مردم هم او را همراهی کردند. عبداله اسکاکا، شهردار سارایوو هم این رخداد را به شهردار جدید تهران تبریک گفت. همچنین میکائیل کلور، سفیر آلمان در تهران به حناچی پیام داد که خوشحالم یک معمار و در واقع یک برنامه‌ریز شهری سرنوشت شهری بزرگ چون تهران را به‌دست خواهد گرفت. بسیار خرسند خواهم شد اگر در آینده‌ای نزدیک امکان ملاقات با شما و تبادل نظر در این خصوص فراهم شود.

کاهش رویکرد خودرومحوری
محمد درویش، فعال محیط‌زیست که 3سال است برای ترویج کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو تلاش می‌کند، در پی رویکرد اخیر پیروز حناچی اعلام کرد: من به آقای حناچی باور دارم. با نگاه دقیق و شناختی که ایشان از مشکلات شهر تهران دارد، پیوستن‌شان به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو را نوعی عمل عوام‌پسندانه نمی‌دانم و امیدوارم برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای بهبود زیست شهری و کاهش رویکرد خودرومحوری به‌صورت جدی تلاش کنند. درصورتی که برنامه‌های شهردار تهران با رویکرد حفاظت از محیط‌زیست و کاهش خودرومحوری در تهران محقق شوند آن وقت مردم تهران به‌خوبی درک خواهند کرد که رفتار شهردارشان صرفا جنبه نمادین نداشته است. یکی از پیامدهای مثبت استفاده شهردار و همکارانش از وسایل حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه این است که آنها بدون واسطه با مشکلات حمل‌ونقل عمومی و موانع پیش روی شهروندان آشنا می‌شوند.
همچنین حسین ایمانی جاجرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران می‌گوید: حناچی از سرمایه دانشگاهی خود برای فرهنگسازی‌ استفاده می‌کند. او در حوزه شهری، فردی شناخته‌شده با اعتبار بالای دانشگاهی است. البته پیوستن به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و اینگونه نیست که همه به تأسی از شهردار، خودروی خود را سه‌شنبه‌ها کنار بگذارند؛ این حرکت زمینه‌سازی برای دعوت مردم جهت استفاده از حمل‌ونقل عمومی و تأیید سیاست‌های جدید حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید